"Předložili jsme ministrovi návrh, ale ten se rozhodl, že chce znát ještě názory expertů z dopravních fakult," uvedl náměstek ministra Petr Šlegr, který přípravnou skupinu vedl.
Podle jiného z náměstků – Jiřího Hodače – však není možné zpřísňovat zákaz, aniž by existovalo dostatečné množství parkovacích míst, na nichž mohou kamiony zastavit. "A když zůstanou stát na silnicích, je to horší, než kdyby jely," říká Hodač.
Ministerstvo navíc musí konzultovat svoje návrhy také se zástupci autodopravců, kteří především páteční zákaz jízdy odmítají. Už dříve požadovali nezávislé studie, které by zmapovaly, co páteční omezení způsobí.
"Ministerstvo nám ale za celou dobu předložilo pouze analýzu nehodovosti nákladních aut," upozorňuje Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
Kromě nedostatku záchytných parkovišť argumentují dopravci i ekonomickými dopady, především na automobilový průmysl. "Jen v tomto odvětví by takové opatření podle našich propočtů způsobilo ztráty kolem tří miliard korun," tvrdí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Podle něj by zákaz jízd kamionů mezi páteční 14. a 21. hodinou mohl způsobil i zastavení výroby, nebo by se podnikům výrazně zvýšily náklady na skladování výrobků.
"Kvalitním dispečerským řízením jízd se dá docílit toho, že kamiony omezení nezastihne na cestě," oponuje Šlegr.
Kdo bude mít poslední slovo?
K požadavkům přepravců chtějí přihlédnout i odborníci na dopravních fakultách v Praze a Pardubicích, kteří pro ministerstvo připravují dvě rozhodující studie.
"Hledáme takové řešení, které se nedotkne logistiky firem, ale na druhou stranu by mělo snížit počet nehod ve víkendovém provozu," uvedl děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Ten zatím nechtěl předjímat, zda bude jejich doporučení blízké tomu, které předložila pracovní skupina v čele se Šlegrem. Ministr dopravy Aleš Řebíček ale naznačil, že by mohl spíše dát na studii vzniklou mimo jeho resort.
"Podpořím každé řešení, které bude mít smysl, a doufám, že to bude řešení co nejbližší návrhu odborníků," uvedl ministr.
Pokud by se Řebíčkův úřad rozhodl pro tvrdší omezení, bude muset vyřešit také otázku, kde mají všechny kamiony zaparkovat. Už loni v červenci slibovalo ministerstvo ústy své tehdejší mluvčí Marcely Žižkové, že se v letošním roce postaví 800 nových parkovacích míst a v roce 2008 dalších 1 200.
Realita? Ministerstvo má zatím pouze vytipovaných několik lokalit, kde by mohla tzv. truckcentra stát. Ani poté, co začnou změny platit, však nezmizí kamiony v době zákazu ze silnic úplně.
Jednak omezení platí pouze na hlavních silnicích a dálnicích a jednak existuje řada výjimek pro zboží, které se přepravovat smí navzdory zákazu. Jde třeba o výrobky podléhající rychlé zkáze, živá zvířata či pohonné hmoty určené k zásobování čerpacích stanic.
Jízdu mají povoleny také kamiony využívající kombinovanou přepravu po železnici nebo vodní cestě či auta firem, které provádějí výstavbu nebo opravu silnic. Další stovky výjimek pak udělují jednotlivé krajské úřady.