Zdeněk Miler přišel s nápadem vytvořit Krtka po té, co zakopl o krtinu. Bylo to někdy v polovině 50. let minulého století.

Zdeněk Miler přišel s nápadem vytvořit Krtka po té, co zakopl o krtinu. Bylo to někdy v polovině 50. let minulého století. | foto: kupmobilem.cz

Tradiční vánoční dárky: Knížek Krtek a kalhotky se prodaly statisíce

  • 9
Dárkový papír, hrníčky, ručníky nebo vánoční kolekce - Krtka najdeme v obchodech na nejrůznějších produktech. Česká legenda animovaného filmu však stále vychází i knižně. Právě knižní příběhy Krtka totiž u dětí pod vánočním stromkem bodují už několik generací.

Známých knižních příběhů o Krtkovi je víc, jeden z nich je však prodejně nejúspěšnější. Tímto titulem se může chlubit knížka „Jak Krtek ke kalhotkám přišel“, které se podle vydavatelství Albatros prodaly stovky tisíc kusů.

Seriál Tradiční vánoční dárky

20.12. Krtek
21.12. Lego
22.12. Dermacol
23.12. Lyže Artis a jiné
24.12. Remoska

Redakce iDNES.cz se proto rozhodla knížku zařadit do miniseriálu o tradičních českých vánočních dárcích, který vychází od neděle 20.12. až do Štědrého dne. Dalšími dárky bude například Lego, či Dermacol (viz box).

Kniha Jak Krtek ke kalhotkám přišel navazovala na stejnojmenný velmi úspěšný animovaný film z roku 1957 vytvořený ve studiu Krátkého filmu Praha.

„Podstatné je, že Krtkovi s výrobou kalhotek pomohla spousta zvířátek, a to je to, co se dětem na knížce tolik líbí,“ říká programový ředitel nakladatelství Albatros Ondřej Müller.

Jen za několik posledních let se v Česku prodalo téměř 15 000 výtisků tohoto titulu. Vyšel navíc například i v Dánsku, Švédsku, Slovinsku a mnoha jiných zemích. Boom s Krtkem přišel po roce 1998, kdy vyšly nové příběhy Krtek v zimě, ale například i knížky pro kluky Krtek a raketa.

Jaké dárky plánujete letos dát svým nejbližším?

A jaký dárek byste si sami přáli najít pod stromečkem? Napište nám prosím na fotoeko@idnes.cz

Ani dětský hrdina Krtek však není imunní vůči trendům moderní doby, kdy si děti hrají čím dál kratší dobu. „Ještě před deseti lety Krtek bavil děti do osmi, devíti let. Dnes po něm sahají děti od jednoho roku zhruba do šesti let. Jakoby se Krteček přibližoval menším a menším dětem,“ uvedla vnučka slavného tvůrce Karolína Milerová. Podle ní jsou úspěšné ještě knížky Krtek a raketa a Krtek a autíčko.

V období adventu Češi nejvíce sahají po knihách, které nabízejí něco navíc, ať už hru, zábavu či jakoukoli další aktivitu. Jsou to například hrací knížky, do kterých se dá malovat a psát, nebo nejrůznější hledací a rozkládací leporela.

Krtek se už od 80. let dvacátého století začal kromě knížek objevovat na řadě věcí pro děti, například deštnících a pláštěnkách. Nebylo to však v Československu, ale v Německu díky zájmu

německé televize WDR. V ČR se licenční předměty začaly objevovat až v 90. letech. A čím dál více k vidění jich je po Milerově smrti. Umožňuje to smlouva, na jejímž základě vnučka Karolína poskytuje licence skrze svoji společnost Little Mole.

Postavička krtečka je známá ve více než 80 zemích světa (hlavně v Evropě a v Asii) a vydělává miliony korun.

Zdeněk Miler (1921 až 2011)

vymyslel postavu krtečka si v první polovině 50. letech. Tehdy si hodně lámal hlavu nad novou pohádkovou postavičkou, když zakopl o krtinec v lese u Kladna. Krtek bylo navíc zvířátko, které ve svých příbězích nikdy nevyužil Walt Disney. Ještě před tím, než Zdeněk Miler v devadesáti letech zemřel, dostal se jeho Krteček také do vesmíru. V dubnu 2011 byl součástí posádky posledního letu raketoplánu Endeavour jako maskot astronauta Andrewa Feustela, který má na Česko vazby přes svoji manželku.

Právnička a správkyně Milerova dědictví Milena Fišerová však smlouvu u soudu napadla. Milerova vnučka se odvolává na několik renomovaných advokátních kanceláří, které platnost její licenční smlouvy nezávisle na sobě potvrdily.

O licence Little Mole je zájem ve Skandinávii, Japonsku nebo v Polsku. „Před olicencováním chceme vidět vzorek, vyzkoušet si ho a zvážit, jestli se nám líbí. Pak uzavřeme smlouvu a firma dostane specifický manuál vizuálu, podle kterého se obaly a design na produkt vyrábí,“ popisuje Karolína Milerová, jak si hlídají kvalitu. Mladá podnikatelka loni podepsala koprodukční smlouvu na 52 nových krátkých filmů s Krtkem pro čínskou státní televizi CCTV.

Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta fungují známé značky v podstatě podobně. U Krtečka se tak dají najít podobnosti a paralely s Walt Disney a Hello Kity. „Ve chvíli, kdy je postavička jako Krteček dostatečně známá, začíná žít vlastním životem. Sama už reklamu nepotřebuje. Její věhlas se naopak využívá k propagaci jiných výrobků,“ řekl.

Společnosti Little Mole se také díky licencím daří. Má tržby v řádech milionů korun ročně. Podle majitelky Karolíny Milerové roste firma rok od roku zhruba o třicet procent.