Inpro požádalo banky o bezodkladný převod akcií holdingu ČKD

- Představenstvo a.s. Inpro, držitele 38,5 procenta akcií v ČKD Praha Holding, se dnes obrátilo na Konsolidační banku a Investiční a poštovní banku se žádostí o bezodkladný převod akcií holdingu na jimi určený subjekt. "Řešení kritické finanční situace ČKD nesnese odkladu ani do ustavení věřitelského výboru bank, ani do realizace námi dříve podepsaného memoranda o společném postupu hlavních věřitelů a akcionářů," sdělil člen představenstva Josef Bouda.

Balík akcií ČKD Dopravní systémy, dceřiné společnosti ČKD Praha Holding, získá Investiční a Poštovní banka a následně bude převeden na Konsolidační banku. Oznámili to dnes mluvčí IPB Barbora Tachecí a mluvčí Konsolidační banky Tomáš Krones. Tachecí však odmítla sdělit bližší podrobnosti o akciích s ohledem na bankovní tajemství. "Vše je teprve v procesu jednání," dodala.

Podle informací ČTK však jde o balík 52,3 procenta akcií, které v ČKD Dopravní systémy vlastní ČKD Praha Holding. Akcie by měly propadnout IPB jako zástava za poskytnuté úvěry.

"IPB pracuje na tom, aby byla co nejrychleji uzavřena standstill agreement mezi hlavními věřiteli," doplnila Tachecí s tím, že setkání hlavních věřitelů ČKD se uskuteční koncem týdne.

"Současně jednáme o převodu balíku akcií ČKD Dopravní systémy na Konsolidační banku s tím, že právě Konsolidační banka bude hrát při restrukturalizaci firmy významnou roli," dodala.

S tím, aby byly následně akcie převedeny na KoB, však musí nejdříve souhlasit vláda. "KoB nemůže ze zákona vlastnit podíl v podniku bez předchozího souhlasu vlády," řekl Krones.

Konsolidační banka podle něho nadále jedná s ostatními věřitelskými bankami o řešení momentální finanční situace v ČKD a celkové restrukturalizaci. Podle Kronese má přitom banka maximální snahu najít pro ČKD Dopravní systémy zahraničního investora.

Odboráři ČKD Dopravní systémy očekávají obnovení výroby

Představitelé odborové organizace společnosti ČKD Dopravní systémy dnes oznámili, že podle sdělení představenstev firmy INPRO a ČKD PRAHA holding věřitelské banky,
zejména Konsolidační banka ve spolupráci s Investiční a poštovní bankou, dokončují převod akciových podílů majitelů ČKD.

Zaměstnanci očekávají, že tento krok povede k obnovení výroby a vyplacení dlužných mezd. Odboráři však nedokáží předpovědět, do kdy zaměstnanci dostanou mzdy, které jim nebyly již dva měsíce vyplaceny. Předseda odborů v Dopravních systémech Jan Zlatník dnes na tiskové konferenci řekl, že odbory jsou připraveny pomoci svým členům alespoň půjčkou. Počítají s tím, že by asi 1200 lidem půjčily do konce května 2,5 miliónu korun.

Zlatník uvedl, že na to, aby Dopravní systémy byly schopny dokončit velkou zakázku tramvají pro filipínskou Manilu, by bylo třeba, aby prostředky na zahájení výrobu přišly do konce května. To, že zaměstnanci nedostávají mzdy, je nejen velký sociální problém, ale ohrožuje to i budoucí výrobu. Poté, co podnik přestal vyplácet mzdy, odešlo 60 zaměstnanců.

Většinou to byli vysoce kvalifikovaní pracovníci hledaných profesí, kteří budou ve výrobě chybět. Jestliže zaměstnanci nedostanou v nejbližší době peníze, mnozí využijí možnosti,
kterou dává zákoník práce v případě, když zaměstnavatel nevyplácí mzdy, a rozváží pracovní poměr. V závodu Dopravní systémy ve Zličíně radí dnes pracovnice sociálního referátu magistrátu pracovníkům, jak získat sociální dávku. Podle Zlatníka má jen malá část zaměstnanců šanci tuto dávku získat.

Předseda odborové organizace ČKD Trakce Stanislav Kalous uvedl, že odbory požadují zachování Dopravních systémů jako celku a odmítají, aby si banky podnik rozdělily podle zakázek, na nichž se finančně podílejí. Kdyby se tak stalo, pak by v jedné dílně spolu pracovali dělníci na tramvajích pro Manilu, které by platila IPB, a další vyrábějící vagóny metra by platila Česká spořitelna.