Fanoušci oslavují gól hokejové reprezentace. V nových dresech, i v těch starých.

Fanoušci oslavují gól hokejové reprezentace. V nových dresech, i v těch starých. | foto: ČTK

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

  • 430
V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu. Na nich velký státní znak nahradilo logo hlavy lva s korunkou. Svaz si od toho sliboval zastavení úniku peněz za suvenýry spojené s hokejovou reprezentací. I téměř po roce však řada obchodů stále nabízí dresy se státním znakem.

Během letošního mistrovství světa nabízí k prodeji různé typy dresů hokejové reprezentace asi dvě desítky e-shopů a zájem vzrostl oproti loňsku zhruba na čtyřnásobek. „Nejrozšířenější jsou univerzální dresy se státním znakem na hrudi,“ potvrdila iDNES.cz obsahová manažerka Heureka.cz Alexandra Čermáková. 

Například velký e-shop s hokejovou tématikou fanda-nhl.cz původní dresy se znakem už jen doprodává a jinak nabízí spoustu produktů národního týmu s novým designem. „Nabízíme pouze originální a oficiálně licencované dresy a patříme mezi vybrané partnery prodejce, kteří mohou tyto oficiální produkty prodávat,“ napsal ředitel firmy Pavel Ronovský. Obě varianty dresů mají v nabídce i obchody Sportissimo nebo Kaufland.

Dresy hokejové reprezentace

Řada jiných obchodníků to však vyřešila „postaru.“ Tesco prodává pouze dresy se státním znakem, Mall.cz varianty se znakem nebo vlajkou. „Reprezentační dresy nově nenesou primárně státní symboly a v důsledku toho podléhají exkluzivní prodejní licenci. Na Mall.cz proto fanoušci najdou starší verzi dresů, evokující státní symboliku, které se stále těší velké oblibě,“ nabídla vysvětlení tisková mluvčí Táňa Lálová.

Vyšší cenou licencovaných dresů argumentuje i řetězec Globus. „Dresy s novým znakem jsou na trhu podstatně dražší než starší verze. Nejsme specializovanou hokejovou či sportovní prodejnou, proto je pro nás relevantní taková nabídka, která vyhoví potřebám většiny našich zákazníků,“ odpověděla na dotaz mluvčí Globusu Rita Gabrielová. 

Nejkřiklavější příklad ovšem předvedla společnost OKAY Elektro. Ta k vybraným televizím nabízí „hokejový dres v hodnotě 990 korun zdarma“, přičemž design okatě kopíruje současnou podobu dresu podléhající licenci, jen místo nového loga je použitý státní znak. 

Hokej přicházel o miliony, státní znak musel z dresů pryč

„Parazitující aktivita OKAY Elektra je jasným příkladem zneužití dresů. Vzali vzor současného dresu a namísto symbolu lva na něj dali velký státní znak a ještě své logo,“ upozornil iDNES.cz Petr Nitsche, vedoucí oddělení hokeje společnosti BPA sport marketing, která je výhradním marketingovým partnerem hokejového svazu. 

Z BPA firmu vyzvali k nápravě, ta reagovala jen tím, že z obecného facebookového profilu stáhla odkaz na dresy. Přitom na stránkách pobočky Jablonce nad Nisou stále visela fotografie „zpatlaného“ dresu. Redakce firmu OKAY Elektro kontaktovala už ve středu, ovšem do pátečního odpoledne žádnou odpověď nedostala. 

„Na internetu je záplava produktů pochybného původu a my evidujeme a řešíme různé případy. Je s podivem, že se takového jednání neštítí i renomované společnosti, které se jinak prezentují ve svých firemních kodexech,“ zlobí se Nitsche. „Pokud někdo má zájem spojit s emocemi, které ve veřejnosti iniciuje český hokej, může se na nás obrátit. Je to jistě korektnější řešení, než případné soudní spory a pokuty,“ dodává zástupce BPA.

