"Obchod je v letošním roce mírně pod úrovní loňského roku, ale očekávání byla o něco horší. Vzhledem k dobrému prodeji v posledním čtvrtletí letoška jsem mírný optimista i na příští rok," říká Josef Kulek, šéf výrobního družstva Kovap, které desítky let vyrábí například slavný plechový traktor na klíček s funkční převodovkou.
Podle Kulka se v družstvu nejvíce propouštělo už v roce 2008, kdy české hračkáře trápily ztráty plynoucí ze silného eura, a Kovap tak vstoupil do "krizového" letoška už částečně připravený.
Podobně hovoří i další výrobci klasických českých hraček. "Začátkem letoška jsme čekali propad o dvacet procent, ale ten se nakonec nepotvrdil. Stagnovali jsme, což považuji za dobrý výsledek," říká finanční ředitel Vladimír Štefánik z firmy Chemoplast BEC, která vyrábí stavebnici Cheva.
Podle něj pomohlo stavebnici rozšíření prodejů do řetězce Interspar a otevření internetového obchodu. "V roce 2010 očekáváme zvýšení tržeb o patnáct procent," dodává Štefánik.
S krizí se dokázala poprat také stavebnice Merkur, za níž stojí firma Merkur Toys. "Poptávka po stavebnici byla v podstatě stejná, ale podstatně jsme navýšili výrobu elektrických vláčků velikosti 0," uvedl jeden ze spolumajitelů společnosti Jaromír Kříž.
"Děláme všechno, abychom uspěli i příští rok, propustili jsme deset procent lidí, ale mrzí mě, že poslanci nepřijali úsporný rozpočet na příští rok. Šetřit by se mělo všude, nejen ve výrobě," dodal Kříž.
Nadnárodní hráči v ČR rostli Ještě lépe než malým tuzemským výrobcům se vedlo nadnárodním značkám, které v Česku vyrábějí. "Jsme s výrobou asi o tři procenta výše než loni. Velcí hračkáři krizi ustáli nečekaně dobře," říká Marcel Hlouš, šéf poličské výroby německého hračkářského obra Ravensburger.
Zároveň však připouští, že s napětím očekává, jak dopadnou letošní vánoční nákupy. Podle něj lidé na hračkách pro děti příliš nešetří a výhodou velkých firem je šíře nabídky. „Nabídka je od jednoho do šedesáti eur, takže nakonec nějakou hračku koupí každý,“ myslí si Hlouš.
Ještě větší růst potvrdilo pro Lego, které vyrábí v Kladně. „Za celý rok navýšíme náš obrat o více než 25 procent oproti loňsku,“ uvedl generální ředitel Lego Trading Josef Jírovský.