Miton Boys: Budoucnost e-shopů je v placení mobilem, zůstávají ale bariéry

  • 19
Budoucností e-commerce jsou mobilní aplikace, stále však v tomto ohledu přetrvává řada překážek. Shodli se na tom podílníci investiční skupiny Miton, která pomohla vybudovat internetové projekty, jako jsou Heureka, Slevomat, DámeJídlo nebo třeba Rohlík. Všech šest Mitonů se ve středu účastnilo akce Eshopista.

„Internetový cirkus“ Miton založili v roce 2000 Tomáš Matějček, Ondřej Raška, Michal Jirák a Milan Zemánek. Už v roce 2005 získali cenu Deloitte Technology Fast 50 Rising Stars za nejrychleji rostoucí technologickou firmu v Česku. Za patnáct let existence rozjela přes dvacet firem a třináct z nich úspěšně prodala.

Během let tým společníků rozšířili Václav Štrupl, zakladatel Bonami.cz, a Tomáš Hodboď, který v roce 2006 společně s Mitonem spouštěl srovnávač cen Heureka.cz.

Dnes se tržby Mitonu blíží čtyřem miliardám korun a vedle vlastních projektů spoluvlastní deset společností v sedmi zemích Evropy. Současná hodnota firem, které pomáhali rozjet, dosahuje téměř deseti miliard korun.

„Miton se evidentně čím dál více soustředí na zahraničí, což dokazují projekty jako Bonami, Domodi nebo Lavito. České políčko už poměrně důkladně přeorali a stoprocentně mají na to poorat i větší lán,“ říká Jan Svoboda, spolumoderátor akce Eshopista, kam zve konzultační společnost Acomware, součást skupiny MAFRA, zajímavé osobnosti z prostředí e-commerce.

„Kluci jsou obrovskou inspirací. A co je hlavní - tvoří skutečné hodnoty postavené na potřebách zákazníků, na rozdíl od mnohých, vypouštějících růžové, voňavé bubliny nafouknuté pro investory,“ dodal Svoboda.

Miton zatím rozšíření partnerské základny nechystá

Jedna z prvních otázek, která z publika na šestici směřovala, se týkala toho, jak se stát partnerem, tedy spolumajitelem Mitonu. Narážela tím právě na to, že se v posledních letech čtveřice zakladatelů rozrostla na šestici.

„Já jsem se třeba kvalifikoval tím, že jsem kluky potkal a udělal s nimi projekt,“ odpověděl Jirák. Právě on byl tím, kdo původní trio těsně po vzniku (ještě „doma“ v Jablonci) doplnil coby designer serveru Stahuj.cz.

Záznam celé konference:

Později se takto přidali do týmu Hodboď a Štrupl. Jirák k tomu ale zároveň uvedl, že se žádné významné rozšiřování partnerské (a vzhledem k tomu, že se Mitoni vyhýbají cizímu kapitálu, tak i investorské) základny nechystá.

Tím částečně vysvětlili, proč není partnerem skupiny Tomáš Čupr, který s Mitonem v manažerské pozici prošel Slevomatem, DámeJídlo i v současnosti Rohlíkem. „Zároveň je to i tím, ze Tomáš funguje víc autonomně, kdežto my máme mezi sebou spíš takovou rovnostářskou strukturu,“ dodal Jirák. Čupr je ale sám za sebe podílníkem Rohlíku a poté, co mu právě Miton předal část svého podílu, je i největším podílníkem.

Mobilní verze e-shopů jako budoucnost e-commerce

Další dotaz se týkal toho, zda majitelé Mitonu považují mobilní aplikace za budoucnost celé oblasti e-commerce. Odpovědí bylo jednohlasné ano, ovšem doplněné o mnoho podmínek.

„Podíl mobilů roste, ale stále ještě nemá většina e-shopů mobilní verzi. A ty, které existují, jsou často z nějakého důvodu nepohodlné,“ popsal současný stav Raška.

Podle něj také působí jako určitá bariéra fakt, že mobilní verze e-shopů vykazují nižší konverze. Tedy oproti desktopovým verzím nakonec nakoupí menší - přibližně poloviční - procento návštěvníků. A provozovatelé e-shopů se tak bojí, že si investicí do mobilní verze podrazí nohy.

Podle Hodbodě, který měl dříve v portfoliu Mitonu na starost Heureku, je ale otázkou času, kdy se to vyrovná. „Mohlo by to být už příští rok, záležet bude hlavně na tom, jak se podaří vyřešit pohodlnou platbu,“ říká s tím, že mobil už dnes podle něj není zařízení, ze kterého objednávají lidé jen ve spěchu v dopravních prostředcích, ale čím dál častěji po něm sahají i doma.

Miton se podle Rašky snaží odbourat nepohodlné placení kartou (její vytahování a manipulaci s ní) buď spoluprácí s bankami na možnosti zapamatování karetních údajů, nebo takzvanou odloženou platbou. Na to se soustředí další projekt z Mitoního portfolia - Twisto.

Virtuální realita a umělá inteligence

Štrupl se rozpovídal také o změně struktury investic. Kromě nyní stěžejních e-commerce projektů se chtějí Mitoni v budoucnu více věnovat vývoji inovací spojených s buzzwordy typu rozšířené nebo virtuální reality nebo takzvaný machine learning a umělou inteligenci.

„Vidím velkou příležitost v tom, že to, co děláme opakovaně, by se mohl naučit stroj. A byla by škoda toho nevyužít,“ říká Raška, který má mít vznikající „divizi“ vývojových projektů na starosti.