Zatímco vrcholný management velkých podniků většinou zdůrazňuje efektivnost a rychlost práce jako klíčový faktor úspěchu, praxe nižšího a středního vedení vede k přesnému opaku. Alespoň to tvrdí většina zaměstnanců, kteří se účastnili výzkumu britské společnosti Sirota Surveys.
Pracovníkům nejvíc vadí, když je šéf v nevhodnou chvíli "zavalí papíry". Nadřízení si vysloužili kritiku i za pomalost v rozhodování a nespravedlivost, s jakou chválí nebo trestají ty, kteří si to nezaslouží.
"Vedoucí by měli spíš pomáhat zvyšovat výkonnost, než stát v cestě," říká generální ředitel Sirota Surveys David Sirota. "V mnoha případech by udělali lépe, kdyby svým podřízeným nepřekáželi," dodává.
Na kolegy ve stejných funkcích však pracovníci pohlížejí ještě kritičtěji. Osm z deseti dotázaných uvedlo, že pracuje s líným člověkem. Téměř polovina pak má pocit, že jejich spolupracovníci na svou práci vůbec nestačí. To vyplývá z výzkumu společnosti Investors in People.
Nedůvěra mezi kolegy pak panuje spíše ve velkých podnicích, kde má alespoň jednoho neschopného kolegu 84 procent pracovníků, zatímco v menších firmách si stěžovala jen polovina pracovníků.
"Práce s pomalým člověkem je velmi demotivující a může vést až k úvahám o odchodu k jinému zaměstnavateli", říká Nick Parfitt z personální společnosti Cubiks.
"Za pomalostí pracovníka ale nemusí být vždy lenost, ale například osobní problémy, nebo nedostatečné školení", upozorňuje Parfitt. To si vždy kolegové neuvědomují a automaticky loudavce označí za neschopného nebo líného.