Cirkulární projekt má být alternativou pro všechny, kteří nechtějí kupovat nealko nápoje v jednorázových obalech, hledají udržitelná řešení nebo jim nápoje ze skla více chutnají.
„Z odborných analýz, které jsme si nechali zpracovat, vyplývá, že vratné obaly jsou jedním z nejlepších řešení ve vztahu k přírodě. Jsem rád, že ani pandemie, ani složitá ekonomická situace nám nezabránily uskutečnit naše sny a že jsme dovedli projekt do zdárného konce, tedy vlastně začátku,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. Společnost nazvala projekt Cirkulka.
Milionová investice
Kofola do projektu investovala více než třicet milionů korun. „Část nákladů vyžadovala úprava výrobní linky, etiketovačky a paletizace. Hlavní investice však putovaly do vývoje odolných vratných lahví a modulární přepravky z recyklovaného materiálu,“ objasňuje projektová manažerka Markéta Ryšková.
„Udělali jsme maximum pro to, aby Cirkulka dokonale ztělesňovala princip cirkularity, který je podle nás cestou budoucnosti. Snažili jsme se zachovat současný komfort, na který jsme jako spotřebitelé zvyklí, ale zároveň přispět k prodlužování životnosti obalu, i k minimalizaci odpadu a dopadu na životní prostředí,“ dodává Ryšková.
Skleněné litrové lahve Cirkulky navrhl slovenský designér Martin Turzík a vyrobila tuzemská sklárna Moravia. Mají recyklovaný hliníkový šroubovací uzávěr. Spolu s lahvemi uvádí Kofola do oběhu originální přepravky, které lze spojit, díky čemuž pojmou až 12 lahví.
Nápojoví giganti nabídnou vratné lahve ze skla, ty mají šanci vytlačit plastové![]() |
Kofola uvedla, že z analýzy, kterou pro ni zpracovali odborníci z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, vyplývá, že Cirkulce stačí osm cyklů, aby se její uhlíková stopa při jednotné teoretické vzdálenosti vyrovnala dopadu jednorázových PET lahví.
„Běžná životnost skleněných vratných lahví je přitom mnohonásobně vyšší. Cirkulka má přínos také v rámci takzvané reverzní logistiky, kdy se kamiony nevracejí z obchodních řetězců nebo jejich distribučních center zpět do závodu prázdné,“ uvedla Kofola.
Cirkulka míří na e-shop i do kamenných prodejen
Vratné skleněné litrovky bude Kofola zavádět do obchodů postupně. Vlajkovou lodí Cirkulky má být má být největší český online obchod s potravinami Rohlik.cz.
„My na Rohlíku se snažíme dlouhodobě snižovat odpad z obalových materiálů a přispívat tak k šetrnějšímu a udržitelnějšímu vztahu k přírodě i našim dodavatelům a zákazníkům. Proto jsme velmi rádi kývli na spolupráci s Kofolou na projektu Cirkulka, který nabízí zákazníkům jejich oblíbené nápoje ve vratném skle a přitom nenarušuje komfortní zónu spotřebitelů - tím, že je možné vracet lahve prostřednictvím našich kurýrů,“ říká tisková mluvčí Rohlik.cz Lutfia Volfová.
Dalším distribučním kanálem se stane řetězec Tesco. Na Slovensku jsou vratné nealko lahve dostupné už ve většině prodejen této maloobchodní sítě, v Česku startuje distribuce na vybraných prodejnách.