Částečně za to může docházející trpělivost bank s firmami, které přežívají na hraně a banky už jim odmítají půjčovat, což se promítá dále do ekonomiky. Částečně se nesplnilo očekávání z přelomu roku na větší růst zakázek. Šetří se a honba za volnými penězi proto graduje.
Naposledy sáhly k tvrdým opatřením aerolinky. Od července u nás výrazně zpřísní platební podmínky pro prodejce letenek. Zkrátí jim na polovinu lhůtu splatnosti, a to ze dvou týdnů na jeden. Změna podle letenkářů povede zřejmě ke konci některých menších prodejců. Ti se totiž dostanou do hotovostní pasti, protože sami dostávají za letenky od firemních zákazníků zaplaceno někdy až s dvouměsíčním zpožděním.
Mezinárodní asociace leteckých společností IATA a její obchodní systém BSP si změnu může dovolit, protože vůči prodejcům letenek má takřka monopolní postavení. Často se síly vyrovnávají a za delší provaz tahá odběratel zboží či služeb, jenž se snaží splatnost maximálně prodloužit.
"Narážíme na to, že víc zákazníků se nedostane snadno k půjčkám od bank, zadržují tržby nebo platí pozdě. Zastavujeme proto dodávky na fakturu tak, aby jejich dluh dál nenarůstal," popisuje Jakub Hrňák, finanční ředitel firmy Vitogaz, která u nás prodává LPG. Podle něj se dluhy u zákazníků řeší různými formami zástav: od nemovitostí až po převzetí části byznysu neplatiče.
Podniky nemají na zaplacení závazků
Další růst nesplácených firemních úvěrů čeká v průběhu letoška také ČNB. Zvyšuje se také počet společností, které už nemají na placení závazků. Podle firmy Coface, která se mimo jiné zabývá pojišťováním pohledávek, bylo loni zahájeno více než pět tisíc firemních insolvenčních řízení.
Firmy v potížíchFirem, které se dostávají kvůli nedostatku provozních financí do potíží, přibývá. Podle Coface bylo loni zahájeno 5 396 insolvenčních řízení. |
"Registrujeme ale i případy firem, které z tlaku na zkracování lhůt splatnosti profitují. Dobře si uvědomují, že prodloužená splatnost a navýšené kreditní limity pro odběratele jsou v dnešní době velkou konkurenční výhodou," říká šéf Coface Czech Radek Laštovička.
Pokud je podle něj firma schopná držet ztráty z nezaplacených pohledávek v rozumných mezích, může razantně navýšit svůj odbyt prodloužením lhůt splatnosti a získat tak náskok před konkurenty.
"Sledujeme, že jsou čím dál větší tlaky na co nejdelší splatnost faktur. Řešíme to s našimi zákazníky většinou individuálně. Požadavky se blíží 120 dnům, ale na takhle dlouhé doby splatnosti nepřistupujeme," potvrzuje obchodní ředitel stavební firmy Saint-Gobain Weber Terranova Pavel Polánek.
Přes snahu firem hotovost ubývá
Snaha o maximální ochranu "vlastních" peněz je i ze strany velkých sítí čerpacích stanic. "Od nájemců obvykle stahují tržby denně, zpravidla přes bezpečnostní služby. Zaprvé jde o bezpečnost, zadruhé si mohou připsat peníze na účet u své banky ještě v ten samý den," vysvětluje Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic.
Ředitel Benziny Martin Durčák však odmítá, že by teď docházelo k nárůstu frekvence svozů. "Už to není ani možné. Je to na hranici poměru cena výkon, hotovost by pak byla zbytečně drahá," uvedl pro MF DNES.
I když se firmy snaží dostat k penězům co nejrychleji a nejefektivněji, s krizí boj prohrávají. Podle šéfů největších bezpečnostních firem na svoz hotovosti klesl její objem meziročně o patnáct až dvacet procent.
"Poptávka po našich službách sice roste, ale v kasách firem a obchodníků hotovosti ubývá. Odhaduji, že se její objem snížil o 15 až 20 procent," uvedl Michal Bavšenkov, šéf bezpečnostní firmy Agency of Security Fenix (ASF).
To potvrzuje i generální ředitel největší společnosti v oboru G4S Cash Services Zdeněk Pátek. "Objem přepravené a zpracované hotovosti na počátku tohoto roku je v meziročním srovnání zhruba o 16 procent nižší," propočítal Pátek.