Z pražských ulic se stane půjčovna kol. Firma z Číny jich chce tisíce

  5:00aktualizováno  5:00
Vyjdete z domu a máte před očima kolo, na němž se za cenu jízdenky na autobus dopravíte všude po městě. A když se dostanete na místo, jen ho zaparkujete tak, aby nikomu nepřekáželo. Nový způsob dopravy v Praze, nebo sen šíleného cyklisty? Čínská společnost Ofo má za to, že to první. V říjnu do metropole přivezla první tři stovky svých bicyklů a systém půjčování zkouší prozatím v­ sedmém obvodu.

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok 3000 kol k zapůjčení. | foto: Ofo

Už jen tím se globální lídr ve sdílení kol dotáhl na tuzemskou firmu Rekola, která dosud se zhruba třemi stovkami růžových bicyklů trhu vévodila. Příští rok jich Ofo chce mít už tři tisíce. Spekuluje se navíc o ­příchodu dalších hráčů, mimo jiné světové dvojky, čínské společnosti Mobike.

Fotogalerie

Firma Ofo vznikla před třemi lety jako projekt studentů z pekingské univerzity a rozpoutala cyklomanii. Po Singapuru, Thajsku a­ Malajsii jsou letos nejnovějšími zastávkami žlutých kol Praha, Milán, Rotterdam a Moskva. Ofo půjčuje přes 10 ­milionů kol ve 180 městech, do konce roku bude už ve dvaceti zemích. Finance má kde brát. Od investorů, včetně e-shopu Alibaba, získala na rozvoj a expanzi 1,3 miliardy dolarů.

Tuzemští rivalové na trhu se firmy Ofo prý bát nemusí. „Nejdeme po konkurenci,“ řekl MF DNES Fred Dong, zodpovědný za expanzi firmy v Evropě. „Soustředíme se na sebe, abychom měli nejlepší nabídku, vylepšujeme aplikaci i řízení. Pokud nebude vše perfektní, v ulicích by mohl nastat chaos,“ dodal. Narážel tak na nezvládnutou situaci v Číně.

Obavy o veřejný prostor

Tam se v posledních letech sdílená kola šířila rychlostí viru. Bulváry zaplavily tisíce kol od desítek konkurenčních firem, které si vzájemně kola ničily. Následovala nutná regulace včetně zavedení licencí pro firmy na maximální počet kol.

Ofo se proto nejdřív snaží s každou pražskou částí uzavřít dohodu a teprve poté kola do ulic rozmisťovat. „Je tu latentní strach z něčeho nového,“ popisuje jednání Jakub Ditrich, jednatel společnosti ekolo.cz, která firmě Ofo v Česku pomáhá s rozjezdem. Čínský scénář v tuzemsku podle něj nemůže nastat.

Jak funguje sdílení kol

Zákazník najde na ulici neobsazené kolo, odemkne ho a odjede. Po dokončení jízdy v rámci zóny, kde má dovoleno se pohybovat, opět kolo zamkne.

Kolo společnosti Ofo se odemyká pomocí aplikace, kterou klient načítá kód QR na bicyklu. Za jízdu platí pomocí elektronické peněženky nebo přes platební kartu, registrovanou v aplikaci.

U služeb, jako je Rekola či Velonet, zákazník kolo odemyká pomocí kódu, který přijde v SMS. 

Data o pohybu kol se snímají pomocí GPS a dále zpracovávají. Provozovatelé služeb kola ve městě podle poptávky přemisťují.

Pravidla jsou vesměs dána. Firmy, které půjčují sdílená kola, je nesmějí zamykat k dopravním značkám, zábradlím nebo svodidlům. K­ porušování zákona o pozemních komunikacích někde dochází, ale zatím jen v malé míře.

„Pokud bikesharingové firmy zákon splňují, jsou na trhu vítány,“ tvrdí Radka Loukotová z kanceláře primátora Brna. Pražský magistrát se k možné regulaci byznysu nevyjádřil. Mezi firmami se však šeptá o ­tom, že právě Praha se chystá sdílená kola regulovat.

„S možným příchodem dalších čínských firem mám trochu obavy o veřejný prostor,“ podotýká Vít Ježek, zakladatel společnosti Rekola. „My se s městy domlouváme na zónách, kde kola smějí parkovat,“ dodává. Za odložení mimo vymezenou zónu společnost účtuje klientovi penále 320 Kč.

Společnost Rekola Bikesharing navíc chystá rovněž expanzi. Koncem loňského roku do ní investoval zakladatel Mall.cz Ondřej Fryc desítky milionů korun. „Jednáme s dalšími českými městy, ale řešíme také vstup do zahraničí. Někteří zájemci se nám sami ozývají, dokonce z Nizozemska,“ tvrdí Ježek.

Firma Rekola půjčuje v tuzemsku zatím 650 kol. Kromě Prahy a Brna například v Olomouci, Českých Budějovicích a Kladně.

Další služba Velonet, za níž stojí pražská reklamní firma Big Board, zatím v Brně nabízí 50 kol. Se stanicovým systémem, který je dražší a ­kola není možné odložit nikde jinde, plánuje z moravské metropole vyjet do dalších měst. „Systém nabídneme i ostatním městům. Je to populární záležitost a lidé se výpůjček nebojí,“ sdělil Jakub Mrózek, zodpovědný za rozjezd Velonetu. Svou službu spustil v červnu, nyní má 16 stanic. V Brně službu rozjíždí také slovenský startup Futupilot.

Ofo i Velonet tvrdí, že se obejdou bez podpory z veřejných rozpočtů. Ta však může přilákat další hráče. Dotace na bikesharing nově od září nabízí ministerstvo životního prostředí. Z dvacetimilionového dotačního koláče si mohou ukousnout města, dopravní podniky i soukromé firmy, které vybudují systém půjčování kol na principu sdílení.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Všechny účty v jedné aplikaci? Banky váhají, propojení využívá minimum lidí

Středeční odstávka mobilního bankovnictví Komerční banky (19. dubna 2017)

Už je to víc než rok, kdy měly banky umožnit propojení s účty v jiných ústavech. Zatím to však udělaly jen některé....

Najdete na iDNES.cz