Studio Cushman & Wakefield navrhlo podobu kanceláří budoucnosti nazvaných Six...

Studio Cushman & Wakefield navrhlo podobu kanceláří budoucnosti nazvaných Six feet office. | foto: Cushman & Wakefield

Koronavirus změní open space kanceláře. Pomoci mohou zóny, šipky i UV záření

  • 104
Firmy přemýšlejí, jak do dřív tolik populárních open space kanceláří začlenit opatření proti šíření pandemie. Chtějí zapracovat trendy jako je sociální distancování, zvýšená hygiena či směnný provoz. Ve hře jsou drobnosti typu šipek na zemi ukazující směr chůze i sofistikovaná zařízení jako dezinfekční UV světla.

Společnost s komerčními nemovitostmi Cushman & Wakefield spravuje v Číně 800 milionů čtverečních stop (zhruba 74 milionů metrů čtverečních) kancelářských budov. Během předchozích týdnů se tyto prostory znovu plnily zaměstnanci a Cushman & Wakefield měla vymyslet, jak v rámci současných hygienických a zdravotních trendů bezpečně vrátit skoro jeden milion lidí zpět k pracovním stolům.

Nakonec vyvinula koncept Six Feet Office (lze přeložit jako „Dvoumetrová kancelář“) a uvedla ho do praxe ve svých amsterdamských kancelářských budovách. Přitom nejde o žádnou náročnou úpravu, hlavní myšlenkou je zaměstnancům připomínat, aby mezi sebou dodržovali rozestupy. Například bezpečnostní zónu kolem pracovního stolu naznačuje kruhový koberec.

Dalším prvkem je značení na zemi, které má určit ideálně jednosměrný pohyb zaměstnanců po chodbách budovy. „Tato myšlenka se může zdát trochu komická a těžko realizovatelná, nicméně ve zdravotnických zařízeních bývá takové usměrnění pohybu pracovníků samozřejmostí,“ uvádí společnost v tiskové zprávě.

Cushman & Wakefield přiznává, že koncept Six Feet Office zdaleka neřeší všechny současné problémy. Jednou ze základních překážek je fakt, že se od začátku nového tisíciletí prostor v kancelářských budovách připadající na jednoho zaměstnance postupně zmenšoval.

Ve jménu spolupráce

Petr Kareš z poradenské společnosti JLL uvádí, že zatímco se výměra kancelářského prostoru na jednoho zaměstnance pohybovala na začátku 21. století od desíti do osmnácti metrů čtverečních, v současnosti tvoří osm až patnáct metrů čtverečních.

Kanceláře v Praze

Společnost JLL eviduje v prvním čtvrtletí 2020 v Praze 3,7 milionů metrů čtverečních kancelářských prostor.

V provnání s prvním čtvrtletí roku 2015 se objem kanceláří zvýšil o 19 procent.

Odhadem pracuje v open space až 80 procent zaměstnanců moderních kancelářských budov.

Zdroj: JLL

„Předpokládáme, že tento trend se na nějakou dobu zastaví a firmy budou po dobu přetrvávající epidemie sahat k separování prostor a většímu soukromí. To může znamenat větší požadavky na průměrnou výměru na pracovní stanici. Celková potřeba zvýšené plochy však bude pravděpodobně kompenzována zvýšeným očekávaným podílem práce mimo kancelář,“ říká Kareš jako vedoucí oddělení zastupování nájemců.

I trend častějších home officů však bude znamenat změny pro kancelářské budovy. Firmy zřejmě zapojí taková zařízení, která by zaměstnance uvnitř a vně kanceláří dokázaly lépe propojit. Open space prostory, které v minulosti firmy vehementně instalovaly ve jménu vyšší míry spolupráce, tak nejspíš nahradí audiovizuální technologie.

Ve hře jsou i sofistikovaná zařízení, které dosud používaly jen zdravotnická zařízení či laboratoře. Mluví se například o dezinfekčních UV světlech, která dokážou vyčistit ovzduší v místnosti, nebo o použití záporného tlaku v místnosti. Ten dokáže zabránit tomu, aby se bakterie rozšiřovaly z jedné místnosti do dalších prostor budovy. Jde o techniku izolace, která se používá v nemocnicích, laboratořích nebo v kuřáckých místnostech na letištích.

Pravidla pěší dopravy

Mezi firmy, které již oznámily, že budou ve svých budovách provádět změny, patří celosvětový řetězec provozovatelů hotelů Marriot či společnost Discover poskytující finanční služby. 

Ryanair odmítá „idiotská“ pravidla sociálního distancování. Raději nepoletí

Kromě značení, přeskupování nábytku či instalace příček k oddělení recepce mluví zástupci Marriotu i o budoucí možnosti hostů používat své telefony místo klasických hotelových karet. Prostřednictvím svého mobilu by se tak zákazník hotelu mohl dostat do pokoje.

Andy Eichfeld, ředitel lidských zdrojů společnosti Discover, zas pro CNBC uvedl, že všem zaměstnancům společnosti bude u vstupních dveří měřena teplota. Firma přemýšlí nad omezováním obsazenosti výtahu i nad zavedením pravidel „pěší dopravy“.

Měření teploty zaměstnanců už je zcela běžné v Číně. „Osmdesát procent prémiových kancelářských budov vyžaduje u zaměstnanců měření tělesné teploty, a pokud přesáhne 37 stupňů Celsia, nejsou vpuštěni do budovy,“ uvádí Pavel Kašík, vedoucí oddělení projektového managementu společnosti JLL. 

Čínští zaměstnavatelé navíc zvažují nošení náramků pro zaměstnance, kteří byli negativně testováni na covid-19 nebo se z něj vyléčili. Další připravují rychlotesty, které by mohli v případě potřeby použít.

Češi vyčkávají

Podle Filipa Mušky ze společnosti CBRE se v přeměně pracovních prostorů a způsobech práce skrývá i potenciální hrozba. 

„V rámci technologií, předpokládáme, že dojde k akceleraci práce s big data z mobilních telefonů a přibude množství senzoriky do samotných prostor kanceláří. Bude se více sledovat kvalita vnitřního prostředí, pohyb jednotlivých osob, jejich návyky a věřím, že i základní zdravotní údaje, například zmíněná tělesná teplota. Možnosti jsou obrovské a vidím v tom značený potenciál a přínos pro společnosti i uživatele. Na druhé straně to přinese i mnoho výzev a rizik, zejména ohrožení soukromí, osobních dat a jejich zneužití,“ poznamenává Muška.

Podle něj je na výraznější změnu v řešení tuzemských kanceláří ještě brzy. Firmy se zatím pouze řídí vládními doporučeními a dávají důraz na zvýšenou hygienu.

S tím souhlasí John Newton ze společnosti Tétris Design and Build, která je součástí JLL. „Stejně jako všichni na trhu jsme nyní v očekávání dalšího vývoje ze strany vlády a případných změn v legislativě týkajících se hygienických parametrů kancelářských budov, které se budou stavět po této krizi,“ uvádí Newton. 

Přesto firma již nyní zaznamenává dotazy klientů na nové řešení kancelářských prostor. „Strategie návratu zaměstnanců do kanceláří je velice aktuálním tématem,“ konstatuje Newton. 

Na otázku, zdali i Češi poptávají výše zmíněny Six Feet Office, odpovídá Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor české odnože Cushman & Wakefield. „Češi jsou hodně kreativní a snaží se vždy najít řešení sami, nicméně rádi s námi vše konzultují a šetří čas a energii, kterou můžou uplatnit v redukci negativních dopadů pandemie,“ říká Novak.