Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Hotovost je opět na vzestupu. Pandemie přesto posílí platby kartou

aktualizováno 
V obchodech opět stoupá počet plateb bankovkami a mincemi. Češi už je nepovažují za nebezpečné a potenciálně infekční jako v době, kdy pandemie nabírala na síle. V online světě ale obliba placení kartou stále roste, postupně vytlačuje dobírku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Zatímco během března a dubna se mnoho zákazníků obávalo hotovosti, teď se podíl plateb kartou téměř vrátil do hodnot před pandemií. Návrat do starých kolejí nejvíce zaznamenaly malé obchody jako je COOP, naopak v online prostředí či ve velkých supermarketech platby kartou stále narůstají.

Četnost plateb kartou například výrazně klesla v družstevních prodejnách CBA, kde během koronakrize skokově stoupl podíl na zhruba 80 procent ze 30 procent na začátku roku.

„Před nouzovým stavem byl podíl plateb kartou 30 procent, nyní je to zhruba 35 procent. Ačkoliv se jedná o určitý nárůst, z našeho pohledu je zanedbatelný,“ řekl Roman Mazák, předseda obchodního Družstva CBA, které sdružuje více než tisíc českých prodejen.

Očekává, že v následujících týdnech se podíl ještě více přiblíží situaci ze začátku roku. „Nouzový stav byl tedy spíše výjimečnou záležitostí, určitě ale nezpůsobil dlouhodobé změny z hlediska nákupního chování,“ dodal.

Velmi podobný trend opětovného nástupu hotovosti sledují nejrozšířenější družstevní prodejny COOP, které se nacházejí také zejména v menších městech nebo na vesnicích.

„Platby hotovostí postupně klesají. Před koronakrizí platilo kartami kolem 20 procent lidí, poté stoupla jejich četnost na dvojnásobek. Teď znovu podíl klesá, ale stále je vyšší než před krizí, takže můžeme říct, že část lidí se naučila platit kartou,“ řekl Pavel Březina, předseda představenstva Skupiny COOP, která zahrnuje zhruba 2 500 družstevních prodejen.

Kromě toho COOP sleduje opětovný odliv části klientely do velkých hypermarketů, kterých se už zákazníci přestávají bát.

Hotovost se vrací i v dalších obchodech, na druhou stranu platby kartou vyjdou z této krize jako vítězové a celkově dlouholetý přesun k „plastu“ posílí.

Mírný nárůst oproti normálu sledují v týdnech po skončení nouzového stavu také drogerie. „Platby kartou jsou preferované o zhruba 9 procent více než ve stejném období loňského roku oproti platbě v hotovosti,“ řekl Jiří Peroutka, manažer pro komunikaci z dm-drogerie markt.

V případě on-line supermarketů jsou oproti začátku roku vidět daleko výraznější změny. „Podíl bezhotovostních a bezkontaktních plateb se významně zvýšil. Aktuálně 78 procent zákazníků využívá platbu kartou předem. Před krizí to bylo pouze 39 procent a podíl se zvyšoval relativně pomalu,“ sdělila mluvčí Rohlik.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Karty v supermarketech frčí

Nemocné bankovky. Jihokorejci posílají do karantény kromě lidí i peníze

Podobnou zkušenost mají i supermarkety. „Podíly se během pandemie změnily ve prospěch plateb kartou, kde jsme zaznamenali nárůst o 15 až 20 procent. Trend stále přetrvává, ale předpokládáme, že k určitému poklesu dojde. Pravděpodobně se ale jejich využívání nedostane na hodnoty před koronavirem,” uvedl pro iDNES.cz mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Velmi podobně to má Kaufland. Nárůst plateb kartou o 11 procent během koronavirové krize se zatím drží. Supermarkety Billa se k nárůstu nevyjádřily, ale podle mluvčí Dany Bratánkové více než polovina všech transakcí se v březnu a v dubnu provedla kartou a řetězec očekává, že v červnu to bude stejné.

Kromě hotovosti se lidé v pandemii lidé vyhýbali hotovosti i při platbě dobírkou za listovní a balíkové zásilky. Dobírka upadá už několik let.

„Zákazníci zřejmě chtěli co nejvíce omezit kontakt a díky koronaviru tak v podstatě řada z nich objevila kouzlo online platby kartou. Nemyslím si ale, že by aktuální situace dobírku úplně pohřbila,“ shrnul Miroslav Michalko, spolumajitel společnosti Zaslat.cz, skrze kterou zákazníci zaplatí ročně za zboží v dobírkách 320 milionů korun.

Kartám pomůže výměna generací

Odborníci předpokládají, že část spotřebitelů už u karet zůstane a k placení je bude využívat čím dál častěji. Vše ale bude záviset na míře konzervatismu, objemu a způsobu nákupů. Podle Sdružení pro bankovní karty za první letošní kvartál je patrné, že oblíbenost bezkontaktního placení meziročně narostla o 24 procent, konkrétně banky zpracovaly 229 milionů transakcí. Výsledky za druhé čtvrtletí zatím nejsou.

Nákaza z bankovek nejspíš nehrozí, přesto chodí do karantény i peníze

Právě konzervativní postoj spotřebitelů je podle šéfa prodejen CBA Mazáka důvod, proč zejména u menších prodejen obliba plateb kartou sice stoupá, ovšem velmi pozvolna. 

„Jedná se zejména o střední a starší generaci, která prakticky celoživotně preferuje platbu v hotovosti, pokud je to jen trochu možné. V menších obcích je tento trend silnější. Aby podíl karetních transakcí činil v menších prodejnách většinu, bude nutná spíše generační výměna,“ doplnil předseda Družstva CBA.

Kromě dlouhodobě neměnných preferencí je podle něj nutné zohledňovat i skutečnost, že pro menší prodejny jsou typické spíše nákupy s několika položkami, což se promítá na nižší ceně. Právě u ní je četnost platby hotovostí obecně vyšší.

Autor:
  • Nejčtenější

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Ceny domů a bytů v Česku dál rostou. Zdražování je šesté nejrychlejší v EU

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku v prvním čtvrtletí zrychlil na 9,5 procenta, o čtvrtletí dřív se ceny zvýšily o...

Divoký nástup léta už stál tři čtvrtě miliardy. Mohou za to červnové bouřky

Červnové bouřky a povodně způsobily škody nejméně za tři čtvrtě miliardy. Vyplývá to z údajů, které MF DNES získala od...

Půlbilionová „sekyra“ nestačí. Ministerstvo chce další miliardy pro hotely

Účet za státní koronavirovou podporu zřejmě nabobtná o další miliardy. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) chystá...

Češi opět nakupují. Útraty stouply meziměsíčně skoro o 12 procent

Tržby obchodníků v Česku v květnu po očištění stouply meziročně o dvě procenta, meziměsíčně byly vyšší o 11,6 procenta....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...