Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozvoz potravin až domů v Česku kvete. Dodavatelé jezdí i do okolí měst

  4:59
Rozvoz potravin až do domu si v Česku získává oblibu. Vedle služby Tesco Potraviny on-line stejnojmenného maloobchodního řetězce nabízí dovoz zboží až do domu Rohlík.cz nebo Kolonial.cz. Konkurence rozvoji potravinových e-shopů svědčí. Mapa míst, kam rozvážejí nákupy, se rozrůstá.

U skladu v Rudné, obci kousek za západní hranicí Prahy, stojí hnědobílá polepená dodávka s­ otevřenými dveřmi. Její řidič do děleného nákladního prostoru ukládá přepravky se suchými, chlazenými i mraženými potravinami.

Hned jak dveře zabouchne, rozjede se buď směrem na východ, tedy do Prahy a dalších středočeských měst, nebo naopak na jihozápad, do okolí Plzně a Rokycan. Právě to jsou oblasti, kam rozváží objednané nákupy on-line služba Koloniál.cz.

Projekt, za nímž stojí E-commerce holding internetového podnikatele Jakuba Havrlanta a (zejména energetického) miliardáře Daniela Křetínského, je jedním z těch, které se snaží naskočit na poměrně nový trend. A sice přesvědčit lidi, že je pro ně výhodnější nechat si nákup dovézt přímo ke dveřím než jít či jet nakoupit do hypermarketu.

Leták Rohlik.cz

Nakupujete rádi v prodejnách Rohlik.cz?

Aktuální leták Rohlik.cz
najdete vždy na AkčníCeny.cz.

Stejně jako jiné novinky jsou zatím tyto projekty víceméně v takzvané akviziční fázi. Snaží se přesvědčit potenciální zákazníky, aby novou službu vyzkoušeli. „Z tohoto pohledu je důležitý výsledek průzkumu mezi obyvateli Prahy a Středočeského kraje, z něhož vyplynulo, že víc než polovina z nich už některou z podobných služeb využila,“ vysvětluje Petr Vyhnálek.

Vyhnálek dlouhá léta vedl řetězec hypermarketů Globus, od loňského roku stojí právě v čele služby Kolonial.cz, která spustila provoz v červnu. Šéf firmy se tak ocitl na pomezí dvou světů: tím prvním jsou klasické kamenné řetězce s ­rychloobrátkovým zbožím, tím druhým e-shopy, které v­ Česku prodávají hlavně elektroniku nebo módu.

Rozvoz, nebo hypermarket?

S klasickými potravinovými obchody spojuje rozvážkové firmy boj o­ obří, několikasetmiliardový trh rychloobrátkového zboží. S e-shopy – kromě toho, že jsou také on-line – velmi rychlý růst.

Nákup potravin ještě levněji

Navštivte obchod Košík.cz před každým nákupem přes VratnéPeníze.cz a získejte zpět 3 % z každého nákupu.

Kdyby se nyní vynásobily měsíční obraty všech hráčů na trhu s rozvozem potravin dvanácti, dosáhl by součet podle šéfa konzultantské společnosti Acomware Jana Penkaly přibližně 2,5 miliardy korun. „Potenciál trhu je určitě násobně větší,“ dodává.

Současná čísla odpovídají asi třem procentům z loňského 81miliardového obratu e-shopù. Ze součtu tržeb maloobchodníků s rychloobrátkovým zbožím by to však zatím neukrojilo ani procento.

Za největší on-line potravinovou službu jsou považovány Tesco Potraviny on-line, které využívají zázemí sesterských kamenných obchodů a ­zavážejí větší část Česka než konkurenti. Zástupci řetězce však o­ svém obratu hovořit nechtějí. „Můžeme říci, že zájem o naši službu roste v­ řádu desítek procent ročně a hodnota nákupního košíku je několikanásobně vyšší než v kamenném obchodě,“ komentuje mluvčí Václav Koukolíček parametry služby, kterou Tesco spustilo v ­roce 2012.

Na druhém místě je dle odborníků služba Rohlik.cz, kterou řídí a ­spoluvlastní podnikatel Tomáš Čupr. Obchod je, stejně jako dříve ve Slevomatu nebo DámeJídlo.cz, na trhu výjimečný v tom, že se o­ číslech naopak hovořit nebojí. Loni Rohlik.cz utržil 300 milionů korun a aktuálně měsíčně rozveze 50­ tisíc objednávek. „Číslo roste meziměsíčně o ­desítky procent,“ dodává Čupr.

