Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodat Unipetrol Polákům byla chyba. Jsou české rafinerie v ohrožení?

  7:00aktualizováno  8. listopadu 15:17
Do českých rafinerií se neinvestuje a objevují se i spekulace o jejich uzavření. Konkurence z ciziny už si na český trh brousí zuby. Na vině je chybná privatizace, která sebrala vládě možnost strategické odvětví kontrolovat. Ministerstvo průmyslu se nyní snaží získat vliv zpět, vyhlídky na úspěch jsou však nejisté.

Česká rafinérská, rafinérie Litvínov | foto: Česká rafinérská

iDNES.cz se na situaci v rafineriích zeptal několika odborníků z petrochemické branže, většina z nich si však nepřála zveřejnit své jméno. Shodují se v tom, že pokud chce Česko mluvit o energetické koncepci, musí mít páky na to ji uskutečňovat. O ty však privatizací většinových podílů v rafineriích, stejně jako v plynárenství, přišlo.

První privatizace České rafinérské, která provozuje obě největší české rafinerie v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově, proběhla už v roce 1996. Stát tehdy prodal 49% podíl firmám Agip, Conoco a Shell, nicméně kontrolu si prostřednictvím Unipetrolu udržel až do roku 2004.

Ropný gigant se představuje

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba chce vytvořit státní ropný gigant. Plánuje spojit státní firmy Mero a Čepro, správce ropovodů a distributora pohonných hmot, a získat podíl v českých rafineriích i ropovodu TAL z italského Terstu do bavorského Ingolstadtu.

iDNES.cz vám klíčové státní podniky představil v reportážích.

Reportáž z Centrálního tankoviště ropy firmy Mero si přečtěte zde. 

Do velína české sítě produktovodů a mezi nádrže distributora paliv Čepro můžete nahlédnout zde.

Tehdy současný šéf ČSSD Bohuslav Sobotka jako ministr financí prodal Unipetrol a spolu s ním i kontrolních 51 % v rafineriích do rukou polské firmy PKN Orlen, ve které vlastní téměř třetinový podíl polský stát. 

V roce 2004 dosáhl Unipetrol čistého zisku 3,639 miliardy korun, ale od té doby to s jeho výsledky jde z kopce. O pět let později se firma pod vedením Poláků propadla do ztráty 840 milionů, za rok 2011 už činila ztráta těžko uvěřitelných šest miliard Kč.

"Kvalita našich manažerů je lepší než kvalita polských. Po pravdě řečeno, privatizace měla proběhnout opačně - PKN Orlen měl být prodán Unipetrolu a ne naopak," říká jeden z odborníků na petrochemický trh.

Zastavené investice

Poláci v posledních letech zarazili téměř veškeré investice a pro rafinerie nemají vypracované ani rozvojové plány. I když by bylo dočasné stopnutí investic kvůli špatným výsledkům firmy na tři či čtyři roky pochopitelné, musí se plánovat, kam se investice po rozmrazení posunou, aby na to byla rafinerie připravená. To se však podle expertů neděje.

I laika zarazí z dálky viditelný rez na nádržích kralupské rafinerie. Právě ta je podle některých informací adeptem na uzavření. "Rafinerie v Kralupech byla v roce 2001 doplněna moderním provozem fluidního kraku, jehož investiční náklady činily přes šest miliard korun. Je ale pravdou, že v posledních dvou letech byly investice minimální," říká expert na energetiku Jiří Gavor ze společnosti ENA.

Podle jiného zdroje nejsou Kralupy v horším stavu než Litvínov, mají ale slabší technologickou konfiguraci, a tedy menší konkurenční výhodu.

"Není pravda, že Unipetrol v uplynulých letech zastavil investice. Každoročně se investice do výrobních zařízení pohybují v řádu miliard korun," sdělil iDNES.cz tiskový mluvčí firmy Mikuláš Duda.

Rafinerie v Kralupech nad Vltavou při pohledu z Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi

Distributoři paliv mimo záznam upozorňují, že po převzetí rafinerií firmou PKN Orlen klesla kvalita pohonných hmot na samou hranici norem. Podle Unipetrolu to však nemůže být pravda, protože jeho paliva pravidelně dosahují vynikajících hodnocení v odborných testech.

Situaci nejspíše příliš neprospívá ani fakt, že představenstvo České rafinérské opustil v loňském roce poslední Čech a nyní je složeno pouze z představitelů zahraničních akcionářů. Dlouholetý šéf rafinerií Ivan Souček v současnosti rozjíždí projekt výroby biopaliv v Srbsku.

Unipetrol rušit umí

Jak se ruší rafinerie, si už Unipetrol letos vyzkoušel. Rafinace ropy skončila v nejmenší české rafinerii Paramo Pardubice. Ta není součástí České rafinérské a Poláci v ní prostřednictvím Unipetrolu drží 100% podíl. Paramo bylo podle jednoho z expertů už dlouhé roky skanzenem a bez investic by bylo nekonkurenceschopné. "Je pravdou, že malá rafinerie Paramo kvůli své konfiguraci není dnes příliš efektivní, což ovšem nevylučuje zachování provozů výroby asfaltů a mazacích olejů. Pro obnovení případného zpracování ropy by pravděpodobně byly nutné větší investice nebo specifické tržní zaměření," vysvětluje Jíří Gavor.

Paramo Pardubice
Zaměstnanci Parama vyvěsili černý prapor, bojí se o budoucnost rafinace ropy v

Zaměstnanci Parama vyvěsili po ukončení provozu rafinace černý prapor,

Uzavírání závodů na zpracování ropy není v Evropě žádná planá hrozba, přebytek výrobní kapacity je totiž velký. Zlí jazykové tvrdí, že by se Orlenu hodilo uzavřít české rafinerie a zásobovat Česko ze svých mateřských závodů v Polsku. O stažení z Česka už několikrát uvažoval i britsko-nizozemský Shell, který v České rafinérské vlastní 16 procent akcií.

Český trh motorových paliv totiž činí půl procenta celoevropského trhu a všechny rafinerie z okolních zemí se třesou na to, aby mohly místní čerpací stanice zavážet svým benzinem a naftou. Dovoz z ciziny by totiž nebyl v případě uzavření Kralup i Litvínova žádný velký problém. Už nyní se podstatná část Moravy zaváží pohonnými hmotami z bratislavského Slovnaftu. Německá rafinerie v Leuně či rakouská ve Schwechatu jsou také relativně nedaleko.

"V případě návrhu uzavření některého rafinerského provozu by se na takovém rozhodnutí měl podle akcionářských smluv podílet i český stát," vyvrací obavy Jiří Gavor. Podle něj probíhá omezování nebo uzavírání rafinerských provozů v Evropě již několik let. To, že by český trh mohl být sycen pouze ze zahraničních rafinerií, mu ale nepřipadá reálné.

Česko leží na konci ropovodů

Pro jednotlivé rafinerie jsou podstatné provozní náklady, rafinerské marže, ale i logistické náklady. Zatímco technologie rafinerií v Česku jsou podle Gavora na průměrné evropské úrovni, logistické náklady dopravy ropy jsou v porovnání s nejbližšími konkurenty nejvyšší. Česko totiž leží na konci ropovodů, jejichž správci - státní firmě Mero - musí platit vysoké přepravní poplatky, ze kterých se splácí náklady na stavbu ropovodu IKL z Ingolstadtu.

České rafinérské se to nelíbí a Meru už dokonce vypověděla smlouvu. Jednání o nových podmínkách zatím nepokročila. V rámci dopravy ke spotřebiteli má ale naopak Česká rafinérská před konkurenty z ciziny výhodu.

Vrátí se do ropného byznysu stát?

Jisté je, že ke konsolidaci a spojování rafinerií bude docházet čím dál častěji. A v mnoha evropských zemích se na tom bude podílet stát, který si strategické oblasti energetiky většinou hlídá.

Česká rafinérská

Společnost provozuje dvě největší rafinerie ropy v Česku, v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Většinovým vlastníkem firmy je s více než jednapadesátiprocentním podílem petrochemická skupina Unipetrol. Italská skupina Eni drží přes 32 procent akcií, zbývajících více než 16 procent má britsko-nizozemský Royal Dutch Shell.

V řadě evropských zemí se stát na rafinerském podnikání majetkově účastní. Jde například o Polsko, Maďarsko, Itálii či Francii. "Způsob a role případného návratu státu do vlastnické struktury českého rafinerského průmyslu by měly vyjít z principů, které jsou v těchto zemích aplikovány," navrhuje Gavor.

Filozofie rafinerského byznysu je taková, že spolu s tenčícími se zásobami ropy výhledově nebude mít smysl, aby vlastníky a provozovateli rafinerií byly firmy, které nemají přístup k surovině. Šance na přežití budou mít jen velcí hráči a ti s přístupem k ropě.

Vytvoření státního ropného gigantu prostřednictvím firem Mero a Čepro tak bez současného spoluvlastnictví rafinerií nemá smysl. Ideální by navíc bylo, kdyby menšinový podíl vlastnily globální těžařské firmy, které by zaručily spolehlivé dodávky ropy. Podle expertů má v každém případě cenu začít o návratu státu do rafinerského byznysu začít alespoň jednat.

Stanovisko společnosti Unipetrol, a.s.

V letech 2006 — 2011 společnost Unipetrol vynaložila na investice do společnosti Česká rafinérská 4 miliardy korun.

Výrobky České rafinérské uváděné na trh jsou vždy v souladu s příslušnými legislativními požadavky a technickými normami. Každá dodávka je provázena atestem (dokladem obsahujícím hodnoty fyzikálně-chemických parametrů definovaných technickými normami). Česká rafinérská je v celém řetězci operací od příjmu suroviny, přes výrobu až k expedici finálních výrobků certifikovaná podle normy ČSN ISO 9001 a periodicky „necertifikovaná“. Proto Českou rafinérskou nemůže opustit finální výrobek, který nesplňuje požadavky platné normy. Naopak, např. v případě motorové nafty si Česká rafinérská po dohodě s vlastníky stanovila interní požadavek na bod zákalu u zimní motorové nafty třídy F na hodnotu -8 °O, ačkoliv tento parametr není normován. Tímto způsobem se výrobce snaží přispět k zmírnění problémů v zimním období za silných mrazů.

Největší sít čerpacích stanic v ČR, společnost Benzina, která je odběratelem paliv z České rafinérské, nemá žádné problémy s kvalitou odebíraných pohonných hmot. ČOI, která je pověřena státním monitoringem kvality paliv dlouhodobě nezjišťuje v této sítí odchylky od kvality definované Evropskými normami jakosti: Benzina rovněž pracuje v dobrovolném kontrolním systému Pečeť kvality, kde vedle přísných systémů péče o jakost paliv jsou prováděny i pravidelné kontroly nad rámec státního dozoru. 99,7 % kontrol je bez závad. Kolekce prémiových paliv s přidanou hodnotou kvality a nabízená společností Benzina je navíc velmi dobře hodnocena jak v rámci nezávislých odborných testů tak i samotnými řidiči.

PKN Orlen je společnost veřejně obchodovatelná na Varšavské burze. Státní podíl v PKN Orlen dosahuje 28%.

Není pravda, že se by se společnosti PKN Orlen hodilo uzavřít české rafinérie a zásobovat Česko ze svých mateřských zdrojů. Žádný takový záměr nebyl společnosti Unipetrol, a.s. nikdy ze strany zástupců společnosti PKN Orlen oznámen.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...