Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

Vyškolit plnohodnotného zaměstnance trvá i rok, říká mluvčí Letiště Praha

  9:00
Pražskému letišti chybí desítky zaměstnanců, mezi nimi i pracovníci bezpečnostní kontroly. I proto se může čas od samotného odbavení kufrů až po nástup do letadla protáhnout. Nováčci musí projít potřebným školením a pro samostatné vykonávání pozice získat praxi.

Tisková mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková (17. 9. 2021) | foto: Letiště Praha

Není to navíc zaměstnání pro každého. „Práce na letišti byla a vždy bude náročná, specifická svou směnností, přímým kontaktem s cestujícími i osobní zodpovědností za svá rozhodnutí, a to ne každému vyhovuje,“ uvádí pro iDNES.cz tisková mluvčí pražského letiště Klára Divíšková.

Hledáte práci v dopravě anebo v logistice? Vyberte si ze široké nabídky míst na portálu jobDNES.cz.

Pražskému letišti chybí desítky zaměstnanců, o jaké konkrétní pozice jde?
Tak, jak se po dvou letech útlumu provoz letiště zase rychle zvedá na úroveň před pandemií, jedná se především o provozní personál nezbytný pro samotné odbavení a související péči o cestující, a to prakticky všech kategorií.

Od bezpečnostní kontroly přes ostrahu letiště, provozní asistenty, pracovníky salónků, řidiče speciální techniky, kuchaře, uklízečky a mnohé další profese, bez kterých by letiště nemohlo fungovat.

Jak dlouho trvá, než se noví zaměstnanci zaškolí a co vše musí absolvovat? Můžete být případně konkrétní u pozice pracovník bezpečnostní kontroly?
Výběrová řízení jsou u nás dvoukolová. V prvním kole představujeme uchazečům pracovní podmínky, vysvětlujeme náplň práce a prověřujeme jejich možnosti a motivaci.

Ve druhém pak probíhá nutná psychodiagnostika a testování pracovních předpokladů, například barvocit pro práci u rentgenů. Obě kola lze stihnout v jednom týdnu, protože termínů vypisujeme dost, tak aby nikdo nemusel dlouho čekat.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv

Pokud se domluvíme na nástupu, žádá si uchazeč o nutné ověření spolehlivosti na Úřadu civilního letectví a současně řeší vstupní lékařskou prohlídku a podpis dokumentů. Celý proces od pohovoru po nástup lze stihnout za měsíc.

Co následuje pak?
Po nástupu pak konkrétně u pracovníků bezpečnosti pár dní základní obecná školení a následně dva týdny speciálního bezpečnostního kurzu, který kromě samotné bezpečnostní činnosti zahrnuje i další návazné činnosti jako jsou například podmínky přepravy nebezpečného zboží.

Kurz je přitom poměrně intenzivní, kromě teorie zahrnuje i praxi, zaškolení v obsluze detekčních zařízení, počítačovou simulaci vyhodnocování rentgenových snímků a aktuálně se připravuje i pilotní modul zahrnující do výuky i nácviky některých činností pomocí virtuální reality.

Po kurzu následuje standardizovaná zkouška a řízená praxe pod dozorem trvající zhruba dva až tři týdny. A teprve poté, když se takto reálně prokáže odpovídající kompetence pro výkon činnosti, je možné začít pracovat samostatně, byť s nejnižší úrovni oprávnění.

Teprve později je možné postupně cestou specifických „postupových“ zkoušek přecházet do vyšší úrovně pracovních zařazení a doplňkových specializací.

Reklamací zpožděných letů prudce přibývá, lidé řeší i ztráty zavazadel

Absolvují všichni nováčci jedno stejné školení?
Obecně každý, kdo chce samostatně pracovat na letišti, musí projít takzvaným bezpečnostním povědomím obsahujícím minimální základy bezpečného chování na letišti – to je stejné pro všechny. Jedná se zde však jen o úplný začátek a pro každou profesi pak přichází sada více či méně rozsáhlého specifického výcviku na míru vykonávané činnosti.

U bezpečnostních pracovníků minimální rozsah a jednotlivé povinné moduly stanovuje takzvaný Národní program bezpečnostního výcviku s tím, že výcvik pak provádí k tomu určení lektoři s příslušným povolením od Úřadu pro civilní letectví.

Tyto moduly jsou definovány podle jednotlivých vykonávaných činností a kombinovány tak, aby pokrývaly potřeby jednotlivých stanovišť na letišti (modul kontroly zapsaných zavazadel pro pracovníky bezpečnostní kontroly, modul kontrol vozidel pro pracovníky ostrahy letiště, modul kontrol leteckého nákladu a pošty pro tým zabývající se touto činností apod.).

Někdy se stává i to, že přes úspěšné splnění podmínek výcviku se až v reálném provozu nakonec projeví, že uchazeči práce nevyhovuje a musíme se rozloučit.

Klára Divíškovátisková mluvčí Letiště Praha

Kolik procent z přihlášených uchazečů nesplňuje podmínky pro práci, neprojde testy nebo jednotlivými koly, neprojde celým školením a proč?
Tato hodnota hodně kolísá podle kvality přihlášených uchazečů. Zásadním pro úspěšnost celého procesu je fáze před samotným náborem – pohovory, lékařská prohlídka, psychotest i test prostorové představivosti je nastaven tak, aby nastupující měli odpovídající předpoklady pro to kurzem projít.

