Hokej přicházel o miliony, státní znak musel pryč. Změna nebyla drahá

  6:00aktualizováno  6:00
Kompletní změna vizualizace a designu hokejového svazu odstartovala během víkendu rozporuplné reakce mezi fanoušky i odborníky. Největší vášně vyvolala nová podoba dresů národního týmu, odkud zcela zmizel státní znak a místo něj bude nyní hlava lva s korunkou. Právě státní znak byl ovšem tím hlavním důvodem pro totální změnu.

Patrik Eliáš pózuje v novém reprezentačním dresu. | foto: Český hokej

Státní znak totiž nelze autorsky chránit a to byl pro hokejový svaz dlouhodobý problém. Jakákoliv společnost tak mohla vyrábět dresy nebo suvenýry se státním znakem a profitovat z toho. „Jen v případě dresů, fanouškovských šál a podobně se odhady černého trhu pohybují nad deseti milióny korun ročně,“ napsal iDNES.cz tiskový mluvčí hokejového svazu Zdeněk Zikmund. 

Nyní už může hokejový svaz (mimochodem nyní nese název Český hokej, přičemž název Český svaz ledního hokeje zůstává i nadále registrován, ale bude se používat pouze ve smlouvách a dalších oficiálních dokumentech) svá práva mnohem lépe chránit. 

Fotogalerie

Kdo bude chtít vyrábět cokoliv spojeného s hokejovou reprezentací, bude muset mít licenci. A státní znak z hokeje úplně nezmizí, má zůstat v malé podobě na helmách reprezentantů.

„Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu,“ řekl už dříve prezident svazu Tomáš Král. 

Národní identita? Vypadá to jako znak obyčejného klubu

To se dá určitě pochopit, ovšem o národní identitě lze polemizovat. „Mně to naopak připadá jako cesta se od státu a jeho znaku zcela odtrhnout. Český hokej je jedna z nejcennějších značek, co tu máme a já si nejsem příliš jistý tím, zda svaz ví, co vlastně dělá,“ tvrdí PR konzultant a publicista Karel Křivan, který pracoval pro mezinárodní reklamní agentury i státní organizace.

„Myslím si, že lví logo mělo víc vycházet ze znaku, úplně se nabízelo využít dvouocasého lva, který je pro Česko unikátní. Ten navržený lev je podle mne banální a zaměnitelný. Vypadá jako logo jakéhokoliv klubu někde ve Švýcarsku, Švédsku, Rusku... Opravdu dá fanouškům v zahraničí jasně najevo, že jde o českého lva?“ klade si otázku Křivan. 

„Byly dvě cesty, jedna více konzervativní, druhá moderní, jednodušší. Na začátku jsme pracovali i s celou podobou lva, nicméně symbol pak procházel vývojem až do dnešní podoby. Obecně je motiv lva samozřejmě relativně častý motiv, ten náš je ale unikátní a nezaměnitelný,“ myslí si naopak Tadeáš Drahorád z agentury go4gold, která stojí za novým designem.

Vysvětlivky k podobě nových dresů hokejové reprezentace

Vysvětlivky k podobě nových dresů hokejové reprezentace

Přímé náklady na totální rebranding hokejového svazu podle oficiálních informací nepřekročily půl miliónu korun. To v rozpočtu jednoho z nejoblíbenějších českých sportů není až tak významná položka. Například jen v loňském roce hospodařil svaz s výnosy 552 miliónu korun.

O nové korporátní identitě svaz uvažoval zhruba pět let, vlastní příprava trvala půl druhého roku. I přesto o plánované změně vědělo jen pár zasvěcených, o fanoušcích ani nemluvě. „Speciální anketa neproběhla, autoři nové identity však změnu konzultovali s odborníky z hokejového prostředí. Závěrečné slovo měl nakonec výkonný výbor svazu,“ vysvětlil na závěr Zikmund.  

Historické dresy československé a následně české hokejové reprezentace

Historické dresy československé a následně české hokejové reprezentace

Která z variant hokejového dresu se vám líbí nejvíc?

celkem hlasů: 16781

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 2. července 2018. Anketa je uzavřena.

Velký státní znak (současná podoba) 8730
Dvouocasý lev (ve variantách do 40. let) 5958
Hlava lva (nová podoba) 1535
Státní znak (ve verzích do konce 80. let) 262
Vlajka (případně s nápisem, poč. 90. let) 159
Jen nápis na dresu (60. léta) 137
Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Svaz autorů a interpretů (SAI) odmítá pozměňovací návrh novely autorského zákona od senátora Iva Valenty. Podle umělců...

Světové módní značky končí s prodejem pravých kožichů, Češi je následují

V závěru přehlídky došlo i na kožichy.

Sehnat kožich z pravého norka je čím dál těžší. Čeští i zahraniční prodejci se kožešinovým zvířatům vyhýbají. Najít je...

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Najdete na iDNES.cz