K těmto dvěma službám – a ještě staršímu projektu KBJ Velkoobchodů fungujícím na adrese Potravinydomu.cz – v půlce loňského roku přibyl právě Koloniál, Košík.cz či ­služba Ageo, specializovaná na drogerii.

A konkurence, zdá se, rozvoji potravinových e-shopů svědčí. Mapa míst, kam rozvážejí nákupy, se rozrůstá – nejnověji o širší okolí Prahy, Brna a dalších velkých měst. A ­bude v tom pokračovat. „Během letoška plánujeme služby Rohlik.cz nabídnout na velké části území ČR, včetně menších měst,“ říká Čupr.

Akční leták Košík.cz

Nakupujete rádi na Košík.cz? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Jednotlivé služby se od sebe liší především velikostí a způsobem obsluhy zákazníků. Zatímco Čuprův Rohlik.cz sází na rychlost a ­všude nabízí i doručení do 90 minut, ostatní velcí hráči doručují nákup častěji až následující den za nižší poplatek nebo zdarma.

Další rozdílnou veličinou jsou ceny. On-line prodejci se vesměs snaží konkurovat kamenným hypermarketům, ale i v tomto ohledu se dají najít rozdíly. Jde zejména o ­slevové akce, které jsou pro tuzemský trh při prodeji potravin klíčové. V těch se sice prodá velká část zboží, na druhou stranu však výrazně krátí marže.

Například Tesco, které má stejné ceny na internetu i v kamenných obchodech, slevy využívá.

I na webu Koloniálu se nachází několik položek označených dvoucifernou slevou. Naopak Čupr z Rohlíku se tomu snažil od začátku vyhnout. Na jeho webu nyní sice je sekce, která nabízí zlevněné zboží, podle Čupra je to něco jiného.

„Tam nabízíme hlavně to, co potřebujeme vyprodat. V porovnání s­ klasickými řetězci je tam minimum položek,“ vysvětluje s tím, že on vidí cestu v individuálních cenových nabídkách pro jednotlivé zákazníky, které chystá spustit během letošního roku.

Samostatné on-line projekty mají oproti „kamenným“ konkurentům ještě jednu zřejmou nevýhodu. „Jsou ve zcela jiné vyjednávací pozici při nákupu zboží od dodavatelů, což jim znemožňuje být cenově agresivní, pokud to nechtějí činit na úkor své marže,“ říká Penkala z ­Acomware.

Maloobchodníky on-line neláká

I když mají řetězce dobrou výchozí pozici k tomu, aby se do on-line byznysu pustily také, s výjimkou Teska se do rostoucího segmentu nehrnou.

On-line služby spojené s rozvozem neposkytují ani ty značky, které v tomto byznysu v zahraničí již několik let působí. Například Billa nebo Ahold (který provozuje prodejny Albert). Nic navíc nenasvědčuje tomu, že by se situace měla výrazně měnit.

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti největších evropských ekonomik s výjimkou Německa. I Německu však těsně konkuruje....

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Luxus na kolejích. Nahlédněte do nejkrásnějších vlaků světa

Nejluxusnější hotelový pokoj může být překvapivě na kolech. V Evropě i Asii totiž sílí trend luxusních vlaků, které nabízejí špičkovou gastronomii a ubytování v přepychu, jakému většina klasických...

19. ledna 2025

Expanze řetězců pokračuje. V tržbách jsou stále na špici Lidl a Kaufland

Premium

Tuzemský maloobchod se ještě vyrovnává s inflačními dozvuky předchozích let, kvůli kterým množství nakupovaných potravin klesá. Obchodní řetězce proto intenzivně pracují na rozvoji privátních značek,...

19. ledna 2025

Realita šatů ze Shein. Zaměstnanci v továrnách tráví i 75 hodin týdně

Zaměstnanci čínských továren, které dodávají oblečení módnímu gigantovi Shein, běžně pracují 75 hodin týdně, což je v rozporu s čínskými zákony. Mnohdy nemají jinou možnost, jelikož živí své rodiny....

18. ledna 2025

Novým magnetem pro boháče je pobřeží Uruguaye. Přispívá i politická stabilita

Punta del Este, směs exkluzivity Hamptons a výškových budov Miami Beach, se stává magnetem pro zahraniční peníze v Uruguayi. Od pandemie zažívá příliv bohatých cizinců, včetně Američanů a Evropanů,...

18. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...