V Itálii mají dosud čerpací stanice, kina a novinové stánky přidělené "rajony", do kterých úřady nepouštějí konkurenci.
Omezení se vztahují i na další podnikatelské obory. Třeba pekaři nesmějí denně upéct více pečiva, než mají dovoleno, je určený i počet koncesí taxikářů a autoškol.
To pak nahrává úplatkům – za případnou uvolněnou licenci se načerno platí v přepočtu statisíce až miliony korun, což se následně promítá do cen jejich služeb.
Pak už ani nepřekvapí, že na celém Apeninském poloostrově se v pondělí nemůžete dát ostříhat. Kadeřníci mají prostě v pondělky povinně zavřeno.
Tyto "vymoženosti" odborů a podnikatelských svazů, které kazí konkurenci a mohou tak za vysoké ceny, hodlá vláda Romana Prodiho zrušit. Nátlak na změnu přišel ze strany zákazníků a Evropské unie.
Benzin i u hypermarketů
Jenže to se nelíbí například provozovatelům benzinek, kteří tento týden zavřeli pumpy na několik dní. Nechtějí podnikat blízko sebe nebo konkurovat hypermarketům, které se těší na to, že v nejbližší době budou u nákupních center prodávat levnější palivo.
Navíc se má zrušit dvaapadesátihodinová otvírací doba a samoobslužné pumpy mají dostat zelenou.
Další vlnu zavřených dveří chystají pumpaři na přelom února a března. "Slovem liberalizace maskují operaci, která fakticky zničí místní síť drobných a středních benzinových pump," vysvětluje Giuseppe Milazzo z federace provozovatelů benzinových pump Figisc.
"Obchodní centra nakoupí ve velkém levněji než my. Vždyť dnes máme marži jen 0,031 eura na litru, kam až chce vláda jít? Ať tedy máme při nákupu stejné podmínky jako velcí," žádá.
V Itálii se stále ještě pumpy dědí z otců na syny jako rodinný podnik.
"Stávkokazové" však vyhrávají, v druhé půlce týdne postupně více než polovina benzinek otevřela. Možná i proto, že se ukázalo, že za vládními návrhy stojí nejen zákazníci, centrální banka, ale i největší průmyslníci.
"Jeden z největších problémů italské ekonomiky je nízká konkurence. Ta se promítá do vyšších cen a do slabého růstu," prohlásil Luca Cordero di Montezemolo, šéf největší italské firmy automobilky Fiat.
Velké změny se chystají i v telefonních a bankovních službách. Vláda chce například donutit operátory zrušit poplatky za nabíjení telefonních karet do mobilů a poplatky za výběr z bankomatů. Chce i umožnit klientům bank změnit ústav při splácení hypotéky nebo pojištění.
Cestující by měli znát i celkové ceny letenek – včetně všech příplatků. Ledy se mají hnout i na státních úřadech a poštách. Italové by tak konečně mohli na úřadě zaplatit kartou a pošťáci by už neměli nosit vyšší důchody v hotovosti.
Práce v sobotu, volno v týdnu
Díky všem dosud platným omezením je benzin v Itálii jeden z nejdražších v Evropě a v neděle a pondělky si mnohde nic nekoupíte.
"Nejen kadeřnictví, ale i jiné obchody mají v pondělky zavřeno," říká účetní z Milána Gianluca Ferri. "Například v pondělí dopoledne mají otevřeno jen malí obchodníci jako řezníci, zelináři, mlékaři a pekaři, odpoledne zavřou a jejich roli přebírají supermarkety, zavřené v pondělí dopoledne," popisuje.
Jenže to neplatí v celé zemi stejně. Záleží to na rozhodnutí jednotlivých regionů. Třeba v kraji Emilia Romagna na Jadranu je většina obchodů zavřená ve čtvrtek.
"Důvod je jednoduchý. Pracujete v sobotu a výměnou máte jiný den v týdnu volno," dodává Ferri.