„Zdražily se vstupy, vzrostly náklady za energie, přesto se provozovatelé snaží nepropisovat tyto náklady do konečných cen. Jakékoliv zvýšení DPH by však již museli zohlednit,“ upozornil prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek
Češi si doma vytvořili turistický rekord, jen do Prahy se jim moc nechce |
Podle průzkumu Dataservis pro AHR ČR se v roce 2022 se zvýšila návštěvnost v českých gastro podnicích o 16 procent. Regionálními skokany v návštěvnosti se stala Praha, Střední Čechy, Východní Čechy a Jižní Morava. Tyto regiony překonaly návštěvnost v roce 2022 v porovnání s rokem 2019.
Podle dat se nejčastěji se turisté stravovali v klasických restauracích, pubech, bistrech či fast foodech.
Vyšší tržby, ale i náklady
Ve tříletém porovnání se tržby české gastronomie zvýšily o 23 procent. „Je to pozitivní číslo a vidíme také zvýšení návštěvnosti i tržeb, ale narostly také ceny,“ podotýká Marcela Šimková z Data Servis.
Podle ní jsou však také dva turisticky exponované regiony, které nepřekonaly tržby v roce 2022 proti 2019, a to Praha a jižní Čechy.
„I když se tržby provozovatelům zvýšily, významně se změnily také ceny nabízených jídel a nápojů. Pivo se zdražilo o 33 procent, polední menu o 22 procent,“ popisuje Šimková a dodává, že to jsou velké skoky, které gastronomie v posledních letech neměla.
Oživení cestovního ruchu v loňském roku dokazuje to, že turisté utráceli a rádi se stravovali v hospodách a restauracích. „Další šok ovšem přichází ve druhé polovině loňského roku, kdy přišlo období zdražování energií,“ říká Šimková.
Náklady v roce 2022 tak rostly všem gastropodnikům, ceny energií se zvýšily 84 procentům provozovnám v průměru o 39 procent. Dále 8 z 10 podniků nakupovalo za vyšší ceny nápoje a suroviny pro přípravu jídel, nárůst cen na vstupech byl v průměru o 22 vyšší v meziročním srovnání. Náklady na mzdy se zvýšily o 14 procent a ceny nájemného o 16 procent.
„Polovina provozovatelů restaurací zatím zvýšené náklady nepromítla do cen pro konečného spotřebitele,“ dodává Stárek.
Ovšem jak vyplývá z dat 7 procent provozovatelů připouští, že je jejich provoz v ohrožení právě kvůli zvýšeným nákladům. Na druhou stranu 40 procent naopak vysoké náklady neohrožují a 53 procent situaci zvládají, ovšem rizika si uvědomují.
Stále chybějí turisté
Obsazenost ubytovacích zařízení v kategorii hotel a penzion byla v loňském roce v průměru na úrovni 60 procent, při cenách přibližně stejných jako v roce 2019. V roce 2022 chybělo v Česku 30 procent zahraničních turistů, ale podíl tuzemských vzrostl o 10 procent. Celkově tedy stále 20 procent hostů. Praha jako nejvíce zasažený region dosáhla obsazenosti 58 procent, co že o 20 procent méně v roce 2019.
Může trvat téměř rok, než se náš byznys vrátí do normálu, říká šéf hotelu |
„V ubytování ovšem stále chybí 20 procent návštěvnosti. Ubytovací služby nezdražovaly a absorbují rostoucí náklady a zůstávají na původních cenách. To však znamená, že hoteliéři nemohou zásadně investovat,“ vysvětluje Stárek.
Náklady v případě hotelových služeb vzrostly v průměru proti roku 2019 rovněž až o 60 procent a to za situace, kde se zatím nezvyšovaly ceny ubytování.
„Z údajů je patrné, že obor ubytovacích a stravovacích služeb se tři roky potýká se zásadními ekonomickými problémy a cestovní ruch se stále nevzpamatoval z pandemických omezení,“ popisuje Stárek a dodává, že jakékoliv úvahy o zvyšování daní by znamenaly zdražení služeb pro hosty.
„V porovnání s našimi zahraničními sousedy bychom zásadně ztratili konkurenceschopnost a opět bychom ztratili tuzemské turisty, kteří by dovolené raději trávili v zahraničí,“ uzavírá jeden z důvodů prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.