Kompars: peníze téměř bez práce

Kdo má vlastně dnes šanci chytit se v reklamě?.
Kdo má vlastně dnes šanci chytit se v reklamě?. "Skoro všichni," tvrdí majitel společnosti For You Antonín Friedrich, která zabezpečuje například modelky a modely do letáků obchodních řetězců. Jejich zástupci mají většinou jasnou představu, jak by měli lidé z letáků vypadat, a na agentuře je, aby představu naplnila. "Zájem není zdaleka jen o typy, které by se mohly zúčastňovat soutěží krásy, ale často na nás chtějí třeba plnoštíhlé starší ženy či muže," vysvětluje Antonín Friedrich. Přednedávnem dostala jeho agentura požadavek na muže středního věku manažerského typu. Měl nafotit sérii dvou set billboardů pro jednu obchodní banku zhruba za patnáct tisíc korun. "Nejvíc potřebujeme osoby ve věku mezi 30 až 40 lety, lékaře, manažery, podnikatele. Ti ale mají většinou svou práci a do reklamy se jim nechce," říká Marie Šubrtová z Komparsní agentury barrandovského studia. Naopak až dost mají na Barrandově dětí a lidí v důchodovém věku. Těch je v rejstříku více než osm set, ale práce je přibližně pro čtyřicet lidí. "Nejstaršímu je přes devadesát let. Nedávno se nechal slyšet, že kdyby ho někdy potřebovali, rád půjde," dodává Šubrtová. "Obtížně se někdy shání i ženy typu manažerka, podnikatelka okolo třiceti let," říká jednatel agentury HC Management Models Vlastimil Hájek. Na rozdíl od barrandovské konkurence tu registrují poměrně málo babiček. "Starší ženy se často ostýchají, nevěří si, a přitom nadváha nebo obličej s vráskami může být pro některou firmu to pravé," doplňuje ředitelka společnosti Eva Kolínská a svá slova dokazuje na výpravném cizojazyčném prospektu, kde se z barevných fotografií culí "úplně obyčejná" starší paní v zástěrových šatech či "tatík" se začínajícím pivním bříškem. Ve všech věkových kategoriích podle ní vyhrávají přirozené tváře, žádné velké malování a barvení. Výdělky za letákové focení jsou nižší než u televizní reklamy, konkrétní mzda záleží na zadavateli. "Děti dostávají přibližně 200 až 300 korun za hodinu focení, dospělí od 500 do 1000 korun," říká Antonín Friedrich. Podle spolumajitele komparsní agentury Sedma Josefa Loučíma může v reklamě komparsista dostat třeba tisíc až osm tisíc korun za den. Větší role dostávají často méně známí herci za víc peněz, šanci ale má i kompars, pokud typově odpovídá představám produkce. Jako třeba ve známé pivní reklamě, kde komparsista říká "Jdeme na pivo", nebo u opraváře praček, který doporučuje calgonit. "Tam produkce trvala na tom, aby to byl skutečný opravář," uvádí Josef Loučím. Neznamená však větší role v reklamě, kdy si lidé zapamatují obličej a spojují ho například s propagováním zubní pasty stop pro jinou reklamu? "Někdy musí účinkující souhlasit ve smlouvě s podmínkou, že už nebude propagovat stejný výrobek - například zase zubní pastu," vysvětluje Josef Loučím. To však neznamená, že nemůže propůjčit svůj obličej reklamě na něco úplně jiného, třeba polévku či čokoládu. "Vím například o jedné pěkné pětatřicetileté mamince, která dělala reklamu na banku a pak ji chtěli na polévkové koření," dokládá Eva Kolínská.

Kdo schází

* muži od 25 do 40 let přirozeného vzhledu, typ manažer, podnikatel, lékař
* ženy okolo 30 let, typ podnikatelka, manažerka
* výrazné zvláštní typy