I tak je ale kurz poměrně náročný a stejně tak je náročná i fáze zaškolení. A někdy se stává i to, že přes úspěšné splnění podmínek výcviku se až v reálném provozu nakonec projeví, že uchazeči práce nevyhovuje a musíme se rozloučit (ať již na straně zaměstnavatele či zaměstnance).

Práce na letišti byla a vždy bude náročná, specifická svou směnností, přímým kontaktem s cestujícími i osobní zodpovědností za svá rozhodnutí, a to ne každému vyhovuje.

Můžete uvést více detailů k pozici pracovník bezpečnostní kontroly? Jaká stanoviště na letišti může obsluhovat?
Bezpečnostní kontrola je organizační jednotka Letiště Praha odpovědná za detekční kontroly většiny věcí jdoucích do vyhrazených bezpečnostních prostor terminálu a do letadla (cestujících, zaměstnanců, kabinových a zapsaných zavazadel, letištních dodávek atd.).

Stejně tak zajišťuje i kontrolu oprávněnosti vstupu a četné další bezpečnostní činnosti v terminálech. Základním typem stanovišť, která cestující znají, jsou proto stanoviště kontrol palubních vstupenek a detekčních kontrol cestujících a jejich kabinových zavazadel (včetně speciálních stanovišť určených pro VIP salónky, respektive lety soukromého / všeobecného letectví).

Cestující veřejnosti jsou pak skryta plně automatizovaná vícestupňová stanoviště pro kontrolu zapsaných zavazadel, stanoviště s „velkými“ nákladovými rentgeny pro kontrolu nákladu a mnohé další. Bezpečnostní pracovníci přitom obsluhují rozmanitou moderní detekční techniku zahrnující konvenční, vice-pohledové a 3D rentgeny, detektory výbušnin, detektory pro kontrolu vnášených tekutin, průchozí detektory kovů i bezpečnostní skenery.

Zpožděný nebo zrušený let? Zjistěte, na co máte nárok a jak to řešit

Po jak dlouhé době může takový zaměstnanec kontrolovat příruční zavazadla, která projíždí rentgenem nebo se postavit k bezpečnostnímu rámu?
Toto je trochu složitější, než se na první pohled zdá. Stejně jako je rozmanitá detekční technika a činnosti bezpečnostní kontroly, stejně tak je i více stupňů odbornosti a specializací vyžadujících různou dobu pro získání odpovídající kompetence pro její samostatný výkon. Obecně lze uvažovat zhruba měsíc aktivit před nástupem.

Po nástupu je základní výcvik a nezbytný zácvik pod dozorem zaměřený pouze na ruční prohlídku osob cca měsíc, na práci zahrnující i obsluhu rentgenových zařízení je to okolo šesti týdnů. To je však jen základní úroveň znalosti, kdy musí být pořád v okolí minimálně někdo zkušenější, schopný pomoci.

Pro samostatnou práci v seniorní pozici a zejména pro rychlé a spolehlivé vyhodnocování rentgenových snímků je potřebná i provozní praxe, a to alespoň půl roku. A pro specifické náročnější doplňkové specializace jako je vyhodnocování rizikových zavazadel, detekční kontroly nákladu či instruktory odborné přípravy je pak potřebná ještě delší praxe tak dva až tři roky.

Po jak dlouhé době získá pracovník bezpečnostní kontroly plné kompetence?
Zde je třeba vidět nejen samotné teoretické znalosti a zkoušky, ale i unikátní schopnost rychle a bezchybně vyhodnocovat rentgenové snímky zavazadel, která přes všechny moderní výukové metody a simulační programy stále vyžaduje především dostatečnou provozní praxi.

Pokud se bavíme o běžném řadovém zaměstnanci a jeho rozsahu činností, tak průměrná doba, v jaké se jeho výkon dostane na optimální úroveň, je někde okolo 12 měsíců. Je to však silně individuální a stejně jako to některým trvá déle, tak někteří jsou již po šesti měsících plně etablováni a mohou s předstihem pokračovat postupovou zkouškou a rozšířit si tím pole vykonávaných činností.

  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve svetrech za záchranu hospodářství. Stát v nouzi omezí teplo i domácnostem

V případě nedostatku plynu by stát přistoupil k omezení dodávek tepla do domácností, aby udržel v chodu klíčové složky...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Ceny u výrobců v červenci rostly, zdražování ale dochází dech

V červenci letos pokračoval meziroční růst cen výrobců, v průmyslu a zemědělství ale oproti červnu zpomalil....

Zrušit, či ponechat? Koalice se pře o budoucnost příspěvku na stavební spoření

Premium Vláda hledá cesty, jak ulevit přetíženému rozpočtu. Variantou by mohlo být snížení či zrušení státní podpory stavebního...

Češi tráví dlouhou dobu v práci a nejsou produktivní, vyplývá z výzkumu

Česká republika obsadila 15. příčku ve srovnání kvality trhu práce napříč zeměmi Evropské unie. Má sice nejnižší míru...

Lidé se vracejí k vytápění uhlím, ceny rostou o desítky procent

Uhlí meziročně zdražilo o desítky procent a ceny stále rostou. Suroviny je stále dostatek, někde nicméně panují...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...