Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jahn: V Rusku je vše velké. I pád

  9:35
Martin Jahn má za sebou hodně hektický rok. Odešel ze Škody Auto a převzal řízení Volkswagenu v Rusku. Ještě v první polovině roku se snažil vyřešit rébus, jak Rusům dodat dost vozů, teď má kvůli pádům prodejů opačné starosti.

V Rusku pije vodku hlavně s německými kolegy. Ilustační foto. | foto:  Dan Materna, MAFRA

A ještě jako prezident českého Sdružení Automobilového průmyslu (SAP) tlačí na politiky, aby co nejdříve zavedli euro. "Vodky více vypiji s německými kolegy. Nová podnikatelská elita pije drahé šampaňské a francouzské víno," říká Jahn.

Čekali jste, že pád poptávky po autech bude takový?
Ne, to nečekal naprosto nikdo. Tohle je bezprecedentní situace, která tu od deprese v třicátých letech nebyla. Nikdo s ní nemá zkušenost, takhle rychlý pád všeho nikdo nezažil, to není normální. To není klasická krize. Autoprůmysl je první na ráně, protože lidé nejprve omezují nákup nových aut. Problém je to, že celý obor byl nastavený na růst.

Rusko, Indie, Čína, Jižní Amerika, to jsou všechno trhy, které rychle rostly, a výrobci proto měli rozjeté kapacity. Tohle byla strašná rána. Jako když se rozběhnete na stovku a za dvacet metrů vám někdo podrazí nohy. Velký problém je pro nás omezení likvidity.

Nepřestřelil automobilový průmysl se svými růstovými plány?
Ale ty prognózy byly realistické a odpovídaly vývoji na trhu. Kdyby nepřišla krize, tak prodeje v Rusku a Číně dál porostou. Prvních půl roku jsem prosil všechny značky, aby nám dodaly co nejvíce aut, a teď řeším, jak omezit výrobu. Je to velmi schizofrenní situace.

Martin Jahn (38)

Je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, titul MBA získal na univerzitě v Chicagu. Od roku 1994 do roku 2004 pracoval ve státní agentuře na podporu investic CzechInvest, posledních pět let ji vedl. Působil ve vládách Stanislava Grosse a Jiřího Paroubka jako nestranický vicepremiér pro ekonomiku, dva roky byl v představenstvu Škody Auto, kde měl na starosti lidské zdroje. Od dubna vede Volkswagen Group v Rusku. Je ženatý, má dvě dcery.

Neukazuje se trošku jako problém, že VW nemá miniauto?
Tak klasické miniauto by se samozřejmě teď hodilo. Ale ukazuje se, že koncern má malé a výkonné motory s dobrými parametry. Nemyslím, že všichni zákazníci přesedlají jen do malých aut. Strategie snižování objemu motoru při zachování výkonu se ukazuje jako dobrá.

O ruském trhu se mluvilo ještě donedávna v superlativech, jaká je tam situace teď?
Do Ruska dorazila krize později přes nedostatek hotovosti. Z Ruska odteklo hodně peněz a nebyly peníze na úvěry. Přitom Rusové si navykli kupovat auta na dluh. Před pěti lety tam byl podíl financování 15 %, teď je to 50 % a najednou nebyly peníze. V Rusku je vše ve velkém: buď je velký růst, nebo velký propad.

Kolik to bude v případě VW?
My stále rosteme, ale mnohem pomaleji než v první polovině roku. Třeba Škodovka vyskočila o 90 procent, teď to bude pomalejší. Ale problémem je naplánování kapacit.

O kolik snížíte výrobu v závodě v Kaluze?
Plán na příští rok ještě nemáme, teď se to počítá. Ale bude delší vánoční odstávka. Náběh v Kaluze se povedl, výroba se rozjela, což v Rusku není jednoduché. Myslím, že uděláme více než 60 tisíc vozů, což je letošní výkon.

Jak si v této situaci stojí Škoda?
Velmi dobře, prodává stejný počet vozů jako Volkswagen a očekává další růst. Se svojí modelovou řadou má dobrý potenciál.

