Nejprve ministerstvo IT dodavatele odstřihlo, teď ho žádá zpět

  5:00aktualizováno  5:00
Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně – dříve nebo později se ministerstvo pokorně vrátí ke starému dodavateli a prodlouží mu smlouvu. K tomu se nyní opět schyluje.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Současná ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) (v úřadě od 30. července letošního roku) se minulý týden dohodla se společností OKsystem, že v případě potřeby udrží výplatu dávek v chodu i nadále a­ bude za to dostávat stejně jako dosud půl miliardy korun ročně. Bez toho by neměl kdo vyplácet sociální dávky.

Přitom už před třemi lety ministerstvo uzavřelo smlouvy s novými dodavateli. Nicméně navzdory slibům nejsou IT systémy používané úřadem práce dosud hotové. Ministerstvo nyní ani nedokáže říci, kdy budou spuštěny, ale jisté je, že s nimi počítá. „... prioritou MPSV zůstává přechod na nově budované systémy v oblasti zaměstnanosti a sociálních dávek,“ uvedlo minulý týden v tiskové zprávě. Služby starého dodavatele OKsystem bude využívat jen „po nezbytnou dobu do spuštění nově budovaných systémů“ a postupně je bude vypínat. Ministryně Maláčová ujistila, že o sociální dávky se lidé nemusí bát.

Celá záležitost se evidentně prodraží. Dva klíčové informační systémy, na které se čeká, jsou systém Dávky a systém Zaměstnanost. První z nich spravuje agendu sociálních dávek, na kterých stát plánuje letos vyplatit 89 miliard korun. Druhý spravuje agendu zaměstnanosti – včetně výplaty podpor v nezaměstnanosti v hodnotě sedm miliard korun.

Zakázku na systém Zaměstnanost vysoutěžila společnost ATOS IT Solutions and Services a jeho spuštění bylo několikrát odloženo, poslední zveřejněný termín byl 1. 11. 2017. Nespustilo se nic a od té doby je ticho po pěšině. Cena 107 milionů korun (bez DPH, za vývoj plus dva roky provozu), za kterou firma zakázku vysoutěžila, byla podle informací MF DNES navýšena prostřednictvím změnových požadavků. Ministerstvo nezveřejnilo, kolik ve finále za nový systém zaplatí, ani zda budou za zpoždění uplatněny nějaké sankce.

Zakázku na IS Dávky vyhrála společnost OKsystem – tedy stávající dodavatel, a to za 139 milionů korun. Loni v listopadu, po dvou letech práce na zakázce, ale bývalá ministryně práce Michaela Marksová OKsystemu smlouvu vypověděla. Stalo se tak půl roku před (rovněž odloženým) termínem spuštění a s argumentací, že existují důvodné obavy, že to dodavatel nestihne.

Proti výpovědi smlouvy se nyní OKsystem brání žalobou u soudu. Ministryně Marksová před svým odchodem z úřadu pak ještě stihla vypsat zrušenou zakázku znovu, jako systém Dávky II.

Podle informací MF DNES se do nové soutěže přihlásili pouze dva zájemci – jedním z nich byl opět OKsystem. Ministerstvo ho nicméně ze soutěže vyloučilo – s odůvodněním, že jde o „nezpůsobilého dodavatele“ a s odvoláním na předchozí obavy ze zpoždění. Společnost se obrátila se stížností na antimonopolní úřad a uspěla – je zpátky ve hře.

Šestkrát dráž

OKsystem, který dávkové IT systémy dodává a provozuje od roku 1993 a za 25 let služeb inkasoval celkem 7­miliard korun, nemá co ztratit a je si toho vědom. O zakázku systém Dávky II se uchází s cenou 800 milionů korun. To je skoro šestkrát vyšší cena, než za kterou ji byl ochoten dodat původně, před výpovědí od Marksové.

Proč tolik? „Cena zahrnuje migraci všech historických dat, která předtím zahrnuta nebyla, dále se nově MPSV zbavuje povinnosti poskytnout součinnost při realizaci zakázky,“ říká Vítězslav Ciml, ředitel OKsystem. Jinými slovy – dodavatel už se při zpoždění nebude moci odvolávat na to, že ministerští zaměstnanci s ním nespolupracují - proto za svou práci požaduje vyšší cenu. Cenu podle Cimla také významně zvyšuje výběr technologické platformy, kterou ministerstvo požaduje.

Ukazuje se, že ohledně toho, kolik bude obměna IT systémů doopravdy stát, ministerstvo dosud nezveřejňovalo úplné informace. Pochlubilo se pouze výsledky vybraných soutěží s ­podstřelenými cenami. Kdy se obměnu IT systémů na úřadech práce podaří dotáhnout a za kolik, není v­ tuto chvíli jasné.

Mimo jiné i proto, že ministerstvo nedokáže držet krok s dodavateli a ti si opakovaně stěžují na jeho nesoučinnost při výrobě a nastavování nových systémů. „Problém je v tom, že ministerstvo jako takové nemá dostatek odborníků, aby bylo schopno reagovat rychleji, nasazovat a implementovat systémy,“ uvedl Jiří Károly z odboru rozvoje a bezpečnosti ICT ministerstva na zářijovém poslaneckém výboru pro sociální politiku.

Situaci navíc komplikuje soudní spor s OKsystemem ohledně výpovědi zakázky Dávky I. Pokud by firma uspěla, dostalo by ministerstvo informační systém Dávky hned dvakrát a ­také by ho muselo dvakrát zaplatit, což představuje trestný čin nehospodárného nakládání s veřejným majetkem.

Policie letos dostala v souvislosti s ­IT zakázkami na ministerstvu práce (nejen dávkovými) na stůl více než desítku trestních oznámení, z toho dvě od Nejvyššího kontrolního úřadu. Žádné obvinění zatím nepadlo.

Kauza výměny IT systémů na úřadech práce za dob ministra Jaromíra Drábka (2010–2012) nabyla dokonce kriminálních rozměrů. Kvůli manipulacím a ­předražení zakázek soudy poslaly za mříže jeho tehdejšího náměstka Vladimíra Šišku.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Pražskou Fantovu budovu v létě zahalí lešení. Opravy potrvají 2,5 roku

Na secesní budově Fantova domu pražského Hlavního nádraží začala rekonstrukce...

Střechu a fasádu secesní Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží opraví společnost Avers. Celkové investiční náklady...

Češi už vsadili na hokej půl miliardy. Bookmakeři očekávají rekord

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Sázky na hokejové mistrovství světa na Slovensku dosáhly u domácích sázkových kanceláří za čtyři odehrané dny zhruba...

Najdete na iDNES.cz