Kdo může za problémy Sazky? Nejvíc ji „vysávají“ akcionáři

  14:06aktualizováno  14:06
Sazce hrozí kvůli dluhům za pražskou arénu insolvence. Její šéf Aleš Hušák z toho viní stát, konkurenci a finanční krizi. Jen ne sebe. Avšak největším problémem sázkové firmy jsou její akcionáři, kteří v ní nenechávají žádné peníze.

O2 arena | foto:  Dan Materna, MAFRA

Příběh Sazky ukazuje, že i tiskárna peněz může mít problém s hotovostí. Sazka je tiskárnou peněz díky sportce, třiapadesát let staré loterii, v níž se hádá šest čísel ze 49. Ročně v ní lidé prosázejí asi pět miliard, jen půlka jde na výhry. Vše v hotovosti, problémy s neplatiči neexistují.

Výdělek může odvést bez jakýchkoliv srážek akcionářům, kterými jsou sportovní svazy. Firma tím plní podmínku loterijního zákona o odvodu na veřejně prospěšné účely. Ročně jde o zhruba 1,2 miliardy, což Sazku řadí mezi nejziskovější společnosti.

Jak je tedy možné, že není schopná splatit úvěry bankám, vyjednává s majiteli dluhopisů o dalším rozložení splátek a menší konkurent si na Sazku dělá chutě?

True

Aleš Hušák, který vede Sazku již šestnáctým rokem, nabízí v pondělním rozhovoru s MF DNES několik důvodů – podrazy ze strany státu, špinavá hra konkurence a příchod finanční krize. Během dvouhodinového rozhovoru nepadne ani jednou zmínka o tom, že něco měl či mohl udělat jinak. "Češi mají sklon se neustále bičovat. Přitom nejsme jako národ vůbec neúspěšní,“ říká na otázku, zda sportovní aréna nebyla ekonomický nesmysl.

S halou souvisí největší část dluhů, které firmu vysávají. Asi 5,5 miliardy tvoří dluhopisy, které má Sazka splácet až do roku 2021. Dalších asi 1,9 miliardy tvoří úvěry, které potřebuje prodloužit. A až 1,1 miliardy ručí sesterskému Bestsportu, který halu vlastní. Sečteno dohromady, teď míří na splátky dluhů prakticky všechny peníze.

Podle Aleše Hušáka to tak dopadnout nemuselo, kdyby "stát splnil, co slíbil".

Dva "nesplněné sliby“ byly zkraje tisíciletí součástí zákulisních politických dohod, které jsou pro šéfa Sazky typické. Prvním příslibem, který však vyšel najevo až o několik let později, bylo vracení zaplacené daně z přidané hodnoty Sazce v plné výši. Přestože daňová praxe se drží pravidla, kdo daň neplatí (sázky jsou od DPH osvobozené), nemůže se mu ani vracet, Sazka a s ní například i provozovatelé sportovních sázek tuto výhodu několik let měli. Na rozdíl například od provozovatelů domů důchodců či bank. Pro Sazku to znamenalo přes 200 milionů ročně. Po velkém boji byla tato výjimka po vstupu do Evropské unie zrušena, Sazka se soudí.

True

Druhým slibem byl podle Hušáka dočasný monopol na novou hru – videoloterijní terminály, které Sazka vymyslela jako novou hru. Jde fakticky o hrací automaty propojené do sítě, ale neplatí se z nich místní poplatky a obce je nemohou regulovat. Ministerstvo financí je povolilo Sazce v roce 2003 a dnes jde o nejvýnosnější část hazardního byznysu vůbec: prosází se v nich přes 40 miliard a hrubý zisk činí asi deset miliard.

Podíl Sazky je však zanedbatelný. Podle výročních zpráv byla hra ztrátová a v roce 2009 činily vklady jen 232 milionů. Špatná práce managementu? Podle Aleše Hušáka šlo o nákladnou investici, firma začínala bez heren a stát jí slíbenou exkluzivitu na terminály nedal. Úředníci na ministerstvu financí naopak tvrdí, že žádný takový slib by nebyl na volném trhu legální.

Největším pasivem Sazky jsou však akcionáři, kteří byli zvyklí mít miliardu ročně. Management je dlouho utvrzoval v tom, že to bude možné i s halou. Díky té nové hře. "Byla to hlavní podmínka našich akcionářů. Miliardu ročně budeme českému sportu odvádět dál,“ uvedl šéf Sazky v roce 2003.

Kvůli tenčícím se příjmům akcionářů se už jednou dluhopisy odkládaly. Nyní jim reálně hrozí, že vše půjde na splátky dluhů. A to léta. Nájezdníci z Penta Investments, kteří by rádi Sazku ovládli, to dobře vědí a budou akcionářům nabízet rychlé peníze výměnou za podíl v Sazce.

Po souhlasu se stavbou haly mají sportovní svazy šanci udělat poslední velkou hloupost. Prodat tiskárnu peněz, kterou s manažery zadrhli.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ukážeme vám cestu, říká šéf Googlu. A slibuje, že soukromí uživatelů pohlídá

Šéf společnosti Google Sundar Pichai.

Společnost Google v mnoha oblastech určuje směr, kterým se začne hýbat Země. „Technologie se dál rozvíjejí v oblastech...

Potravinové peklo 2018. Plesnivé salámy i chléb s kusem dřeva

Salám s nakladenými vajíčky much z obchodu "Můj obchod" v Holešově.

Přes 100 milionů korun rozdala loni Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) na pokutách za hříšné potraviny,...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Najdete na iDNES.cz