„Ostře sledujeme vaše ceny,“ vzkazuje online prodejce Košík velkým obchodníkům. Chce zaujmout hlavně domácnosti, které k němu stále častěji přechází ze supermarketů a hypermarketů.
Na základě týdenní báze začal Košík prostřednictvím agentury Ipsos monitorovat ceny více než 300 položek tří největších českých hráčů – Lidlu, Kauflandu a Albertu. Ty své pak sníží tak, aby byly totožné jako nejnižší naměřená cena v daném týdnu.
V případě, kdy Košík nemá srovnatelný produkt, volí ten s nejpodobnějším složením. U rozdílných gramáží vždy sleduje jednotkovou cenu. A kolem srovnání nedělá žádné tajnosti. Ceny zcela otevřeně porovnává přímo na stránkách u jednotlivých produktů a pro co největší transparentnost poskytuje také souhrnnou tabulku.
„Naším cílem není agresivní srovnávací kampaň, naopak chceme narovnat vnímanou cenovou hladinu,“ doplnil šéf Košíku Ivan Utěšil.
Na dotaz iDNES.cz, zda kampaň některému z uvedených obchodníků nevadí, odpověděl Lidl i Kaufland. „Marketingové akce jiných řetězců nehodnotíme, tudíž je ani nekomentujeme,“ doplnila tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.
Mluvčí Kauflandu byla o něco sdílnější a uvedenou kampaň společnosti Košík.cz zaznamenali. „Srovnávací reklama je čas od času součástí konkurenční komunikační strategie v potravinovém retailu,“ uvedla pro iDNES.cz Renata Maierl.
„Ovšem otázkou je výpovědní hodnota sdělení společnosti Košík.cz pro samotného zákazníka. Uvedené příklady jsou často staré několik týdnů, ne-li měsíců a vývoj cen je v našem tržním prostředí dynamický. Například banner z jejich webu, kde je prezentován ledový salát a jeho cena z 18. září 2024. Takové sdělení není příliš vypovídající,“ doplnila Maierl.
Věčné pošťuchování
Podobné soupeření není na českém trhu ničím novým. Podobně se například v květnu v roce 2022 škorpilo Tesco s Rohlíkem. Vášně vyvolalo tvrzení online supermarketu Rohlík, že jeho nákupy jsou srovnatelné nebo i výhodnější než běžný nákup v kamenné prodejně. Rohlíkova kampaň Velká pecka se ovšem nelíbila řetězci Tesco a hned přispěchalo s protikampaní „Nenechte se opít...“.
Nenechte se opít... Tesco srovnává nákupy a vyvrací tvrzení Rohlíku![]() |
Na jejich marketingovou kampaň poté ostře zareagoval Rohlík. „Rádi bychom se ohradili proti kampani Nenechte se opít společnosti Tesco, která tvrdí, že nákupy na Rohlik.cz jsou výrazně dražší. Není tomu tak a výsledná částka, kterou uvádí Tesco, je pouze výsledkem tendenčního nákupu, protože pro svůj účel využili produkty, které byly aktuálně v akci,“ uvedla před dvěma lety tisková mluvčí Lutfia Volfová s tím, že kampaň Teska považuje za neférovou a řeší další kroky s právníky,“ dodala tehdy mluvčí.
Vlastník Rohlíku Tomáš Čupr nakonec opravdu na Tesko podal žalobu a požadoval nejen omluvu, ale také milionové odškodné a zastavení reklamní kampaně. U Městského soudu v Praze roku 2024 nakonec neuspěl. „Byť to bylo na hraně, tak se to ještě udrželo v mezích dobrých mravů,“ konstatoval předseda senátu Tomáš Bělohlávek a žalobu zamítl.
Čím větší, tím levnější
Podle průzkumu společnosti Skála a Šulc realizuje velké nákupy u jednoho obchodníka asi 24 procent zákazníků jednou týdně, 22 procent pak alespoň dvakrát do měsíce a 26 procent lidí jednou za měsíc. Zbytek domácností dělá velký nákup nárazově nebo vůbec. Výrazně méně je pak lidí, kteří rozloží velký nákup mezi několik prodejen.
„Osobně je pro mě jeden z nejvýraznějších letošních trendů nárůst zákazníků věrných online supermarketům. Na jedné straně jsou stále častější drobné doplňkové nákupy v dobře dostupných kamenných prodejnách. A na druhé straně získává velký nákup racionálnější podobu. Velký nákup chce mít zákazník pod kontrolou,“ zmiňuje Zdeněk Skála ze Skála & Šulc.
Expanze do regionů je nyní smysluplnější než zahraničí, říká šéf Košíku![]() |
„Máme stále více domácností z regionů, významně u nás stoupl počet velkých nákupů. Je proto přirozené, že nás naši zákazníci stále více srovnávají se supermarkety a hypermarkety,“ zmiňuje šéfka marketingu online supermarketu Košík.cz Klára Tanzerová.
Podle vlastních dat počet velkých nákupů začal výrazně zvyšovat již v loňském roce a nyní nákupy nad 1 199 korun s větším množstvím zásob dosahují kolem 80 procent ze všech objednávek, a to shodně napříč regiony.