Bionafta končí. Nová daň a levná ropa ji bleskově vytlačily z trhu

  1:00aktualizováno  1:00
Přelom roku znamenal konec pro prodej bionafty – nikdo ji nechce, protože vyjde o čtyři až pět korun dráž než motorová nafta. Může za to vyšší daň na biopaliva od začátku roku a rekordně levná ropa. S klesajícím prodejem vysoce koncentrovaných biopaliv hrozí, že Česko nesplní cíle snižování emisí.
Náhlý pokles zájmu o vysokoprocentní biopaliva má na svědomí skokové zvýšení spotřební daně od Nového roku.

Náhlý pokles zájmu o vysokoprocentní biopaliva má na svědomí skokové zvýšení spotřební daně od Nového roku. | foto: Evropská komise

Motoristé včetně kamionů či dopravních podniků přecházejí na klasická fosilní paliva. „Kvůli zrušení daňového zvýhodnění jsme od biopaliv upustili na přelomu roku. Využívali jsme biopaliva z 50 procent, děláme týdenní objednávky a na změnu jsme se připravili,“ říká Pavla Struhalová z dopravní firmy Arriva Morava, která svými 770 autobusy obsluhuje Moravskoslezský kraj.

Nezájem o biopaliva potvrzuje i Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. „Při ceně nafty 25,90 koruny za litr dosahuje cena bionafty 31,15 koruny a směsná nafta s 30 procenty biosložky 27,15 koruny,“ vypočítává Hynek Sagan, generální ředitel a spolumajitel distributora Armex Oil.

„Biopaliva byla především doménou malých petrolejářů, mohli tak konkurovat velkým sítím. Z nich prodávali bio jen Čepro, někde možná OMV a Benzina,“ říká Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů.

S tím je teď konec. „Bioethanol se ještě trošku prodává, ten uvažujeme zachovat,“ říká Martin Kulíšek, obchodní ředitel KM Prona, provozovatele 36 čerpacích stanic. „Lidi, kteří brali biopaliva, přejdou na motorovou naftu, zisk nám to asi negativně neovlivní,“ uvažuje.

Benzinky doprodávají zásoby

Biopaliva postupně ze stojanů napříč Českem mizí. „Do února budeme mít zrušenou nabídku vysokoprocentních biopaliv na čerpacích stanicích Eurooil,“ říká Jan Duspěva, šéf největšího českého distributora pohonných hmot, státní firmy Čepro.

„Na čerpacích stanicích Benzina v současné době doprodáváme stávající zásoby směsné nafty B30 a nové dodávky již neplánujeme,“ říká Radka Marková z komunikačního oddělení Unipetrolu.

Plní se tak scénář, který někteří předpovídali, tedy konec prodeje vysokoprocentních biopaliv. „Je brzy dělat závěry, ale zdá se, že prodeje vysokoprocentních biopaliv poklesnou zcela fatálně,“ myslí si Jan Mikulec z asociace velkých petrolejářů ČAPPO.

Situace s byznysem výrobců biopaliv nezamávala. „Pocítíme nárazovitý výpadek poptávky z důvodu ukončení prodeje vysokoprocentních biopaliv. Velikost trhu však zůstane v ročním vyjádření stejná. Počítáme s tím, že v průběhu roku bude výpadek nahrazen povinným přimícháváním – neboli distributoři budou muset do každého litru benzinu a nafty nalít v plné míře biosložku, aby splnili emisní závazky,“ říká Martin Kubů, ředitel divize pohonných hmot společnosti Agrofert, kam patří největší domácí výrobci biopaliv Preol a Primagra (součástí koncernu Agrofert je i společnost MAFRA, vydavatel portálu iDNES.cz, - pozn. red.).

Proč nezájem o biopaliva vadí?

Náhlý pokles zájmu o vysokoprocentní biopaliva má na svědomí skokové zvýšení spotřební daně od Nového roku. Česko to muselo udělat na nátlak Bruselu, protože loni daňovou podporu přehnalo.

Nové spotřební daně tak nejvíc prodražily bionaftu, která se předtím vůbec nedanila, její cena poskočila o 4,59 koruny. Opětovné snížení daní se plánuje na druhou polovinu roku 2017. Jestli to však jejich prodejům pomůže, bude záviset i na vývoji cen ropy. Barel se prodává nejlevněji za posledních 12 let, což hovoří v neprospěch biopaliv.

Jenže Česko musí snižovat emise skleníkových plynů a povinné přimíchávání do běžných paliv už nestačí. „Biopaliva nás přibližovala ke splnění těchto cílů. S ohrožením prodeje vysoce koncentrovaných biopaliv je ohroženo i plnění prvního cíle v roce 2017, což je za pouhý rok,“ říká Jan Mikulec z ČAPPO.

Ministerstva proto budou muset během několika měsíců přijít s řešením. Zatím nic připraveného nemají. Zemědělství, finance a průmysl si dotazy iDNES.cz přehazovaly jako horký brambor. Ministerstvo životního prostředí napsalo, že situaci bude analyzovat a „připraví opatření“. Navrhuje například snižování emisí pomocí podpory zkapalněného ropného plynu (LPG), zemního plynu (CNG/LNG) a elektrické energie pro elektromobily. To stačit nebude – aut na plyn a proud u nás jezdí něco přes šest tisíc, zatímco osobních aut přes 1,3 milionu.

Jednou ze skutečně účinných možností je například přimíchávat více biosložky do běžného benzinu a začít vyrábět nový druh ekologičtějšího biopaliva HVO. „Je to palivo budoucnosti,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Petr Jevič z Výzkumného ústavu zemědělské techniky a ředitel Sdružení pro výrobu bionafty.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní...

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Dvacet let maloval Jaguary, koncem června končí. Callum ovlivnil i Teslu

Šéfdesignér Jaguaru Ian Callum

VIDEO Exkluzivně Ian Callum opouští po dvaceti letech Jaguar. Čtyřiašedesátiletý designér, který je podepsán pod...

Volkswagen a jeho šéf sází na jedinou kartu. Snad je elektřina nezabije

I Volkswagen má svá auta na baterie: Volkswagen I.D. Neo

VIDEO Ve Wolfsburgu právě probíhá revoluce. Náhle, až panicky, se Volkswagen vrhá vstříc elektromobilitě....

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Nejdražší nákupní ulice Česka. Prahu v nájmech dohání Brno a Český Krumlov

Ulice Na Příkopě.

Drtivá většina nejdražších tuzemských nákupních ulic se nachází v hlavním městě. Nejžádanější adresy se nacházejí v...

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Svou práci dělá se zápalem jen třináct procent Čechů, tvrdí průzkum

Ilustrační snímek

Zaměstnanci, kteří svou práci dělají rádi, výrazně zvyšují produktivitu firmy – podle některých až o 20 procent. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz