Správce OKD žaluje NWR, Bakalu a Kadase. Chce vrátit dividendy za 12 miliard

  10:15aktualizováno  10:15
Insolvenční správce OKD Lee Louda podal odpůrčí žalobu na dřívějšího majitele OKD NWR, firmy BXR Group a CERCL Mining a podnikatele Zdeňka Bakalu a Petera Kadase, jimž firmy patřily. Žádá po nich, aby vrátili OKD více než dvanáct miliard korun, které si v letech 2011 a 2012 vyplatili jako dividendy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: NWR

Louda žádá soud, aby rozhodl, že rozhodnutí o schválení dividend je právně neúčinné. Vyplývá to z údajů zveřejněných v insolvenčním rejstříku.

NWR byla od 7. září 2006 do 7. října 2014 jediným akcionářem OKD. Jako jediný akcionář rozhodla o rozdělení zisku a výplatě dividend za účetní období od roku 2006 až 2011 v celkové výši více než 65 miliard korun. Celkový zisk OKD v tomto období přitom dosáhl jen 33,5 miliardy korun a nerozdělený zisk z předchozích let činil 7,2 miliardy.

„Uvedené masivní vyplácení dividend bez ohledu na skutečnou výši zisku, který byl Dlužník (OKD) schopen v uvedeném období generovat, bylo jednou z hlavních příčin následného úpadku Dlužníka,“ uvedl v žalobě Louda.

Insolvenční správce v těchto dnech podal celkem dvanáct odpůrčích žalob. Žalovanými jsou mimo jiné zdravotní pojišťovny nebo finanční úřad, Louda chce, aby vrátily OKD desítky milionů korun. Šlo například o zdravotní pojištění zaměstnanců, které společnost OKD zaplatila v době, kdy už byla v úpadku, ale týkaly se doby ještě před prohlášením úpadku. Podle Loudy to není možné takto udělat, ale pojišťovny se o své peníze měly přihlásit v insolvenčním řízení.

Louda žaluje i společnost Asental Land, která vlastní mimo jiné bývalé nemovitosti OKD a kterou ovládá Bakala. OKD a Asental uzavřely v roce 2014 kupní smlouvu a směnnou smlouvu týkající se pozemků a nemovitostí v Karviné. Podle žaloby ale šlo o právní úkon bez přiměřeného protiplnění, který byl učiněný ve prospěch osoby, jež byla s OKD v koncernu (OKD a Asental tehdy měly stejného majitele), a v době, kdy už firma byla v úpadku. Louda proto žádá soud, aby smlouvy prohlásil za právně neúčinné. Kromě toho by Asental měl vyplatit OKD více než devatenáct milionů korun.

Insolvenční správce v nynější žalobě uvedl, že z prostého porovnání nemovitostí, jichž se týkala směnná smlouva, je zřejmé, že společnost Asental získala směnou lukrativnější pozemky než OKD. Asental získal například pozemky uprostřed golfového hřiště Lipiny nebo v plánované rekreační oblasti takzvaného Darkovského moře, zatímco OKD nabylo například zanedbaný areál zámku v Doubravě.

OKD je v úpadku od loňského května. U soudu přes 550 věřitelů přihlásilo pohledávky za více než 24 miliard korun, insolvenční správce však uznal jen pohledávky za necelé tři miliardy. I s dodavatelskými firmami nyní v dolech pracuje přes deset tisíc lidí. Firma už udělala řadu úsporných opatření. Jedním bylo v březnu ukončení těžby v Dole Paskov. Postupně se mají zavírat i ostatní doly, poslední z nich pravděpodobně v roce 2023.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Webový přenos hokejového utkání vyprovokoval hackery, zaútočili na web ČT

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Web České televize se v úterý stal terčem internetových útoků, které omezily jeho funkčnost. Hlavním cílem útočníků byl...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Najdete na iDNES.cz