Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Kožené bundy nejenom pro lidi středního věku. Kara chce omladit klientelu

  14:07
Trutnovská značka oděvů z kůže a kožešin Kara se musí omladit, říká její majitel Michal Mička a poohlíží se po dalších akvizicích. Na českém trhu chce totiž vybudovat silnou módní skupinu. Chystá se rovněž k expanzi do zahraničí.

Silný rok. Investor Michal Mička koupil v roce 2017 českou módní značku Pietro Filipi. Získal také podíly ve společnostech Liftago nebo Favorit Czechoslovakia. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Usedlý styl značky oděvů z kůže a kožešin Kara se musí změnit, rozhodl Michal Mička, který je od loňska majitelem sedmdesátileté značky. Hodlá ji učinit moderní a spolu se svojí značkou Pietro Filipi vyvážet za hranice, jako se to dělo v dobách největší slávy Kary Trutnov před čtyřiceti lety.

Investor Mička koupil výrobce kožené konfekce Kara. Staví módní skupinu

„Chceme omladit prodejny, připravujeme nový koncept, děláme rebranding, nové logo, snažíme se omladit i retailovou síť,“ popsal Mička ještě před Vánocemi s tím, že se dívají na data, co a jak se prodává. „Nyní má Kara zákazníky převážně 45 let plus, a to bychom chtěli aspoň o deset let dostat dolů,“ dodal.

Kara vznikla v roce 1948, kdy do ní socialistický stát soustředil tehdejší tuzemské kožešnické podniky. Dnes se její produkty šijí hlavně v Turecku a částečně v Indii.

Modely mají osvěžit návrháři ze společnosti Pietro Filipi, kterou Mička koupil v roce 2017. Značka Pietro Filipi se pak má soustředit na mohovitější zákazníky, než jsou ti, na které se soustředí masové značky, jako je H&M, C&A či Zara.

„Část výrobků je vyvíjena někým jiným, část si děláme sami, abychom to nějak ozvláštnili a přitáhli pozornost trochu jiné cílové skupiny, třeba lidí, co kupují u Pietra Fillipi Silverline od návrhářky Ivany Mentlové,“ uvedl Mička.

Kara podle něj za loňský rok utrží o něco méně než v roce 2017, kdy tržby dosáhly 364 milionů korun a zisk se vyšplhal na 51 milionů. Značce, pro kterou je hlavní sezonou zima, totiž uškodilo teplejší počasí. Naopak Pietro Filipi očekává o deset procent lepší výsledky než předloni.

Do Rakouska i do Rumunska

Mička si dal za cíl vybudovat na českém trhu silnou módní skupinu, a dosáhnout tak lepší vyjednávací pozice vůči obchodním centrům nebo třeba při nákupu reklamy. „Záměrem je – a na tom budu pracovat intenzivně po celý rok 2019 – konsolidace celého československého fashion trhu, kde vidím příležitost. Je tu pár velkých firem a pak je to hodně rozdrobené,“ uvádí.

Zatímco počty prodejen v Česku a na Slovensku už navyšovat nehodlá, chystá se s oběma svými značkami expandovat do Rakouska, Maďarska a Rumunska. Mička přitom věří, že i na konkurenčním rakouském trhu má šanci uspět. „Tamní trh je na druhou stranu konzervativní a za posledních pět až deset let neprošel velkými změnami. Je tam tedy hlad po nových značkách,“ míní Mička.

Pozornost soustředí také na značky, které se rozšiřují na bázi franšízy. A to jak zahraničních, tak těch na českém trhu, i když těch druhých není příliš mnoho, protože nákup franšízy pro český trh je obecně hodně nákladný.

Fotogalerie

„Na český trh míří spíše menší koncepty, především s dětským zbožím, protože mají menší nároky na sklady, velikosti a akvizici,“ uvádí Jiří Krajča za Českou asociaci franchisingu. Mička pokukuje už delší dobu i po českých značkách, jako jsou pánské obleky Blažek nebo outdoorové oblečení Bushman.

„Samozřejmě nás oslovují různí investoři, ale v současné době se neplánujeme stát součástí módního konsorcia,“ uvádí k tomu za společnost Blažek Praha Veronika Zedková. Bushman loni v létě přidal do svého portfolia po majetkových tahanicích a sporech Ondrej Fryc a jeho Reflex Capital.

Poslední částí byznysu Michala Mičky je prodej online, ale do toho zatím nechce příliš mnoho investovat, protože roste samovolně. E-shop Kary začal fungovat loni a překvapil jeho rychlý růst i nízká frekvence vracení zboží, která se drží do deseti procent. V případě Pietra Filipi jde zhruba o 25 procent.

Vratkovost neboli procento zboží, které lidé po koupi vrátí, je klíčová pro ziskovost online módních obchodů. Vysoké číslo nad 60 procent trápilo loni český online módní obchod Zoot, konkurenční Zalando uvádí padesát procent. Obecně ale víceznačkové e-shopy mají vratkovost větší než ty, které prodávají jen jednu značku.

  • Nejčtenější

Koruna vůči euru posiluje nejvíc za 12 let, zlevní nákupy ze zahraničí

Koruna posiluje proti euru nejvíce od června 2008. Od začátku listopadu posílila z 27,18 Kč/EUR na 26,16 Kč za euro,...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

OSA má zaplatit 11 milionů pokutu. Vybíral poplatky v hotelech bez hostů

Ochranný svaz autorský dostal pokutu 10,67 milionu korun od Antimonopolního úřadu za neoprávněné vybírání poplatků....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Soukromých dálnic přibude, další na řadě je alternativa k brněnské D1

Premium První tuzemský dálniční PPP projekt ještě není hotov, přesto ministerstvo dopravy už chystá další mnohamiliardovou...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Panika se přesouvá z jídla na vánoční stromky. Češi je kupují jako nikdy

Vánoční stromky rychle mizí z pouličních stánků. Více než týden po otevření prodejci i pěstitelé hlásí téměř panické...

Lepší ve čtvrtek než za týden, reagují podnikatelé. Pohlreich už tomu nevěří

Restaurace, obchody i služby mohou od čtvrtka otevřít. Vláda rozhodla o přechodu Česka do 3. stupně protiepidemického...

Dotace míjejí malé firmy. Kdo nemá svaz, jako by nebyl, říká šéf HistoryParku

Zdá se, že miliony korun státní pomoci míří do všech koutů byznysových sektorů. Jsou však i podniky, kterým se podpora...

Nejúspěšnější Black Friday v historii. E-shopy zvedly tržby o polovinu

Tuzemským e-shopům vzrostly během uplynulé slevové akce Black Friday tržby oproti loňsku v průměru o 42 procent, oproti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...