V jakém dresu fandíte hokejové reprezentaci?

celkem hlasů: 5993

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 27. května 2019. Anketa je uzavřena.

v žádném
v žádném 3296
ve starém se znakem
ve starém se znakem 2425
v novém s logem lva
v novém s logem lva 272

Je pochopitelné, že z parazitování na hokejové reprezentaci Český hokej (od loňska nový název hokejového svazu) radost nemá. „Je jistě na každém fanouškovi, co si koupí, a s čím se chce asociovat. Chápu, že pro mnohé je určující dumpingová cena, nicméně koupí těchto fake produktů, které nemají nic společného s českým hokejem, podporují pouze daného parazitujícího prodejce, nikoliv hokej, kterému fandí,“ píše Nitsche.

V hledišti během zápasů českého týmu na probíhajícím mistrovství světa se objevuje spousta starších dresů se znakem, které si fanoušci pořídili v minulosti, ovšem stále častěji jsou vidět i nové dresy. „Prvního čtvrt roku po uvedení nového merchandisingu měli fanoušci v oficiálním prodeji možnost koupit si jak nový, tak starý dres, přičemž nových dresů byl prodán zhruba pětinásobek. To je nad původním očekáváním,“ napsal iDNES.cz přímo z dějiště MS tiskový mluvčí hokejového svazu Zdeněk Zikmund. 

„Máme údaje za období červen 2018 – leden 2019, kdy vzrostly tržby z prodeje merchandisingu (dresy, trička, čepice, šály…) na oficiálním e-shopu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 41 % a tržby v oficiálním kamenném fanshopu o 44 %. A vzhledem k mistrovství světa v blízké Bratislavě a juniorskému světovému šampionátu v České republice je velmi pravděpodobné, že do konce roku budou přinejmenším dvojnásobné,“ dodal.   

„Dle našich aktuálních informací prodej nového českého dresu na Slovensku během MS tvoří 64 % všech tržeb prodeje merchandisingu českého hokeje. Pokud se srovnají tržby na kamenných prodejnách či na e-shopu v období týden před MS + první tři dny MS, tak evidují nárůst o 230 % oproti minulému roku. Největší zájem je tradičně kromě dresů o textil, zejména pak o kšiltovky, trika či šály,“ doplnil Nitsche.

Zákon č. 352/2001 Sb. o užívání státních symbolů ČR

dle § 13/1 se dopustí přestupku každá fyzická osoba, která zneužije, úmyslně poškodí nebo hrubě zneváží státní symbol České republiky, přičemž za tento přestupek je možné uložit pokutu do 10 000,- Kč

Při komerčním využití malého a velkého státního znaku se tak lze dopustit nanejvýš přestupku. Státní symboly ČR (tedy i oba státní znaky) totiž nepožívají autorskoprávní ochrany, jak vyplývá z § 3 písm. a) autorského zákona.

Dokud nosili hokejisté na dresech státní znak (od roku 1993 do 2018), mohl repliky dresů vyrábět v podstatě kdokoliv. Státní znak totiž nelze autorsky chránit. A hokejový svaz na tom tratil. 

„Jen v případě dresů, fanouškovských šál a podobně se odhady černého trhu pohybovaly nad 10 miliony korun ročně,“ vyčíslil loni v červnu pro iDNES.cz mluvčí svazu Zdeněk Zikmund.

Proto se hokej logicky rozhodl vytvořit vlastní brand národního týmu, aby peníze z prodeje putovaly do svazové pokladny, potažmo na další vývoj českého hokeje. Nové dresy s novým logem Český hokej odhalil v červnu 2018 a každý, kdo nyní chce vyrábět cokoliv oficiálně spojeného s hokejovou reprezentací, musí mít od svazu licenci.

Podobnou cestou jako Češi se chtěli před domácím šampionátem vydat i Slováci. Jenže tam se do změny loga na dresu zapojili politici a bleskově novelizovali zákon o státních symbolech, podle něhož se hokejisté vrátili k původnímu dresu. A to přitom Slovenský svaz udělal jen kosmetickou změnu – státní znak s dvojitým křížem: modré trojvrší – přetvořil na tři hokejky... 

,