Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Jar slaví šedesáté narozeniny s retro kolekcí, popřála mu i Pawlowská

  19:15aktualizováno  19:15
Málokterá značka je v českých domácnostech zakořeněná tak jako Jar. Ve středu oslavil saponát šedesát let od uvedení na trh. Na doby před Jarem, kdy se nádobí mylo v sodě, písku, octu nebo citronu, zavzpomínala s představiteli značky i spisovatelka Halina Pawlowská. Podívejte se, jak tento český brand vznikal.

Jar má za sebou šedesátiletou historii, prochází však průběžnými inovacemi. V září představil pěnovou variantu a nyní se chystá edice retro Jarů.

Zároveň na podzim přišla na trh láhev, která je částečně vyrobena z plážového plastového odpadu. Udržitelnost výrobku zdůrazňuje Zdeněk Říháček, country manažer společnosti Procter & Gamble (P&G) pro Českou republiku: „Při výrobě Jaru nekončí žádný odpad na skládce. Všechno, co by potenciálně zbylo při výrobě, je zpracováno našimi partnery.“

Fotogalerie

Jar má využití i mimo kuchyň. Zdeněk Kopřiva, vedoucí oddělení řízení iniciativ, který v Rakoně pracuje už od roku 1983, říká, že prostředek používá na čištění brýlí, protože „je to nejjednodušší prostředek, jak je odmastit.“

Spisovatelka Halina Pawlowská zase zavzpomínala na to, jak její dcera myla jarem podlahu, „aby se z ní dalo jíst“. Manažer Zdeněk Říháček zase do jarové vody namáčí své potápěčské brýle.

Od skleněných láhví po tabletu do myčky

Jar vznikl v národním podniku Rakona v Rakovníku během let 1955 až 1960. Výrobci si nevěděli rady, jak produkt pojmenovat, a tak byla vyhlášena soutěž mezi zaměstnanci. Vítězka, která přišla s pojmenováním Jar, dostala za svůj návrh sto korun. Traduje se, že název vznikl spojením jmen ředitele podniku Janečka a vynálezce produktu Ranného.

První Jar se dávkoval v množství dvě polévkové lžíce na deset litrů horké vody. Dnes vydrží saponát z Rakony až pětkrát déle než původní produkt. 

První inovace přišla v roce 1964, kdy bylo vylepšeno složení a dávkování mohlo být sníženo na polovinu. Nový produkt se jmenoval Jar Extra. Nejprve se Jar prodával ve skle, od roku 1965 v láhvích z PVC fólie, od roku 1974 v plastových láhvích HDPE.

Firma P&G vzala Jar pod svá křídla v roce 1991. Přechod do nadnárodního koncernu byl i podle zaměstnanců Rakony hladký.

„Pod P&G probíhají inovace Jaru mnohem rychleji a intenzivněji než předtím,“ říká Petr Holý, týmový vedoucí oddělení výroby, ten v Rakoně pracuje už od roku 1977.

V továrně se vyrábí i značka Fairy, která je sice určena pro zahraniční trhy, složení má ale stejné jako Jar. V roce 2008 uvedl P&G na trh tablety do myček na nádobí značky Jar.

Používáte saponát Jar ještě na něco jiného, než je mytí nádobí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 29. ledna 2020. Anketa je uzavřena.

ANO 364
NE 92
Autor:

Koronavirus

Nový typ koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19 se z Čínského města Wu-Chan rozšířil do více než 40 dalších zemí.

  • Nejčtenější

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nečekané dopady koronaviru: málo hraček na Velikonoce i dražší česnek

Dražší česnek v Rusku, nedostatek materiálů pro výrobu hraček, pokles poptávky po inzerci. Zatímco se spekuluje o...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

Národní sportovní agentura chce víc peněz. Má ohlídat rozdělení dotací

Stát lije do sportu skrze dotace přes 7 miliard ročně. Uchází se o ně asi 120 sportovních svazů a organizací, ale také...

Pražská burza dál klesá, koronavirus ji srazil již pošesté v řadě

Pražská burza znovu zaznamenala nejvýraznější pokles od června 2016. Index PX klesl o 2,91 procenta na 1002,24 bodu....

Medu se loni vyrobilo nejméně za pět let, cena zatím neroste

Produkce medu v Česku loni klesla. Včelstva vyprodukovala 8260 tun medu, což je nejméně za posledních pět let. Ve...

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz