Klienti žalují makléře, prý je nutil do obchodu s akciemi

  2:03aktualizováno  2:03
Je to největší hromadná žaloba na makléřskou firmu v historii Česka. Dvanáct klientů významné společnosti Capital Partners, která na trhu podniká od roku 1994, na ni dnes podává žalobu kvůli údajnému porušení odborné péče obchodníka s cennými papíry.
Firma prý klienty nutila do nadměrných obchodů s akciemi, aby z nich sama inkasovala poplatky. Ilustrační foto.

Firma prý klienty nutila do nadměrných obchodů s akciemi, aby z nich sama inkasovala poplatky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Společně s Capital Partners míří žaloba o náhradu škody ve výši 7,072 milionu korun nepřímo také na investičního zprostředkovatele – společnost BFC Capital (BFCC), která je s makléřskou firmou majetkově provázána.

Se společností Capital Partners vede správní řízení i Česká národní banka, ale do jeho uzavření nechce věc komentovat. O případu jako první v létě informovala MF DNES.

Důvod žaloby: hlavně nadměrné obchodování

"Vycházíme hlavně z nucení do nadměrného obchodování kvůli poplatkům, které museli klienti žalovanému obchodníkovi platit," uvedla advokátka Věnceslava Holubová, která žalující stranu zastupuje. Podle ní bude žaloba podána k pražskému obvodnímu soudu dnes.

Z dokumentu, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že bývalí investoři přes BFCC a Capital Partners si stěžují hlavně na to, že byli nesmlouvavě tlačeni k podpisu smlouvy o obchodování, nemohli se při investování chovat konzervativně a byli nuceni k obchodům jen proto, aby za ně zprostředkovatelé inkasovali poplatky.

"K tak závažné věci, jako je údajná hromadná žaloba, se nemohu bez znalosti jejího obsahu vyjadřovat," uvedl majitel Capital Partners a předseda představenstva firmy Vladimír Černý.

Při rozhovoru pro MF DNES letos v létě však odmítl, že by firma nutila klienty do nadměrného obchodování. "Že bychom primárně nutili klienty do obchodů, kterým sami nevěříme, to vylučuji," řekl tehdy Černý.

Na poplatcích, které z uskutečněných obchodů inkasuje Capital Partners a dále je rozděluje mezi BFCC a její zprostředkovatele, stojí vyčíslení škody, jež žalujícím údajně vznikla. "Škodu jsme spočítali jako část z veškerých poplatků, které museli lidé zaplatit. V průměru na nich firma vydělala 23 procent z jejich vkladu," dodává Holubová.

Aby se svými nároky u soudu uspěla, bude muset prokázat, že společnost Capital Partners opravdu odbornou péči vůči klientům porušila. A to bude podle lidí z branže velmi náročné.

"Systém mají velmi dobře právně ošetřený a stále ho zlepšují. Na jeho architektuře se podílel i člověk, který dříve pracoval v dohledu ČNB," říká šéf investic pro vybrané klienty jedné z největších českých finančních skupin.

Co vadí klientům

Z žaloby na Capital Partners

Množství nepřehledných smluv slouží k přenášení odpovědnosti z firmy Capital Partners na zprostředkovatele BFC Capital. Klienti byli vedeni zprostředkovateli z BFC Capital tak, aby vyplnili dotazník investora a vyšel jim rizikový profil spekulanta.
Celý systém obchodování je zaměřen na kvantitu obchodů na úkor jejich kvality, a to kvůli poplatkům z obchodů.
Společnost Capital Partners neposkytla investiční služby s odbornou péčí.

Jak tedy celý systém funguje? Striktně jsou od sebe odděleny firmy Capital Partners a investiční zprostředkovatel BFCC, který obstarává veškerý styk s klienty. Jeho pracovníci nejprve po tvrdém naléhání přesvědčí lidi k investování a pak jim dávají doporučení, kam investovat. A podle žaloby je nutí do častého obchodování, aby inkasovali poplatky. Odpovědnost však nenesou, protože podle právních smluv investuje každý klient na vlastní pěst.

Klienti, kteří podávají žalobu, však tvrdí, že je o nastavení systému (včetně provizí) nikdo neinformoval a mysleli si, že jednají přímo s Capital Partners.

Podle žaloby je celý systém takto nastaven proto, aby chránil "mateřskou" Capital Partners a případné pochybnosti se svezly na investičního zprostředkovatele BFCC nebo na jednotlivce, který pro BFCC pracuje jako investiční zprostředkovatel druhého stupně. Tito lidé se však velmi často mění a prokazovat jim zanedbání určité povinnosti může být proto velmi náročné. Navíc jejich hovory s klienty nejsou monitorovány a nahráván je pouze příkaz klienta k provedení obchodu.

Nutno dodat, že systém rozdělování provizí z obchodů na jednotlivé zprostředkovatele je ve finančnictví běžný. Lidé z branže však upozorňují, že systém BFCC a Capital Partners je v Česku nastaven neobvykle agresivně. Jak při přesvědčování klientů k obchodování, tak při vybírání a přerozdělování poplatků.

"Když jste takto agresivní, musíte jet na hraně mezi profesionalitou a porušením odborné péče. Je to úplný opak toho, na čem by mělo investování do akcií fungovat – tedy dlouhodobý horizont investice, diverzifikace a neznásilňování obchodů," říká již zmiňovaný manažer.

Jeden z žalujících, L. K., soudu předloží svůj případ: údajně byl zprostředkovatelem přesvědčen, aby během jednoho dne koupil čtyřikrát 500 stejných akcií, místo aby jich koupil najednou dva tisíce. A za dva dny je zase načtyřikrát prodával s tím, že je to pro něj výhodnější.

"Obvyklé takové obchodování u drobných klientů rozhodně není. Pokud je k tomu poradce přesvědčil, tak musí být schopen následně obhájit, co takovým obchodem zamýšlel. A zda mohl vydělat alespoň na poplatky," uvedl k problematice obecně Tomáš Prouza, člen představenstva poradenského a investičního zprostředkovatele Partners For Life Planning, jenž dříve působil jako náměstek ministra financí s odpovědností za finanční trhy.

Majitel Capital Partners Černý však upozorňuje, že firma své klienty pečlivě informuje.

"Ve velkém rozsahu, prokazatelně a nadstandardně informujeme o všem, co s jejich investicemi souvisí," uvedl Černý. Někteří klienti dokonce podepsali, že jsou si vědomi i nadměrného obchodování.

Autoři: ,

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Sencor stahuje od zákazníků dva typy mobilní klimatizace, mohou začít hořet

Mobilní klimatizace Sencor, kterou společnost Fast ČR stahuje z trhu

Společnost Fast ČR, která je v tuzemsku autorizovaným distributorem spotřebičů Sencor, stahuje z trhu a od zákazníků...

Těžba lithia narazila na problém, ministerstvo nedalo Australanům povolení

Průzkumný vrt v Cínovci.

Ministerstvo životního prostředí neodsouhlasilo australské firmě European Metals Holdings (EMH) stanovení dobývacího...

Apple Card v Česku? Možná ano. Firma si zaregistrovala ochrannou známku

Na Apple Card firma spolupracuje s Goldman Sachs.

Když Apple v březnu představil svůj Apple Card, očekávaný platební systém, dala veřejnosti informace pouze o tom, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz