Makro. Ilustrační snímek.

Makro. Ilustrační snímek. | foto: Makro Cash & Carry ČR

Pokladní Makra si stěžovaly na vedení. Firma nadřízenou odstavila

  • 573
Pokladní v karlovarském obchodě Makro sepsaly hromadnou stížnost na své vedení. Nadřízeným vyčetly, že jim například zabraňují odskočit si na toaletu či je nutí naddělávat hodiny, kdy musejí akutně s dětmi k lékaři. Makro s pokladními vyjednává. Odpoledne oznámilo, že odstavilo jednu z nadřízených, na niž si pokladní stěžovaly.

"Pokladní po téměř třech letech sebraly odvahu a sepsaly stížnost na naprosto nevhodné chování jejich nejbližších nadřízených. A to kvůli neetickému až hrubému chování k zaměstnankyním před zákazníky nebo neumožnění hygienických přestávek v neodkladných případech," řekla mluvčí Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) Aneta Bednářová.

Společnost Makro Cash & Carry podle své mluvčí Romany Nýdrle začala stížnost řešit s odbory, pokladními, zástupci centrály společnosti i vedením prodejny hned 18. února, kdy ji obdržela. 

Na porušování práv si stěžovalo téměř celé oddělení

Odborový svaz převzal případ pokladních proto, že se proti praktikám nadřízených ozvalo najednou hned 16 žen, tedy téměř celé karlovarské oddělení pokladních, což naznačuje závažnost situace. Pokladní podle Bednářové byly také nuceny snášet věci, které jsou v rozporu se zákoníkem práce. Nadřízení po nich vedle arogantního jednání požadovali zaplacení účetních rozdílů v ceně zboží, za které přitom pokladní nemohly, či jim ztěžovali doprovod nezletilých dětí k vyšetření u lékaře.

Vzpoura v drogerii TETA

Na šikanu si loni stěžovaly také prodavačky z pražských drogerií TETA. Mnohé z nich podaly výpověď. více čtěte ZDE

"Pokladní se při jakékoliv žádosti týkající se dětí dozvídaly, že jsou neflexibilní a mají si najít hlídání. Žena, které volal do práce syn kvůli úrazu sourozence, nemohla hned odejít za svým dítětem, které potřebovalo akutní doprovod k lékaři, a dostala za úkol chybějící hodiny ještě ten den napracovat, což je v rozporu se zákoníkem práce," řekl iDNES.cz Petr Fábera, předseda odborů v Makro Karlovy Vary.

Podle Nýdrle Makro zákoník práce dodržuje. "Pro naše zaměstnance se snažíme vytvářet odpovídající podmínky. Jednotlivá pochybení v minulosti nás mrzí," řekla mluvčí.

Pokladní jsou podle odborů zastrašovány, Makro to popřelo a postavilo vedoucí mimo službu

Zástupci managementu firmy podle Fábery po prvním jednání se zaměstnanci slíbili, že situaci prošetří a napraví. Jednání se však neúčastnili nadřízení, vůči kterým stížnosti směřovaly, což byla vedoucí oddělení a dvě koordinátorky.

Podle Fábery však zatím ke větší změně nedošlo. Vedoucí zůstala na svém místě, a ředitel karlovarského obchodu údajně dokonce pokladním řekl, že má jeho plnou podporu. "Na pokladní je tak vyvíjen psychický nátlak. Namísto řešení situace se dozvídají, že nemají podobnou stížnost opakovat. Žijí tak ve strachu a bojí se o svá místa," dodal Fábera.

V pátek odpoledne se situace změnila. Makro vyhodnotilo celou situaci jako individuální selhání vedení oddělení pokladních a odpovědnou zaměstnankyni až do dořešení celé situace postavilo mimo službu.

"Nátlak na pokladní důrazně popíráme. Zavedli jsme pravidelné týdenní schůzky volených zástupců zaměstnanců s ředitelem prodejny bez účasti jejich přímých nadřízených. Vedení prodejny se zaměstnanci nyní komunikuje napřímo a nastavuje procesy, které pomohou vyhnout se podobným případům v budoucnu," uvedla Nýdrle.

Veškeré účetní rozdíly, které vznikly jednorázovým pochybením při nastavení cen, což byla jedna z věcí, na niž si pokladní stěžovaly, podle mluvčí již byly všem zaměstnancům proplaceny v plné výši. "Částka, která jim byla připočtena k únorové výplatě, byla navýšena o zdanění a veškeré povinné odvody," popsala mluvčí s tím, že jednání za účasti odborů dále pokračují.