Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

  6:00aktualizováno  6:00
Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly: zvýšení spotřební daně na cigarety bude kuřáky bolet víc, než vláda hlásá. Cigarety zdraží nikoliv o 5,40 koruny, ale nejméně o dvojnásobek. Výrobci by jinak přišli o část marže, a to nechtějí.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Od příštího roku má stoupnout spotřební daň z tabáku – nejrazantněji u cigaret. Výrobci mluví o tom, že nejlevnější cigarety (kategorie do 90 korun) zdraží o 11 korun, ty prémiové (stojí dnes přes stovku) dokonce o 13 korun.

To je ve značném rozporu s očekáváním, které nedávno vyvolala ministryně financí na tiskové konferenci k protidrogové politice. Ta mluvila jen o zvýšení minimální spotřební daně o 5,40 koruny na krabičku.

Důvod? Při tvorbě nové ceny hraje totiž zásadní roli komplikovaný výpočet daně. Má za následek, že výrobci ke krabičce přirazí víc než jen navýšenou daň, aby jim po zaplacení nových daní zbylo alespoň stejně jako dnes. Například z krabičky za 86 korun dnes inkasují 18,50 koruny. Z toho poplatí náklady na výrobu cigaret, distribuci a marže pro trafikanta a ještě jim musí zbýt zisk do vlastní kapsy. Nově stejného příjmu dosáhnou, jen když zdraží na 97 korun.

Výrobci se obávají, že cenový skok z roku na rok poptávku kuřáků přesměruje na černý trh nebo je přiměje k častějším nákupům v Polsku či na Slovensku, kde jsou cigarety levnější. Proto už v dubnu kontaktovali ministerstvo financí, ať zvýšení spotřební daně rozloží aspoň do dvou kroků, aby zákazníci cenový skok lépe vstřebali.

Jenže o tom ministerstvo nechce ani slyšet. „V uplynulém období velmi rychle rostla průměrná mzda... motivace (domácností) k vyhledávání příležitostí na černém trhu je tímto přirozeně limitována, přechodu na černý trh není potřeba se obávat,“ soudí ministerstvo.

Výrobci rozhodně neplánují zdražit o zmíněných 11 korun najednou, rozloží zvýšení tak, že v jednom roce budou cenu na krabičkách měnit v lednu a pak například znovu v květnu. A smíří se s tím, že po omezenou dobu budou tratit.

Může přijít cenový boj

Cenová strategie je obchodní tajemství každého z výrobců cigaret: kdo zdraží své značky moc rychle, může přijít o zákazníky. „Tabáková firma, která by jednorázové zdražení cigaret o 10 až 13 korun iniciovala, s naprostou jistotou ztratila většinu svého tržního podílu. To si samozřejmě nikdo nemůže dovolit,“ říká Kamil Provazník, jednatel dovozce Imperial Tobacco CR. „Lze jen spekulovat, že ve velmi krátkém období může dojít k určitému cenovému boji,“ potvrzuje ministerstvo financí.

Pokud ministerstvo zůstane stát na svém a daň zvedne skokově, kuřáky cigaret to přijde draho. Budou zdražovat postupně a nevyhnou se tomu, že dočasně budou na prodejích tratit. Například rozložit zdražení (o 11 korun) do dvou kroků vždy po půl roce by přišlo tabákové firmy na téměř 2,7 miliardy korun, vyplývá z hrubých propočtů Imperial Tobacco. Je také možné, že částečně zdražovat začnou už letos, aby si spotřebitelé zvykli a od své oblíbené značky ze šoku od náhlého zdražení neutekli.

Tabák v číslech

Tabák v číslech

Určitou šanci na zásah do návrhu zákona o spotřebních daních kuřáci cigaret ještě mají. Návrh v blízké době zamíří do vlády a poté do Sněmovny. Argumentují zejména tím, že ministerstvu se nepodaří vybrat kýžených skoro 8 miliard navíc v příštím roce a 9,2 miliardy v roce dalším, protože spotřebitelé se přizpůsobí. Podle Tomáše Tesaře, mluvčího výrobce BAT, k nám přestanou jezdit nakupovat zejména Rakušané a Němci. Turisté ze zemí, kde je kuřivo dražší, přitom podle jeho odhadů skoupí asi 30 procent cigaret prodaných v Česku.

Zlaté vejce iQOS

Jako vítězové vycházejí z chystaného zvyšování daní takzvané zahřívané tabákové výrobky, které jsou na českém trhu necelé dva roky. Zdražit mají maximálně o dvě koruny na krabičku. Trhu kraluje Philip Morris s výrobkem iQOS, hlásí 226 tisíc uživatelů a více než půl miliardy prodaných náplní (ekvivalent cigarety) za loňský rok. Stát z těchto nových výrobků vybírá spotřební daň teprve od letošního dubna – ale ještě sedm měsíců se mohou doprodávat krabičky bez daně. Ta bude významně nižší než z klasických cigaret, počítá se totiž jinak, podle obsahu tabáku, ne na kusy.

Při ceně krabičky 100 korun představuje necelých 14 korun plus 17 korun DPH. Díky tomu tak výrobcům zbývá z krabičky po zdanění celých 69 korun. V porovnání s průměrnou krabičkou cigaret je to více než třikrát více. Výrobek tak bude po poplacení všech výrobních a logistických nákladů zřejmě výrazně ziskovější, nicméně PMI mluví o vysokých nákladech na jeho vývoj. Firma na zahřívaném tabáku loni utržila odhadem zhruba 2,5 miliardy korun včetně DPH.

Loni se v Česku vykouřilo 20 miliard kusů cigaret a asi 500 milionů náplní nahřívaného tabáku – ten má rostoucí tendenci.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

Čeští fanoušci se radují z gólu.

V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu....

PŘEHLEDNĚ: Pošta v bryndě, vykázala první ztrátu. Letos to bude ještě horší

Ilustrační snímek

Česká pošta vykázala poprvé v historii ztrátu. Loni prodělala 275 milionů, byť ještě rok předtím hlásila čistý zisk 91...

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Najdete na iDNES.cz