Italské espresso dobývá české kavárny

  • 6
Italský kávový magnát Andrea Illy má Čechy rád. Doma jeho italské espresso už všichni znají a obchody rostou jen málo, zato s Českem má velké plány. Když se počítají kávové žoky na tuny, Češi kávy pijí už léta pořád stejně a trh stagnuje.

V restauracích, kavárnách a barech však přibývá těch, kdo jsou za kávu ochotni utratit víc peněz, a pro italské značky přibývá příležitostí.

Italské espresso se dostalo do módy, díky moderním kávovarům je příprava snazší a kaváren přibývá. "Možnosti jsou tu velké, protože naše kultura tu v gastronomii zapustila kořeny," říká Illy, majitel rodinného podniku, který si na tento týden do Prahy svolal sjezd svých lidí z celé Evropy.

V Praze stojí šálek jeho kávy i padesát korun. Značka však lidi táhne, a tak Illy tvrdí, že v Česku mu rostou tržby o více než třicet procent ročně a že by Češi jednou mohli vypít i přes pět kilo kávy za rok na hlavu, jako je tomu v Itálii.

Dnes je spotřeba poloviční a dlouho stagnuje, italské espresso však pokračuje v úspěšném tažení. "Obliba dobré kávy italského typu je na vzestupu s tím, jak roste počet kaváren a mění se životní styl," říká Marcela Šimková z firmy Data Service, která se živí průzkumem domácího gastronomického trhu a sleduje i obchod s kávou.

"Spotřeba kávy v gastronomii jako celek klesá, ale v dražších kavárnách a restauracích roste," dodává. Italům se daří především díky tomu, že přibývá míst, která chtějí značkovou kávou upoutat a nechávají si vybavit své prostory podobně jako od pivovarů.

"Provozoven určitě přibývá, kde dřív byla v ulici jedna, tam jsou nyní tři. A těžko si představit, že by dnes někdo otevřel kavárnu bez espressa," říká Jaromír Bosák, šéf české pobočky italského Segafreda, nejznámější a největší značky italského espressa v Česku.

Důkazem rostoucí obliby espressa je i větší prodej kávovarů, kterých si podle Bosáka čeští restauratéři ročně koupí několik tisíc. Každý z hráčů na trhu si bedlivě střeží své výsledky, ale na tom, že trh roste, se shodují. Podle odhadu hlavních dovozců by se espressa mělo každý rok vypít o deset až patnáct procent více.

V první pětce prodeje zrnkové kávy (jiná se v restauracích, hotelích či barech nepoužívá) jsou samá italská jména, i když ne všechna patří opravdovým Italům.
Alfredo spadá pod německý koncern Burkhof, další velká značka Piazza D'Oro patří nizozemské firmě Douwe Egberts.

Pokud jde o espresso, každá z těchto značek se snaží vybudovat nejlepší image a prosadit se do zajímavých restaurací. "Pokud jde o restaurace, kde se prodává špičková káva, tam se svou značkou Piazza D'Oro zaznamenáváme úspěch," uvádí Vladimír Procházka, mluvčí Douwe Egberts v Česku.

Zatímco v restauracích a kavárnách se Češi naučili pít dražší kávu, domů si kupují spíš levnější druhy. V supermarketech, kde se podle počtu prodaných tun prodá kávy nejvíce, vedou spíš levnější řady.

"Pokud jde o kávu prodávanou v obchodech, dominují z naší produkce levnější druhy. Navíc je zde velký tlak obchodních řetězců na laciné privátní značky," říká Jiří Syrovátka, spolumajitel Marila Balíren známých svou směsí Standard. "Z naší produkce tak nyní prodáváme asi polovinu kávy Marila a stejné množství pod jmény jednotlivých velkých obchodníků," dodává Syrovátka.


Témata: Itálie, Pivo, pivovar, trh