Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Odpuštěno, vzkazuje dealerům Hyundai. Firma chce ukončit soudní spory

  1:00aktualizováno  1:00
Společný oběd a ukončení sporů podáním ruky. Nové vedení dealerské sítě korejské automobilky Hyundai se významně posunulo k ukončení sporů se svými bývalými prodejci. Z devíti společností, které se s firmou Hyundai Motor Czech roky soudí, se na smíru dohodli čtyři dealeři, dva z nich se přitom chtějí k prodeji vozů korejské značky vrátit.

V Nošovicích už vyrobili 3 miliony vozů. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ne u všech se ale přístup nového vedení zřejmě setká s úspěchem. To sice opustilo od drakonického stylu bývalého šéfa Vladimíra Vošického a odpadlým prodejcům ukazuje příznivější tvář, nechce ale uznat jejich nároky na vypořádání škod, které si hromadný odchod doprovázený řadou emocí vyžádal. „Návrh na vyrovnání jsme dostali, ale nemůžeme na něj v současné podobě přistoupit,“ řekl MF DNES majitel autosalonu ve Smilovicích na Frýdecko-Místecku Jiří Prokeš.

Fotogalerie

Firma, která se v roce 2014 připojila k bezmála dvěma desítkám odcházejících dealerů značky, totiž od české centrály vymáhá sedmnáctimilionovou škodu. Ta jí vznikla mimo jiné tím, že nemohla dokončit podepsanou veřejnou zakázku na dodání vozidel pro hasičský sbor.

K zeštíhlení dealerské sítě došlo před pěti lety, kdy skupina 21 dealerů nesouhlasila s novými podmínkami prodeje. Nespokojení majitelé showroomů vytvořili spolek autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai, jehož prostřednictvím chtěli dosáhnout změny pravidel a odchodu tehdejšího šéfa společnosti Hyundai Motor Czech Vladimíra Vošického. Dealerům vadilo, že vozy podle nových pravidel musí od české centrály nakupovat dráž, než za kolik je mohou podle ceníkových cen nabízet kupujícím. Rozdíl v ceně včetně marže jim poté centrála vyplácela zpětně, ale jen pod podmínkou, že každý autosalon dokáže prodat předepsaný počet aut. Tyto počty přitom centrála opakovaně zvyšovala.

Podobné podmínky podle informací MF DNES smlouvy uzavírané novým ředitelem obchodního zastoupení Hyundai Martinem Saitzem neobsahují a na rozdíl od předešlých podmínek obsažených v etickém kodexu prosazovaném předchozím vedením, se blíží prodejním podmínkám jiných značek.

„Prioritou je ukončit soudní spory“

Firma navíc svým bývalým obchodním partnerům vrátila podepsané bianco směnky, které od nich předchozí vedení zadržovalo a­ jejichž prostřednictvím jim v některých případech fakturovalo sporné pokuty.

„Naší prioritou je ukončit otevřené soudní spory s bývalými dealery. Nechceme se s nimi soudit. Tyto spory považujeme za spory minulosti,“ řekl MF DNES Saitz.

Oteplení vztahů však spíše připomíná dočasné příměří než obrat o ­180 stupňů. Hyundai Motor Czech si ještě v záloze nechává probíhající spor u rozhodčího soudu, ve kterém se po bývalých dealerech dožaduje zaplacení mnoha desítek milionů korun za to, že jejich koordinovaný odchod (označovaný jako kolektivní bojkot) tuzemskou prodejní síť korejského výrobce významně poškodil. Toto řízení je v současnosti přerušené do konce října.

Bývalí dealeři se spikli proti centrále Hyundai, zhodnotil rozhodčí soud

Ti, kteří se nyní nespokojí se smírem bez náhrady škod, se tak podle šéfa sdružení rebelujících dealerů Bohumila Boury opět sejdou u soudu. Hrozí jim navíc, že se v případě neúspěchu bude požadovaná zhruba 60miliónová částka rozpočítávat mezi menší počet členů sdružení. Součástí dohod o narovnání vztahů je totiž podmínka, že bývalí dealeři ze sdružení odejdou.

Počty autosalonů, které po tuzemské prodejní centrále požadovaly náhrady škod, s postupujícím časem klesaly. Posledních devět prodejců od firmy chtělo odškodnění ve výši 63 milionů. „Poté, co vedení opustil Vošický a nový management začal bývalé dealery kontaktovat s návrhy na ukončení soudních sporů, jsme byli ochotni tuto částku snížit na absolutní minimum, na zhruba 12 milionů korun,“ uvedl za zbytek rebelujících dealerů Boura. V této částce ale nebyly zahrnuté všechny škody. Chyběly v ní například náklady smilovického autosalonu na úpravu vozů pro hasiče.

Vidina ukončení soudních sporů byla hlavním důvodem, proč se řada bývalých prodejců a servisů korejské automobilky rozhodla na nynější nabídku bez jakéhokoli finančního vyrovnání přistoupit. „Dohodli jsme se před dvěma týdny, zatím ještě ani nemáme zprávu od rozhodčího soudu o ­ukončení sporu,“ řekl MF DNES majitel společnosti Autoprofi Jan Reitinger. Druhý krok, tedy zda se českobudějovický autosalon vrátí k­ prodeji značky Hyundai, zatím ještě rozhodnutý není.

V červenci přestalo české zastoupení nutit lidi do korejské výslovnosti značky a vrátilo se k zavedenému „hjundaj“:

25. července 2019

  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Exprezident Klaus: Vraťme do hospodářské politiky systém, řád a záměr

Premium Epidemie nového koronaviru a následná, nesmírně extenzivní a hektická opatření státu znamenaly bezprecedentní zásah do...

Schodek není obří jen kvůli koronaviru. Přidalo se na dálnice i na kůrovce

Poslanci ve středu schválili zvýšení schodku státního rozpočtu na 500 miliard. Hlavním důvodem takto vysokého zadlužení...

Ceny domů a bytů v Česku dál rostou. Zdražování je šesté nejrychlejší v EU

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku v prvním čtvrtletí zrychlil na 9,5 procenta, o čtvrtletí dřív se ceny zvýšily o...

Pandemie Čechy od dovolené v zahraničí neodradila. Zájem je i o Itálii

Ani koronavirus neodradil Čechy od jejich cestovatelských plánů. Zájem je hlavně o Řecko, Bulharsko a Chorvatsko. Lidé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...