Největší prodejce zájezdů Invia začne konkurovat svým dodavatelům

  14:30aktualizováno  14:30
Trh s dovolenými v Česku čekají další velké změny. Do byznysu vstoupil Jakub Havrlant a jeho firma Rockaway Capital. Nákupem největšího on-line prodejce zájezdů v Česku Invia může odstartovat velké přeskupování sil na tuzemském trhu s dovolenými.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Řada lidí považuje Invii za cestovku už roky. Jen část zákazníků totiž rozlišuje mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou – kancelář organizuje zájezd, jedná s hotely či dopravci a musí mít pojištění proti úpadku, agentura její zájezdy prodává.

Převzetí Invie bylo završeno rok po oznámení nákupu. 16. března letošního roku se v obchodním rejstříku objevil jako jediný akcionář Rockaway Capital. Za většinu v Invii zaplatil Rockaway dvě miliardy korun. Část podílu má mít i čínská skupina CEFC, v rejstříku však zatím uvedena není.

Už na podzim založila Invia firmu Invia International (II), která se začne mnohem více věnovat byznysu organizace zájezdů než prodeji dovolené od cestovek. V únoru pak vznikly další firmy, například Invia Flights na prodej letenek.

„Založení nových firem je funkční záležitost, umožňuje nám to přehledněji strukturovat celou skupinu, která kolem Invia vznikla. Směrem k zákazníkovi se nic nemění a Invia zůstává tou značkou, u které najde vše potřebné pro jeho dovolenou,“ řekla Michaela Papežová, PR manager Rockaway.

Nový majitel chce Invii pomoci se vstupem na další trhy. „Právě v expanzi vidíme do budoucna velkou příležitost, protože sdílení zkušeností z různých trhů přinesou další zlepšení služeb pro zákazníky,“ dodala Papežová. Rozmach se týká například i posílení incomingu, tedy služeb pro zahraniční návštěvníky Česka, především pak čínských turistů.

Naplánuj si zájezd podle sebe

Firma oficiálně tvrdí, že cestovkám nekonkuruje, a upozorňuje, že i Invia několik let zájezdy pořádá. Podle marketingového ředitele Invie Michala Tůmy bude II sloužit jako firma zastřešující již existující produkty.

„Do budoucna chceme rozšířit především oblast příjezdové turistiky. Mírně chceme posílit i pořádání zájezdů na míru především do exotických zemí. Rozhodně neplánujeme vlastní charterové lety do středomořských destinací,“ řekl. Podle něj tedy nelze mluvit o konkurenci jiným cestovkám, což dokládá tím, že II má pojištění proti úpadku jen ve výši 20 milionů Kč.

Firma však už začala hledat lidi, kteří budou zájezdy sestavovat. V nabídce pracovních míst je například pozice produktového manažera pro Evropu, který bude mít na starosti přípravu katalogu či školení provizních prodejů. Podle Tůmy jde však o pozici na zajišťování poznávacích výletů z Prahy do okolních zemí – například pro čínské turisty.

Klíčovým požadavkem je němčina, což má své logické důvody – Rockaway Capital loni společně se CEFC koupil největší německou on-line cestovní agenturu AIDU (ab-in-den-urlaub.de) a tamní letenkový portál Fluege.de (psali jsme zde).

Právě jejich systém chce Invia použít pro tvorbu zájezdů. Půjde o takzvané dynamické balíčky, kdy si klienti sami skládají dovolenou výběrem letadla a ubytování. Podobný systém je v cestovním ruchu čím dál běžnější.

„Většina tour operátorů v Německu a jiných západoevropských zemích řeší dynamické balíčky jako budoucí byznys, který bude doplňkem stávajícího modelu prodeje zájezdů. Část klientů vyžaduje například různé délky dovolených a větší flexibilitu,“ říká Ondřej Rušikvas z ERV pojišťovny, která se zabývá hlavně cestovním pojištěním a pojištěním cestovek proti úpadku.

Sama sobě hrozbou

Jenže plány Invie začít dělat vlastní zájezdy mohou částečně ohrozit její původní byznys, tedy prodej dovolené od jiných cestovek. Tento týden už přišla o největší z nich na českém trhu. CK Fischer a jí vlastněná Nev-dama oznámily konec spolupráce s Invií (podrobnosti čtěte zde).

„K tomuto rozhodnutí jsme dospěli po zralé úvaze, co bude pro naši společnost nejlepší. Do naší obchodní strategie momentálně spolupráce s agenturou Invia nezapadá, proto jsme se ji rozhodli ukončit,“ řekl výkonný ředitel Fischer Group Jiří Jelínek. „Jsem přesvědčen, že máme dostatečnou sílu na to, abychom dokázali stejný objem zájezdů prodat ve vlastní síti,“ dodal.

Jedním z dalších důvodů, o kterém však CK Fischer veřejně nemluví, je i fakt, že Invia začne přímo se zájezdy konkurovat. Fischer přes Invii ročně prodal zájezdy za 400 milionů korun.

To, že nejde čistě o problém s internetovými agenturami obecně, potvrzuje i fakt, že Fischer bude dál prodávat zájezdy přes jiné portály nabízející zájezdy od více cestovek.

Invia má na trhu on-line prodejů zájezdů neochvějné postavení. Pro cestovky jde o velmi rozšířený prodejní kanál, protože samy neumějí přitáhnout svými pobočkami či weby dostatek lidí. Samozřejmě že to něco stojí, musí se s Invií za její služby podělit o své marže. Obě strany se však potřebují navzájem – Invia může fungovat díky velké zásobě zájezdů, které od cestovek získává.

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Solární panely už nejsou sexy. Stát jejich podporu výrazně přiškrtí

Snižovat emise v energetice chce Česko zejména cestou úspor před podporou obnovitelných zdrojů. Jejich oblibě nepřidává...

Pošta válčí s vysokými ztrátami. O hrozbách však věděla už před 12 lety

Česká pošta chystá restrukturalizaci za ­7,5 miliardy korun, hodlá propouštět i modernizovat. Důvodem je dostat státní...

Vyhazov od státu. Ve státní službě ubude přes 2000 míst, rozhodla vláda

K lednu příštího roku ubude ve státní službě meziročně 2089 míst, o schválení návrhu ministerstva vnitra informovala...

Tratit za pracovní úraz a nemoc z povolání budeme méně. Náhrady se zvýší

Náhrada za ztrátu výdělku po pracovním úrazu či po nemoci z povolání se od ledna zvýší. Zvedne se totiž průměrný...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz