Ředitelé Jemči Venhoda (vpravo) a Knotek ve své kanceláři.

Ředitelé Jemči Venhoda (vpravo) a Knotek ve své kanceláři. | foto: Petr Lemberk, MF DNES

Jsme lídr na trhu, říkají šéfové jemnického Pigi čaje

  • 72
Ředitelé jemnického výrobce čaje Jemča Milan Knotek a Libor Venhoda v rozhovoru pro MF DNES vysvětlují, proč Češi mají tak rádi Pigi čaj, který pili už za minulého režimu. Zmiňují i nejčastější chyby, které se dělají při jeho přípravě.

V Číně se už stovky let říká: Čaj bystří ducha, rozveseluje mysl, obměkčuje srdce, usnadňuje chápání, zabraňuje spánku a občerstvuje tělo.

S tím do puntíku souhlasí obchodní ředitel Jemčy Knotek a provozní a finanční ředitel Venhoda. Prozradí i něco o čajové centrále pro střední Evropu, která se chystá v Jemnici a přinese nová pracovní místa. 

Jak vznikl populární Pigi čaj?
Knotek:
Pigi byl první porcovaný čaj v Československu. Na trhu je od roku 1967. Název vznikl následovně: v Anglii se dodnes vyrábí čaje s označením PG. Někdo jej pravděpodobně uviděl a název přizpůsobil češtině. PG jsou začínající písmena názvů určitého lístku a pupenu z čajovníku - Pekoe Golden.

Jaký je dnes o Pigi čaj zájem?
Knotek: Je to naprostý lídr a bestseller. Podle všech průzkumů jde osuverénně nejprodávanější čaj. Navíc je nejznámější, každý si jeho jméno pamatuje. Pro nás Pigi znamená nosný výrobek, o který se opírá marketingová politika. Troufám si říct, že 98 procent obchodů u nás ho má v regálech. Když nic jiného, tak Pigi nabízet budou. 

Je to tím, že za minulého režimu nebyl takový výběr čajů, a proto si na něj hodně lidí zvyklo? 
Knotek: Určitě je to tradicí. Lidé mají často konzervativní přístup. Zvykli si a čaj jim chutná. Pravda je, že tehdy nebyl výběr příliš velký. V žádném případě to ale není nekvalitní čaj. Receptura je postavená na severoindických čajích, které jsou ve světě velmi vysoce hodnoceny. Každý ví, že má stále stejnou kvalitu, která je dána léty. Byť ho nikdo nebude považovat za pití pro čajové dýchánky, tak pro běžnou konzumaci je úplně ideální. Krásně barví amá pěknou vůni. 

O které vaše ovocné čaje je největší zájem?
Venhoda: Na prvních místech jsou Černý rybíz, Borůvka a jahoda aLesní plody. S nástupem podzimních měsíců budou na trh uvedeny nové druhy výrobků. Mohu prozradit, že půjde především o ovocné čaje.

Odkud se do Česka dovážela čajová surovina před rokem 1989 a odkud se dováží dnes?
Knotek:
Tenkrát se dovážela zejména z Gruzie, Indie a Číny. Dnes dovážíme z celého světa, čaj se pěstuje třeba v jihoamerických zemích nebo v jižní Africe. Pro nás jsou vsoučasnosti stěžejní suroviny z Indie a z Cejlonu. 
Venhoda: Od brokerů v Hamburku a v dalších přístavech nakupujeme především ovocné, zelené a bylinné čaje, které  mají podobu již namíchaných směsí. Ty už jen bez úpravy přebalujeme. Mícháme zejména receptury černých čajů a částečně zelených.  

Jak kdysi vznikly takzvané porcované čaje?
Knotek:
Začalo to potřebou armády, která bývá tahounem pokroku. Vojáci si potřebovali na pochodech vařit čaj a sítka byla nepohodlná. První pokus byl, že ho balili do obvazového mulu. S komerčním využitím přišla jako první britská společnost Tetley na začátku minulého století. Uvedli na trh jako vynález porcovaný sáček, tehdy ještě dost neumělý.

Kolik vypijí Češi sypaných čajů a kolik těch porcovaných? 
Venhoda: Sypaný čaj je u nás dosud málo používaný. Dnes se žije rychle, člověk vloží sáček do hrnku, zalije vodou, vypije a spěchá za povinnostmi. Sypaný čaj představuje vyšší úroveň kvality suroviny a zároveň vyžaduje i určitou povědomost o složitější přípravě takového čaje, která je ale u nás zatím velmi nízká. Sypané čaje té nejvyšší kvality znamenají pro Jemču velmi malou část produkce, maximálně do tří procent. 

Můžu při nakupování u regálu poznat, jestli výrobek, který neznám, je nebo není kvalitní? 
Venhoda: Existuje taková pomůcka. Dnes máme problémy s levnými konkurenčními výrobky. Levný čaj není v dobré kvalitě. Poznáte to tak, že se na krabičkách objevuje prach pod celofánem. To značí, že surovina není příliš kvalitní, což se odrazí i na připraveném nápoji. Troufám si říct, že u našich výrobků nic takového nenajdete.   

Jaké chyby většinou děláme při přípravě čaje?
Knotek:
Jsou dva zásadní mýty. Jeden říká: Čím déle tam sáček nechám, tím bude čaj silnější. To je chyba. Síla nápoje je dána poměrem vody a čaje, nikoliv dobou louhování. Prvních devadesát vteřin se louhuje kofein. Po této kratší době louhování má čaj povzbuzující účinek. A když se louhuje tři a půl, čtyři minuty a více, tak po vypití zklidňuje. Od devadesáti vteřin do třech minut louhování připravíte standardně vyrovnaný nápoj. 

