Ještě donedávna se s jejich logy řidiči při stavbách nebo opravách silnic příliš nesetkávali. Společnosti jako Silnice.cz, Silnice Morava, případně Silnice Group však mají společného mnohem více než jen slovo silnice ve svém názvu.
V součtu stamilionové zakázky od státu získávaly zejména v soutěžích, kde byl uměle omezen počet uchazečů na pět nebo ještě méně. Tyto podniky navíc živí zejména státní zakázky, na kterých dokážou extrémně dobře vydělat. Z každé prostavěné koruny jim zůstává až dvacet haléřů.
Napříč všemi odvětvími není těžké najít i ziskovější obor, ale ve stavebnictví jde o výrazný nadstandard.
"Průměrná marže na dopravních stavbách se pohybuje mezi třemi až pěti procenty," uvedl Václav Matyáš, který vede Svaz podnikatelů ve stavebnictví.
Výrazně vyšší hodnoty, kterých výše uvedené firmy dosahují, nechtěl Matyáš komentovat.
Stavebníci přitom při sporu s ministrem dopravy Vítem Bártou o ceny staveb tvrdí, že už nemohou poskytnout další slevy a už teď jedou "na krev".
MF DNES proto z výročních zpráv firem z posledních let spočítala, jak vysoko se marže v dopravním stavitelství skutečně pohybují. Výsledek rozhodně "krev" nijak nepřipomíná.
Společnost Silnice Group - vítěz z loňského roku - vydělala z každé koruny 18 haléřů. V roce 2008 se jí dařilo ještě lépe - zisk po zdanění činil celých 24 procent jejích výnosů.
Ještě v roce 2004 přitom tato firma měla zakázky zhruba čtvrtinové a marže činila necelých 6 procent. Podobných případů rychlého vzestupu je v dopravním stavitelství více: třeba firma EDS Holding vznikla na podzim roku 2007 a loni už dosáhla miliardového obratu. Meziročně tak vyrostla o 1 285 procent.
K luxusní ziskovosti firmě Silnice Group pomáhá i řada zakázek, které nejsou soutěženy nejprůhlednější formou výběrového řízení.
Z 35 staveb, které společnost podle registru veřejných zakázek získala, byla pouze jediná v otevřeném řízení. Ostatní byly úplně bez soutěže nebo ze soutěží s omezeným počtem uchazečů.
Vyjádření vedení firmy Silnice Group se nepodařilo získat. "Pan Rypl (předseda představenstva, pozn. red.) tu už asi týden nebyl, zkuste poslat otázky mailem," vzkázala sekretářka v ústředí firmy na pražském Václavském náměstí. Odpovědi na dotazy MF DNES však do uzávěrky tohoto vydání nedorazily.
Žebříček marží stavebních firem v dopravě může být pro mnohé překvapením: na nejvyšších příčkách totiž chybí stavební giganti jako Eurovia či Skanska a místo nich v čele trůní středně velké podniky, které ještě před pár lety dosahovaly výrazně nižších tržeb.Stavební horečka pro vyvolené
Stačil však velký dopravní stavební boom a firmy začaly vyhrávat nenápadné soutěže, o kterých se dozvěděli jen vyvolení: záleželo totiž na tom, zda je Ředitelství silnic a dálnic vůbec osloví s nabídkou. MF DNES už letos upozornila, že z rozpočtu ŘSD proudí ročně miliardy korun v soutěžích, které nezaručují výběr nejlevnější firmy.
Spoustu zakázek do 20 milionů korun totiž rozdává ŘSD v takzvaném jednacím řízení s výzvou, kdy se vybírá jen z pěti oslovených firem.
Nabídková cena pak v kritériích pro výběr vítěze často tvoří jen 60 procent váhy.
ŘSD takto loni například firmě Silnice.cz zadalo půlmiliardovou zakázku na opravu silnic po povodních v Moravskoslezském kraji.
Rok předtím přitom stejná firma neměla ani tak velké tržby, jako byl objem celé zakázky.
Ředitelství už tehdy hájilo takové soutěže úsporou času. "Umožňuje nám to co nejrychleji začít řešit nutné opravy, na které bychom v jiném typu výběrového řízení čekali i půl roku," vysvětlila tehdy mluvčí Martina Vápeníková.
Řada firem však mimo záznam připouští, že o sobě vědí a domluví se, jakou cenu podají.