Antimonopolní úřad rozhodl o nezákonnosti dodatku na počátku března. Nelíbily se mu některé pasáže smlouvy, zejména to, že vláda souhlasila s provizorním napájením mýtných bran dieselovými motory. To byla podle úřadu nová zakázka, a stát tak měl vypsat nové zadání, což neudělal. Úřadu ale vadily i další podrobnosti ve smlouvě. - více zde
Podle Šimoníka jednak nevzal antimonopolní úřad při svém rozhodování v úvahu některé skutečnosti, objevily se prý ale i další informace, které by mohly rozhodnutí úřadu zvrátit.
Přestože úřad označil dodatek za nezákonný, neudělil žádnou pokutu. Kapsch se přesto proti rozhodnutí brání. V případě, že by byl dodatek definitivně prohlášen za neplatný, může nastat právní chaos, varoval mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.
Podle prvního dodatku se totiž postupovalo například případě dodržování lhůt, které ale byly odlišné od smlouvy. Firma se tak obává, že by se mohly objevit nové spory například ohledně placení penále.
Výrok úřadu nicméně dodatek nezrušil. To totiž může jenom soud, dodal Šimoník. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka se k případnému zrušení nechtěl vyjadřovat s tím, že taková otázka je zatím předčasná. Připustil ale, že prohlášení o neplatnosti by pro Kapsch mohlo znamenat ztrátu některých benefitů, které byly součástí dokumentu. Dodal, že ministerstvo se odvolávat nebude.
Sporný dodatek uzavřelo ministerstvo dopravy ještě pod vedením Milana Šimonovského. Jeho nástupce Aleš Řebíček se nicméně netajil tím, že mu připadá nevýhodný, a v prosinci uzavřel dodatek nový, který první dohodu v některých bodech měnil.