A druhý mýtus? 
Knotek: Někdo si udělá čaj v osm ráno a pije ho studený až ve dvě odpoledne. Pak si myslí, že mu pomůže stejně, jako kdyby ho vypil horký. To je druhý omyl. Ideální je pít čaj, který má 65 až 90 stupňů, to se v něm drží zdraví prospěšné látky a vytěžíte z nálevu maximum. Není také dobré, aby voda na čaj vřela jako na brambory, stačí, když začne lehce "ťukat" na bod varu. Probublávající kyslík totiž ničí určité látky, které jsou v čaji obsaženy. Pomůže rovněž, když šálek, v němž se bude čaj louhovat, propláchnete předem horkou vodou. A ještě jedna důležitá věc. Do čaje se nehodí nalévat moc šťávy, dávat příliš kostek cukru nebo hodně citronu. Tím se ničí. Všeho s mírou.  

Kde jste si vy jako odborník zatím nejvíc pochutnal na čaji?
Knotek: V Japonsku na čajovém rituálu. Pil jsem z hrníčku, který byl ze šestého století a měl několikamilionovou hodnotu. Naservírovali mi zelený práškový čaj. Vypil jsem ho ani ne půl deci, a připadal jsem si, jako bych měl v sobě půl litru tvrdého alkoholu. Byla to opravdu síla. 

Kávu nebo čaj? Jak odpovídají Češi na tuto otázku, čeho se u nás vypije víc? 
Knotek: Roční spotřeba čaje vnaší republice se pohybuje okolo třech tisíc tun. Průměrná spotřeba čaje na hlavu je u nás něco přes 280 gramů - v přepočtu asi padesát litrů. U kávy je to sedmnáctkrát víc. Rozdíl je významný, ale musíme vzít vúvahu rozdílný způsob přípravy kávy a čaje. 

Ve kterých zemích se nejvíc pije čaj?
Knotek:
Pomineme-li tradiční země jako Indii, Čínu a Cejlon, tak v Evropě vede kupodivu Irsko. Poměrně hodně se vypije i v Polsku, ovšem tam považují za čaj cokoliv, když to přeženu i sušené listí. A bohužel ho k nám úspěšně exportují. Česká republika je ve spotřebě čaje na jednom z posledních míst v Evropě, horší už jsou snad jen Maďaři.

Někdo si ráno dává kávu jen kvůli tomu, aby se probudil. Povzbudí ho i stejně velký šálek čaje?
Knotek: Kofein obsažený v kávě i v čaji je sice tentýž, jeho účinky se ale liší. Účinek kofeinu z čaje nabíhá delší dobu - přibližně dvacet minut. Pak dvě hodiny působí a dalších asi dvacet minut odeznívá. Ukávy působí kofein bezprostředně přes krevní oběh. Křivka náběhu účinku je velmi krátká a pak zase poměrně rychle padá.

Od kdy se u nás pije čaj a od kdy káva? 
Knotek:
Káva byla v Evropě známá dřív, zhruba od třináctého století. Čaj přišel později, v první polovině šestnáctého století. Zpočátku byl extravagantním nápojem vyšších vrstev. 

Jaké byly začátky vaší společnosti v Jemnici?
Venhoda:
Tradice balení čajů v Jemnici je delší než třicet let. Akciová společnost Jemča však vznikla po privatizaci Balíren obchodu Jihlava v roce 1992. Název Jemča vznikl spojením slov jemnický čaj. Následně došlo k největšímu rozvoji, technologickému posunu a dosažení nejlepších prodejních výsledků v historii. Výroba se postupně rozšířila ozelené a ovocné čaje, doplňovaly je další druhy - čaje bylinné a speciální sypané.

Jak dnes vypadá struktura vaší výroby? 
Venhoda: Jsme lídrem trhu. Ovládáme objemově přes třicet procent obchodu s čajem v České republice. Máme čtyřicet pět druhů výrobků. Balíme ze čtyřiceti procent ovocné čaje a z dalších čtyřiceti černé. Po deseti procentech pak zelené a bylinné. Momentálně zabalíme ročně 1250 tun čaje.
Knotek: V letech 1995 až 1998 jsme měli nejlepší výsledky. Prodávali jsme ročně až patnáct set tun, dnes je to o něco méně.

Kdo je dnes vlastníkem Jemči?
Venhoda: Anglická společnost Tetley GB Limited, světová dvojka v balení čajů. Jejím vlastníkem je nadnárodní společnost Tata Tea, která je součástí indického koncernu Tata Group. Jde o obrovskou a finančně velmi silnou skupinu, která má široký rozsah podnikatelských činností. 

Co přinesl a ještě přinese příchod nového vlastníka? 
Venhoda: Stabilitu, silné zázemí a pozitivní změny. Nový vlastník chce udržet a zvyšovat náš podíl na trhu v České republice. Následně plánuje expanzi do okolních zemí. Tady vJemnici by měla být postupně vytvořena centrála pro střední Evropu. S rozvojem obchodu dojde ike zvýšení zaměstnanosti, nepůjde však ostovky pracovníků. Dnes unás pracuje 90 zaměstnanců. 

Kolik čajů vyvážíte dnes? 
Venhoda:
Osmdesát procent produkce prodáme v České republice, zbytek představuje vývoz. Exportujeme výrobky pod vlastní značkou na Slovensko a privátní značky pro obchodní řetězce do Švýcarska a Rakouska. Nárazově i do Japonska, Španělska a Finska.

,