Jahn: V Rusku je vše velké. I pád

  9:35
Martin Jahn má za sebou hodně hektický rok. Odešel ze Škody Auto a převzal řízení Volkswagenu v Rusku. Ještě v první polovině roku se snažil vyřešit rébus, jak Rusům dodat dost vozů, teď má kvůli pádům prodejů opačné starosti.

V Rusku pije vodku hlavně s německými kolegy. Ilustační foto. | foto:  Dan Materna, MAFRA

A ještě jako prezident českého Sdružení Automobilového průmyslu (SAP) tlačí na politiky, aby co nejdříve zavedli euro. "Vodky více vypiji s německými kolegy. Nová podnikatelská elita pije drahé šampaňské a francouzské víno," říká Jahn.

Čekali jste, že pád poptávky po autech bude takový?
Ne, to nečekal naprosto nikdo. Tohle je bezprecedentní situace, která tu od deprese v třicátých letech nebyla. Nikdo s ní nemá zkušenost, takhle rychlý pád všeho nikdo nezažil, to není normální. To není klasická krize. Autoprůmysl je první na ráně, protože lidé nejprve omezují nákup nových aut. Problém je to, že celý obor byl nastavený na růst.

Rusko, Indie, Čína, Jižní Amerika, to jsou všechno trhy, které rychle rostly, a výrobci proto měli rozjeté kapacity. Tohle byla strašná rána. Jako když se rozběhnete na stovku a za dvacet metrů vám někdo podrazí nohy. Velký problém je pro nás omezení likvidity.

Nepřestřelil automobilový průmysl se svými růstovými plány?
Ale ty prognózy byly realistické a odpovídaly vývoji na trhu. Kdyby nepřišla krize, tak prodeje v Rusku a Číně dál porostou. Prvních půl roku jsem prosil všechny značky, aby nám dodaly co nejvíce aut, a teď řeším, jak omezit výrobu. Je to velmi schizofrenní situace.

Martin Jahn (38)

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, titul MBA získal na univerzitě v Chicagu. Od roku 1994 do roku 2004 pracoval ve státní agentuře na podporu investic CzechInvest, posledních pět let ji vedl. Působil ve vládách Stanislava Grosse a Jiřího Paroubka jako nestranický vicepremiér pro ekonomiku, dva roky byl v představenstvu Škody Auto, kde měl na starosti lidské zdroje. Od dubna vede Volkswagen Group v Rusku. Je ženatý, má dvě dcery.

Neukazuje se trošku jako problém, že VW nemá miniauto?
Tak klasické miniauto by se samozřejmě teď hodilo. Ale ukazuje se, že koncern má malé a výkonné motory s dobrými parametry. Nemyslím, že všichni zákazníci přesedlají jen do malých aut. Strategie snižování objemu motoru při zachování výkonu se ukazuje jako dobrá.

O ruském trhu se mluvilo ještě donedávna v superlativech, jaká je tam situace teď?
Do Ruska dorazila krize později přes nedostatek hotovosti. Z Ruska odteklo hodně peněz a nebyly peníze na úvěry. Přitom Rusové si navykli kupovat auta na dluh. Před pěti lety tam byl podíl financování 15 %, teď je to 50 % a najednou nebyly peníze. V Rusku je vše ve velkém: buď je velký růst, nebo velký propad.

Kolik to bude v případě VW?
My stále rosteme, ale mnohem pomaleji než v první polovině roku. Třeba Škodovka vyskočila o 90 procent, teď to bude pomalejší. Ale problémem je naplánování kapacit.

O kolik snížíte výrobu v závodě v Kaluze?
Plán na příští rok ještě nemáme, teď se to počítá. Ale bude delší vánoční odstávka. Náběh v Kaluze se povedl, výroba se rozjela, což v Rusku není jednoduché. Myslím, že uděláme více než 60 tisíc vozů, což je letošní výkon.

