Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 15. prosince 2019 Radana, Radan

Kožené bundy nejenom pro lidi středního věku. Kara chce omladit klientelu

  14:07aktualizováno  14:07
Trutnovská značka oděvů z kůže a kožešin Kara se musí omladit, říká její majitel Michal Mička a poohlíží se po dalších akvizicích. Na českém trhu chce totiž vybudovat silnou módní skupinu. Chystá se rovněž k expanzi do zahraničí.

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro Filipi. Získal také podíly ve společnostech Liftago nebo Favorit Czechoslovakia. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Usedlý styl značky oděvů z kůže a kožešin Kara se musí změnit, rozhodl Michal Mička, který je od loňska majitelem sedmdesátileté značky. Hodlá ji učinit moderní a spolu se svojí značkou Pietro Filipi vyvážet za hranice, jako se to dělo v dobách největší slávy Kary Trutnov před čtyřiceti lety.

Investor Mička koupil výrobce kožené konfekce Kara. Staví módní skupinu

„Chceme omladit prodejny, připravujeme nový koncept, děláme rebranding, nové logo, snažíme se omladit i retailovou síť,“ popsal Mička ještě před Vánocemi s tím, že se dívají na data, co a jak se prodává. „Nyní má Kara zákazníky převážně 45 let plus, a to bychom chtěli aspoň o deset let dostat dolů,“ dodal.

Kara vznikla v roce 1948, kdy do ní socialistický stát soustředil tehdejší tuzemské kožešnické podniky. Dnes se její produkty šijí hlavně v Turecku a částečně v Indii.

Modely mají osvěžit návrháři ze společnosti Pietro Filipi, kterou Mička koupil v roce 2017. Značka Pietro Filipi se pak má soustředit na mohovitější zákazníky, než jsou ti, na které se soustředí masové značky, jako je H&M, C&A či Zara.

„Část výrobků je vyvíjena někým jiným, část si děláme sami, abychom to nějak ozvláštnili a přitáhli pozornost trochu jiné cílové skupiny, třeba lidí, co kupují u Pietra Fillipi Silverline od návrhářky Ivany Mentlové,“ uvedl Mička.

Kara podle něj za loňský rok utrží o něco méně než v roce 2017, kdy tržby dosáhly 364 milionů korun a zisk se vyšplhal na 51 milionů. Značce, pro kterou je hlavní sezonou zima, totiž uškodilo teplejší počasí. Naopak Pietro Filipi očekává o deset procent lepší výsledky než předloni.

Do Rakouska i do Rumunska

Mička si dal za cíl vybudovat na českém trhu silnou módní skupinu, a dosáhnout tak lepší vyjednávací pozice vůči obchodním centrům nebo třeba při nákupu reklamy. „Záměrem je – a na tom budu pracovat intenzivně po celý rok 2019 – konsolidace celého československého fashion trhu, kde vidím příležitost. Je tu pár velkých firem a pak je to hodně rozdrobené,“ uvádí.

Zatímco počty prodejen v Česku a na Slovensku už navyšovat nehodlá, chystá se s oběma svými značkami expandovat do Rakouska, Maďarska a Rumunska. Mička přitom věří, že i na konkurenčním rakouském trhu má šanci uspět. „Tamní trh je na druhou stranu konzervativní a za posledních pět až deset let neprošel velkými změnami. Je tam tedy hlad po nových značkách,“ míní Mička.

Pozornost soustředí také na značky, které se rozšiřují na bázi franšízy. A to jak zahraničních, tak těch na českém trhu, i když těch druhých není příliš mnoho, protože nákup franšízy pro český trh je obecně hodně nákladný.

Fotogalerie

„Na český trh míří spíše menší koncepty, především s dětským zbožím, protože mají menší nároky na sklady, velikosti a akvizici,“ uvádí Jiří Krajča za Českou asociaci franchisingu. Mička pokukuje už delší dobu i po českých značkách, jako jsou pánské obleky Blažek nebo outdoorové oblečení Bushman.

„Samozřejmě nás oslovují různí investoři, ale v současné době se neplánujeme stát součástí módního konsorcia,“ uvádí k tomu za společnost Blažek Praha Veronika Zedková. Bushman loni v létě přidal do svého portfolia po majetkových tahanicích a sporech Ondrej Fryc a jeho Reflex Capital.

Poslední částí byznysu Michala Mičky je prodej online, ale do toho zatím nechce příliš mnoho investovat, protože roste samovolně. E-shop Kary začal fungovat loni a překvapil jeho rychlý růst i nízká frekvence vracení zboží, která se drží do deseti procent. V případě Pietra Filipi jde zhruba o 25 procent.

Vratkovost neboli procento zboží, které lidé po koupi vrátí, je klíčová pro ziskovost online módních obchodů. Vysoké číslo nad 60 procent trápilo loni český online módní obchod Zoot, konkurenční Zalando uvádí padesát procent. Obecně ale víceznačkové e-shopy mají vratkovost větší než ty, které prodávají jen jednu značku.

  • Nejčtenější

Konec pirátských serverů omezil skoro pětinu uživatelů. Seriály našli jinde

Nedávné rušení nelegálních streamovacích serverů s filmy a seriály mělo dopad na 17 procent tuzemských internetových...

Centrální banky jsou v pasti. Pro boj s příští recesí jim nezbývají nástroje

Během desetiletého boje s následky finanční krize si přední světové centrální banky „vystřílely munici“ a ke zvládnutí...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Africký bankovní zázrak. Obchodníci s alkoholem vytřeli zrak velkým bankám

Být podomním prodejcem alkoholu má své výhody. Dobře poznáte své zákazníky a díky tomu se vám jednou podaří vybudovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky
Premium

České banky nasazují chatboty. Usnadní jim komunikaci s klienty

Roboti pracují v bankách už dlouho. Zastávají hlavně rutinní činnosti někde uvnitř, třeba při zakládání účtu nebo při...

Premium

Chování ke zvířatům před porážkou už hlídají i řetězce. Zavádí nové standardy

Starost o důstojné zacházení se zvířaty před porážkou se z ekologických farem pomalu šíří i do obchodních řetězců....

Prezident podepsal státní rozpočet na příští rok, schodek bude 40 miliard

Prezident Miloš Zeman v pátek podepsal státní rozpočet na příští rok se schodkem 40 miliard korun, což je stejně jako...

Bankovnictví se letos daří. Banky vydělaly o sedm miliard víc než loni

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o 7,74 miliardy Kč na 70,35...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz