Tištěná koloběžka. Na Technické univerzitě Ostrava vznikl světový unikát

  11:21aktualizováno  11:21
Na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava vznikla první koloběžka na světě, která je vytištěna na 3D tiskárně. Váží 3,5 kilogramu, má dutý rám a sestává ze čtyř svařených dílů. Práce na prototypu stála podle vývojářů několik set tisíc korun. Ti by v budoucnu nový způsob výroby rádi komercializovali.

Koloběžku v úterý tým ostravských inženýrů otestoval v areálu univerzity. „Náš prototyp je zhruba o čtvrtinu lehčí, než kdyby byl vyroben tradiční metodou,“ říká Marek Pagáč, který pod hlavičkou centra Protolab tým vede. „Vedle úspory materiálu, které jsme docílili tím, že součástky jsou odlehčené a duté, jsme kladli největší důraz na atraktivní design koloběžky a její výrazný sportovní vzhled,“ dodává.

Na projektu univerzita spolupracuje s firmou Renishaw, která jí před dvěma lety zapůjčila 3D tiskárnu, na níž koloběžka tiskem z kovového prášku vznikla. Celá konstrukce se do ní však nevešla, a tak je rám rozdělen na čtyři následně svařené díly.

„Chtěli jsme jít cestou něčeho, co dosud nebylo realizováno,“ uvádí Petr Štefek z Protolabu, který fungoval jako mentor týmu. Právě proto se tým rozhodl tisknout koloběžku. Na 3D tisku konstrukcí motocyklů či jízdních kol, které se nabízejí jako první volba, totiž již někdo dříve pracoval – například automobilka BMW nebo Airbus.

„Navíc koloběžky v současné době zažívají obrození, spousta lidí na nich jezdí, což nám také připadalo přitažlivé,“ dodává.

V současnosti ostravský tým vyvíjí koloběžku takzvané druhé generace, s lehce upraveným designem. Ta by se měla začít tisknout v červnu a v srpnu by měla být hotová. V říjnu ji pak inženýři chtějí představit na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.

Fotogalerie

Prostor pro komercializaci

Podle odhadů týmu stál vývoj koloběžky několik stovek tisíc korun, z nichž část získal tým od Technologické agentury ČR v rámci projektu PRE SEED fond VŠB-Technické univerzity Ostrava. S tím, jak se vývojáři učí s 3D tiskárnou efektivněji pracovat a zdokonalují své pracovní postupy, by se cena měla snižovat. Potenciál pak tým vidí i pro případnou komercializaci projektu.

Výhoda leží především v tom, že by se koloběžka dala upravit přímo pro potřeby každého zákazníka. Inženýři by například mohli propočítat rozměry a pevnost konstrukce tak, aby přesně seděla váze zákazníka.

Budoucnost projektu však podle týmu závisí na výsledku druhé generace a také na tom, jak se budou vyvíjet 3D tiskárny. Kdyby se totiž koloběžka dala vytisknout z jednoho dílu, zmizely by náklady spojené se svařováním dílů k sobě.

Ale i tak kromě samotného tisku zbývá několik dalších „tradičních“ metod, které je potřeba při výrobě použít. „Vedle toho (sváření, pozn. red.) jsme lepili prvky z uhlíkového kompozitu a obráběli funkční plochy. Ty bylo potřeba kromě toho ještě omílat, abychom získali jejich hladký povrch,“ upřesňuje Lukáš Jančar z Technické univerzity Ostrava.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Najdete na iDNES.cz