Jak si v této situaci stojí Škoda?
Velmi dobře, prodává stejný počet vozů jako Volkswagen a očekává další růst. Se svojí modelovou řadou má dobrý potenciál.

Platí ještě plán dostat se s Volkswagenem v Rusku na 10 procent trhu?
Samozřejmě, to je strategický cíl. Na začátku roku jsme byli na 3,2 %, teď uzavřeme rok nad pěti procenty. Z dvou miliard eur obratu se dostaneme na tři.

Čekáte ještě příští rok růst?
Ruský trh půjde určitě dolů, ale je otázkou o kolik. My však chceme ještě růst.

Budete jako Sdružení automobilového průmyslu podporovat, aby autoprůmysl dostal od státu finanční podporu? Ta by zvýšila rozpočtový schodek a jen oddálila přijetí eura, za které bojujete.
Těch jednání je více na různých úrovních. V EU se jednalo o podpoře na vývoj ekologických modelů, to si vynutily limity EU. Taková pomoc je O. K. Ale třeba německá pomoc Opelu, to je záchrana před bankrotem. V takovém stavu Škodovka není a doufám, že nebude.

A nebylo by lepší, aby se trh pročistil přirozeně bez pomoci?
Samozřejmě, že řeknu, že by naši konkurenti neměli takovou pomoc dostávat. Ale ten rozsah autoprůmyslu je velký a je na to navázáno moc lidí a některé firmy jsou až moc velké. Některé na tom nejsou špatně, potřebují jen překonat na chvíli nedostatek peněz. Ale jen zadotovat firmu, aby nepadla, to je krátkozraké. Americe se to ve finále nevyplatí, ty firmy mají dlouhodobé strukturální problémy.

Čekáte už příští rok krachy dodavatelů v Česku?
Určitě jich pár padne. Mají před sebou těžký rok až dva. Mnoho z nich bude muset snížit počty zaměstnanců. A teď se i ukazuje, že nemáme flexibilní pracovní právo. Firmy nemají zájem vyhazovat lidi, ale raději by používaly flexibilní formy zaměstnávání. Teď se ukazuje, že čtyři tisíce agenturních lidí ve Škodovce byly velmi výhodné, první útlum se odehrál na jejich úrovni.

Jak jste si zvykl na život v Rusku?
Celkem dobře. Ale je to trošku hektické.

V čem se liší oproti Praze život v Moskvě?
Mnohem více času strávíte v autě. Jsou tam velké vzdálenosti a velké zácpy. Děti jezdí do školy místo pěti minut tři čtvrtě hodiny. Je tam většinu roku pošmourno, Moskva je taková zamračená, klima není moc vděčné. Lidi jsou dost agresivní, na přechodu vás nikdo nepustí. Na druhou stranu je to strašně zajímavé město, co se kultury týče. Je to metropole, která se hrne obrovským tempem dopředu.

Takže až skončí tříletý kontrakt, budete se rád vracet zpět?
V Rusku jsou dva typy cizinců. Někteří chtějí zmizet co nejrychleji a pak lidé, kteří si zvykli a zůstávají. Je to hodně otázka rodiny, jak se tam zabydlí. Od léta se za mnou rodina přestěhovala. Tváří se, že si docela zvykli, nezaznamenal jsem žádné stížnosti.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Příteli, choval jsem se k tobě dobře. V Indii vyrábět? To ne, sepsul Trump šéfa Applu

Americký prezident Donald Trump si nepřeje, aby americká společnost Apple vyráběla své produkty v Indii. Přiznal zároveň, že se kvůli tomu dostal do sporu s generálním ředitelem Applu Timem Cookem....

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

Německá vlajka je v USA na půl žerdi. Firmy ustupují od dalších investic

Německé společnosti investují v USA více než třikrát více než ty americké v Německu. Nyní ale začínají tuto strategii přehodnocovat. Trump sice obhajuje své rozhodnutí zavést cla na zboží z jiných...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i bezstarostnou správu. Podnikatel Robert Žofka, který vlastní v Kaprunu dva, ale dnes mluví jinak. Po...

22. května 2025

Bohatí přispěvatelé vs. chudší příjemci. Nejtvrdší debata o rozpočtu v EU startuje

Premium

Příští rozpočet Evropské unie pro nadcházející období 2028-2034 musí být flexibilnější a cílenější, uvedla tento týden šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Europoslanci se na flexibilitě...

22. května 2025

Rýži dostávám zadarmo, chvástal se japonský ministr. Po tlaku veřejnosti rezignoval

Japonsko se již delší dobu potýká s nedostatkem své základní potraviny. Pokusy vlády o snížení ceny rýže se však v době krize životních nákladů minuly účinkem, stát musel uvolňovat své strategické...

21. května 2025

V Albertu půjde brzy nakoupit bez hotovosti i karty. Řetězec spouští platby aplikací

Potravinový řetězec Albert umožní zákazníkům placení přímo v aplikaci Můj Albert. Stačí, aby si v ní aktivovali možnost placení přes systém Cvak. Nákup tak půjde zaplatit bez nutnosti vytahovat...

21. května 2025

Dům, ve kterém strávil dětství nový papež, skončil v dražbě. Stát ho chce vyvlastnit

Malé město na předměstí Chicaga chce vyvlastnit dům, v němž strávil několik let dětství nově zvolený papež Lev XIV., a to jen pár dní poté, co současný majitel nemovitost nabídl k prodeji formou...

21. května 2025

Pošli to boxem. Lidé si mohou posílat balíčky přes Alzu mezi sebou

Společnost Alza.cz zahájila provoz nové služby umožňující zasílání balíčků mezi více než 2 500 AlzaBoxy po celém Česku. Novinka cílí na koncové uživatele, kteří si chtějí předat balík bez nutnosti...

21. května 2025  15:09

Tři tisíce hlídek v akci. Na českých silnicích začalo sčítání dopravy

Na českých silnicích začalo několikaměsíční celostátní sčítání intenzity dopravy. Zapojí se do něj přes tři tisíce lidí, takzvaných sčítačů, kteří budou do října sledovat provoz na 6 600 úsecích...

21. května 2025  14:41

Třetinu jahodníků poškodily mrazy. Ztráty sčítají i pěstitelé řepky a brambor

Letos nebyly tak silné mrazy jako loni, kdy zničily tři čtvrtiny úrody ovoce, ale počet dní s ranními teplotami pod nulou byl podle předsedy Ovocnářské unie ČR Martina Ludvíka extrémní. Zasaženi...

21. května 2025  13:32

V Česku je na 15 tisíc výdejních boxů. Šestina Čechů by jich uvítala více

Doručovací boxy byly dříve doménou převážně velkých měst. Dnes je jejich síť o poznání širší, přesto by ale 16 procent Čechů ocenilo jejich větší dostupnost. Vyplynulo to z průzkumu agentury...

21. května 2025  12:25

Zbývají mi měsíce. Autor Dilberta bojuje se stejným druhem rakoviny jako Biden

Americkému kreslíři Scottu Adamsovi, který je autorem populárního komiksu Dilbert, diagnostikovali agresivní formu rakoviny prostaty. Adams přiznal, že trpí neustálou bolestí a k pohybu musí používat...

21. května 2025  11:49

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Evropská unie chce zpoplatnit levné balíčky z Číny. Temu a Shein čekají změny

Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 korun) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Cílem je omezit příval levného zboží z platforem jako Temu a...

21. května 2025

Korejská KHNP podala kasační stížnost na opatření k Dukovanům

Korejská společnost KHNP podala kasační stížnost na soudní opatření, které zablokovalo podpis finální dohody o stavbě jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Chce se tím bránit vzniku škod, které...

21. května 2025  9:18
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.