Platí ještě plán dostat se s Volkswagenem v Rusku na 10 procent trhu?
Samozřejmě, to je strategický cíl. Na začátku roku jsme byli na 3,2 %, teď uzavřeme rok nad pěti procenty. Z dvou miliard eur obratu se dostaneme na tři.

Čekáte ještě příští rok růst?
Ruský trh půjde určitě dolů, ale je otázkou o kolik. My však chceme ještě růst.

Budete jako Sdružení automobilového průmyslu podporovat, aby autoprůmysl dostal od státu finanční podporu? Ta by zvýšila rozpočtový schodek a jen oddálila přijetí eura, za které bojujete.
Těch jednání je více na různých úrovních. V EU se jednalo o podpoře na vývoj ekologických modelů, to si vynutily limity EU. Taková pomoc je O. K. Ale třeba německá pomoc Opelu, to je záchrana před bankrotem. V takovém stavu Škodovka není a doufám, že nebude.

A nebylo by lepší, aby se trh pročistil přirozeně bez pomoci?
Samozřejmě, že řeknu, že by naši konkurenti neměli takovou pomoc dostávat. Ale ten rozsah autoprůmyslu je velký a je na to navázáno moc lidí a některé firmy jsou až moc velké. Některé na tom nejsou špatně, potřebují jen překonat na chvíli nedostatek peněz. Ale jen zadotovat firmu, aby nepadla, to je krátkozraké. Americe se to ve finále nevyplatí, ty firmy mají dlouhodobé strukturální problémy.

Čekáte už příští rok krachy dodavatelů v Česku?
Určitě jich pár padne. Mají před sebou těžký rok až dva. Mnoho z nich bude muset snížit počty zaměstnanců. A teď se i ukazuje, že nemáme flexibilní pracovní právo. Firmy nemají zájem vyhazovat lidi, ale raději by používaly flexibilní formy zaměstnávání. Teď se ukazuje, že čtyři tisíce agenturních lidí ve Škodovce byly velmi výhodné, první útlum se odehrál na jejich úrovni.

Jak jste si zvykl na život v Rusku?
Celkem dobře. Ale je to trošku hektické.

V čem se liší oproti Praze život v Moskvě?
Mnohem více času strávíte v autě. Jsou tam velké vzdálenosti a velké zácpy. Děti jezdí do školy místo pěti minut tři čtvrtě hodiny. Je tam většinu roku pošmourno, Moskva je taková zamračená, klima není moc vděčné. Lidi jsou dost agresivní, na přechodu vás nikdo nepustí. Na druhou stranu je to strašně zajímavé město, co se kultury týče. Je to metropole, která se hrne obrovským tempem dopředu.

Takže až skončí tříletý kontrakt, budete se rád vracet zpět?
V Rusku jsou dva typy cizinců. Někteří chtějí zmizet co nejrychleji a pak lidé, kteří si zvykli a zůstávají. Je to hodně otázka rodiny, jak se tam zabydlí. Od léta se za mnou rodina přestěhovala. Tváří se, že si docela zvykli, nezaznamenal jsem žádné stížnosti.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Průmyslová produkce Polska klesla. Je to jen krátkodobý trend, tvrdí experti

23. dubna 2024

Produkce polského průmyslu v březnu zaznamenala největší propad od dubna loňského roku. V...

Pražská burza vystoupala nejvýš od roku 2008

23. dubna 2024  17:11

Pražská burza vystoupala nejvýš za posledních téměř šestnáct let. Index PX posílil během úterního...

Nesnězeno zachránilo přes dva miliony balíčků jídla, funguje v několika zemích

23. dubna 2024  15:58

Platforma pro záchranu jídla Nesnězeno spolupracuje s více než třemi tisíci partnery, mezi něž...

Ostře sledované sudy. Jak se v Koreji kousek od pláže skladuje jaderný odpad

23. dubna 2024  13:53

Silný vítr zvedá mořské vlny, které se rozbíjejí o velké skály. Několik návštěvníků této turisticky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...