Kefír s podobiznou Hitlera jde do českých obchodů. Kefírer budí emoce

  18:52aktualizováno  18:52
Původně to připomínalo vtip z České sody. Jako nevinný žert vznikla nedávno fiktivní značka Kefírer s karikaturou Adolfa Hitlera. Nápad na sociálních sítích přiživovaly stovky lidí, autoři se proto rozhodli, že „Vůdce mezi kefíry“ začnou vyrábět a prodávat.

Kefírer, vůdce mezi kefíry, budí emoce. | foto: Kefirer.cz

Do několika týdnů se v tuzemských obchodech objeví nový mléčný produkt s názvem Kefírer. Ten vznikl letos jako recesistický nápad v on-line kampani tří mladých kreativců z Brna: Davida Koutného, Tomáše Musila a Lukáše Lukeše. Podle autorů nebylo původně cílem produkt vůbec vyrábět, ale nějak se to zvrtlo. Ve spolupráci s mlékárnou Kozojedský dvůr nedaleko Brna začnou výrobek v řádu stovek kusů měsíčně distribuovat do vybraných marketů.

Převážně internetová mystifikace (v ulicích Brna se objevil také billboard) chtěla upozornit na rostoucí extremismus. Zpočátku ohlašovala bleskovou válku nového kefíru, později příchod Vůdce do regálů. „Čistší kefír jste ještě nepili,“ bavili se autoři na sociálních sítích a s nimi stovky příznivců. Pro některé to byla výtečná zábava, pro jiné už za hranou.

Ať už to byl chytrý marketingový tah nebo trochu náhoda, teď je jasné, že nezůstane jen u virtuálního kefíru. Výrobek s podobiznou Hitlera by se měl brzy objevit v prodejnách potravin My Food a později zřejmě i v síti Sklizeno.

„Výrobu skutečně spustíme. Věřím, že v obchodech se Kefírer objeví v horizontu týdne až dvou,“ potvrdil iDNES.cz Jan Šváb z mlékárny Kozojedský dvůr. Právě tato menší mlékárna začne plnit lahvičky kefírem namísto nejmenované velké korporátní mlékárny, se kterou se prý autoři výrobku nedohodli.

„Přišlo nám to jako dobrý nápad, jak reagovat na situaci v Evropě, tedy přesun k extrémistickým stranám. Hitler je ikonou zla. Společnost má tendenci kolem těchto ikon našlapovat opatrně a pro jistotu nad nimi ani nepřemýšlet. Lidé to raději vytěsní ze svého života, proto nám myšlenka byla sympatická. Je jasné, že to všichni nepochopí,“ vysvětluje jednatel, proč na spolupráci kývl. Negativních reakcí se nebojí.

Bojujeme za správnou věc, říká spoluautor Kefírera

Podle Lukáše Lukeše, kreativce z autorského tria, se nápad zrodil jako vtip a recese, až pak se s parťáky rozhodl, že budou „bojovat za správnou věc“. „Evropa nám přijde neklidná, tak jsme to chtěli pošťouchnout. Ne náhodou jsme se spojili s projektem Paměť národa. Myslíme si, že na 2. světovou válku by se nemělo zapomínat. Toto je jen forma, kterou jsme to chtěli provést,“ vysvětlil s tím, že z každé prodané lahve část peněz odteče na badatelský projekt Paměť národa.

Ne všichni nadšení autorů sdílejí. Někteří lidé v diskusi na sociálních sítích označují kampaň za hyenismus, na duchovní otce Kefíreru si navíc stěžovalo nakladatelství Argo kvůli kopírování obálky románu Timura Vermese Už je tady zas. „To je směšné, podoba je čistě ikonická,“ namítá Lukeš.

Jako další plod fantazie vznikl v úspěšné kampani fiktivní rival Kefírera s názvem Mlíkomouš. Zda se budou vyrábět také lahvičky s vyobrazením diktátora Stalina, není zatím jasné.

Přijde vám etické, prodávat kefír s karikaturou Hitlera?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 27. května 2016. Anketa je uzavřena.

Ano 12690
Ne 3075

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Češi proinvestovali v Dluhopisech Republiky přes tři miliardy

Alena Schillerová (13. prosince 2017)

Občané ČR se mohou od loňského prosince podílet na financování státního dluhu prostřednictvím nákupu tzv. Dluhopisů...

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Najdete na iDNES.cz