Přestavba vozu se u moderních aut pohybuje kolem třiceti tisíc korun. Ilustrační foto

Přestavba vozu se u moderních aut pohybuje kolem třiceti tisíc korun. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jezdit na LPG se rekordně vyplatí, rozvoj plynu podpoří i Škoda

  • 358
Benzin a nafta stále zdražují, a tak se čím dál víc vyplatí tankovat LPG. V současnosti je to dokonce nejvýhodnější v historii. Na propan-butan teď v Česku jezdí asi 200 tisíc aut. Spotřeba zemního plynu přitom roste. Podpoří ji i Škoda, která uvede plynové citigo.

Minulý týden dosáhl průměrný cenový rozdíl mezi litrem naturalu a LPG 18,24 Kč. To znamená, že pokud auto spotřebuje 7 litrů benzinu na 100 km, čemuž zhruba odpovídá 9 litrů LPG, ušetří vůz na plyn řidiči zhruba 90 korun na každých sto kilometrů. Rychleji se tak vrací také investice do přestavby vozu, která se u moderních aut pohybuje kolem třiceti tisíc korun.

"Cenu LPG sice také zásadně ovlivňuje cena ropy a kurz koruny a dolaru, ale více než u benzinu či nafty do ní promlouvá sezonní období a obchodní politika pumpařů," vysvětluje Petr Madurkay, šéf distributora LPG, firmy Profer Plus, a člen představenstva Společenství čerpacích stanic.

Podle něj se ceny LPG mění jednou za měsíc, zatímco u benzinu každý týden a jsou na totemech benzinových pump často nižší, než by odpovídalo vývoji na trhu. Pumpaři je často využívají jako lákadlo pro motoristy, kteří třeba pak udělají tržbu v jejich prodejně. "V plynu se netočí tolik peněz jako v benzinu a naftě, a firmy ho tak snadněji mohou prodávat třeba jen s minimální marží. A tím ovlivní ceny v celém okolí," dodává Madurkay.

Podle něj tak sice LPG na přelomu roku zdražilo zhruba o deset procent, ale na pumpy se to podařilo promítnout jen z poloviny. Ceny litru LPG se tak pohybují kolem 17,50 Kč.

Levnější než benzin a nafta je také stlačený zemní plyn (CNG), který je však v Česku podstatně méně rozšířený. O nastartování jeho spotřeby se vede diskuse už několik let a zástupci velkých plynárenských firem se dohadují s automobilkami, zda bude nejdříve dost pump s CNG, nebo aut, která na něj jezdí.

Škoda podpoří rozvoj zemního plynu, nabídne Citigo CNG

Letos rozvoj zemního plynu podpoří Škoda Auto, která uvede na trh svůj nejmenší model Citigo na CNG. Pump je však zatím jen několik desítek, i když poptávka roste.

"Nárůst ceny nafty zvyšuje poptávku po CNG, především u autobusů. Během posledního měsíce jsme zaznamenali zvýšený zájem o investice do CNG stanic," říká Václav Holovčák, místopředseda představenstva Bonett Gas Investment, která stanice dodává.

Ceny zemního plynu přitom začínají být stále méně přímo závislé na cenovém vývoji ropy a například ve Spojených státech jsou teď na desetiletém minimu. Díky teplé zimě a tím i menší spotřebě i díky růstu domácích zásob. "Severoamerický je nejlevnější, v důsledku nadbytku nabídky, kterou způsobila těžba z břidlic," popisuje Jiří Gavor z energetické poradenské firmy Ena. Podle něj tak levný americký plyn nepřímo tlačí i na ceny v Evropě.

Tu přitom již několik měsíců sužují vysoké ceny ropy typu Brent, která je zhruba o 12 dolarů dražší než americká lehká ropa WTI. Růst cen začal s konfliktem v Libyi a v pondělí dostal další impulz přes schválené embargo EU na íránskou ropu.

,