Neděle 31. května 2020, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 31. května 2020 Kamila

Italské espresso dobývá české kavárny

  0:01aktualizováno  0:01
Italský kávový magnát Andrea Illy má Čechy rád. Doma jeho italské espresso už všichni znají a obchody rostou jen málo, zato s Českem má velké plány. Když se počítají kávové žoky na tuny, Češi kávy pijí už léta pořád stejně a trh stagnuje.

V restauracích, kavárnách a barech však přibývá těch, kdo jsou za kávu ochotni utratit víc peněz, a pro italské značky přibývá příležitostí.

Italské espresso se dostalo do módy, díky moderním kávovarům je příprava snazší a kaváren přibývá. "Možnosti jsou tu velké, protože naše kultura tu v gastronomii zapustila kořeny," říká Illy, majitel rodinného podniku, který si na tento týden do Prahy svolal sjezd svých lidí z celé Evropy.

V Praze stojí šálek jeho kávy i padesát korun. Značka však lidi táhne, a tak Illy tvrdí, že v Česku mu rostou tržby o více než třicet procent ročně a že by Češi jednou mohli vypít i přes pět kilo kávy za rok na hlavu, jako je tomu v Itálii.

Dnes je spotřeba poloviční a dlouho stagnuje, italské espresso však pokračuje v úspěšném tažení. "Obliba dobré kávy italského typu je na vzestupu s tím, jak roste počet kaváren a mění se životní styl," říká Marcela Šimková z firmy Data Service, která se živí průzkumem domácího gastronomického trhu a sleduje i obchod s kávou.

"Spotřeba kávy v gastronomii jako celek klesá, ale v dražších kavárnách a restauracích roste," dodává. Italům se daří především díky tomu, že přibývá míst, která chtějí značkovou kávou upoutat a nechávají si vybavit své prostory podobně jako od pivovarů.

"Provozoven určitě přibývá, kde dřív byla v ulici jedna, tam jsou nyní tři. A těžko si představit, že by dnes někdo otevřel kavárnu bez espressa," říká Jaromír Bosák, šéf české pobočky italského Segafreda, nejznámější a největší značky italského espressa v Česku.

Důkazem rostoucí obliby espressa je i větší prodej kávovarů, kterých si podle Bosáka čeští restauratéři ročně koupí několik tisíc. Každý z hráčů na trhu si bedlivě střeží své výsledky, ale na tom, že trh roste, se shodují. Podle odhadu hlavních dovozců by se espressa mělo každý rok vypít o deset až patnáct procent více.

V první pětce prodeje zrnkové kávy (jiná se v restauracích, hotelích či barech nepoužívá) jsou samá italská jména, i když ne všechna patří opravdovým Italům.
Alfredo spadá pod německý koncern Burkhof, další velká značka Piazza D'Oro patří nizozemské firmě Douwe Egberts.

Pokud jde o espresso, každá z těchto značek se snaží vybudovat nejlepší image a prosadit se do zajímavých restaurací. "Pokud jde o restaurace, kde se prodává špičková káva, tam se svou značkou Piazza D'Oro zaznamenáváme úspěch," uvádí Vladimír Procházka, mluvčí Douwe Egberts v Česku.

Zatímco v restauracích a kavárnách se Češi naučili pít dražší kávu, domů si kupují spíš levnější druhy. V supermarketech, kde se podle počtu prodaných tun prodá kávy nejvíce, vedou spíš levnější řady.

"Pokud jde o kávu prodávanou v obchodech, dominují z naší produkce levnější druhy. Navíc je zde velký tlak obchodních řetězců na laciné privátní značky," říká Jiří Syrovátka, spolumajitel Marila Balíren známých svou směsí Standard. "Z naší produkce tak nyní prodáváme asi polovinu kávy Marila a stejné množství pod jmény jednotlivých velkých obchodníků," dodává Syrovátka.

Autoři:
Témata: Itálie, kultura, trh, Pivo, pivovar
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Firmám do 50 zaměstnanců stát odpustí tři měsíce sociálních odvodů

Poslanci ulevili menším firmám. Ty, které mají do 50 zaměstnanců, budou nebudou muset platit odvody na sociální...

Nový trik: podvodný e-shop nechá zákazníky platit u zavedených prodejců

Premium Mobily, tablety, televize, herní konzole či domácí spotřebiče prodával falešný e-shop, kterému naletěly stovky lidí....

I tabákový byznys musí být udržitelný, říká šéf koncernu BAT v Česku

Stát přistoupil k zahřívanému tabáku, který je i potenciálně méně rizikový, daňově velkoryse. Nyní ale asi bude muset...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz