Podvodníci dostali novou překážku, banka ověřuje totožnost podle hlasu

  10:00aktualizováno  10:00
Česká spořitelna jako první tuzemská banka zavádí technologickou novinku, díky které operátor ověří totožnost volajícího jen podle hlasu. Podle lidí z oboru je ověření pomocí hlasové biometrie ve srovnání s heslem nebo pinem bezpečnější a spíše umožní odhalit případný pokus o zneužití.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejspíš se s tím setkali už všichni. Zavoláte na call centrum do banky, protože potřebujete vyřídit něco, co internetové bankovnictví neumožňuje. A hlas na druhé straně vás vyzve, abyste mu sdělili například čtvrtou a druhou číslici z hesla pro telefonický kontakt, aby bylo zřejmé, že mluví právě s vámi. Jenže ne každý si ho v tu chvíli vybaví. Pokus o ověření se v takovém případě buď protáhne, nebo zcela ztroskotá.

Největší tuzemská banka, Česká spořitelna s 4,7 milionu klientů, teď přichází s novou metodou, jak ověřit klienta, který zavolá na zákaznickou linku. Už nebude třeba pamatovat si hesla. Postačí, když klient promluví a systém automaticky rozpozná, že je opravdu tím, za koho se vydává.

Hlasová biometrie

  • Lidský hlas lze použít k identifikaci člověka jedinečným způsobem. Je podobně unikátní jako otisk prstu. Hlasová biometrie je technologie, která slouží k získávání osobních hlasových vzorků a ověřování totožnosti pomocí hlasu.
  • Na rozdíl od systému rozpoznání řeči, který používají například virtuální asistenti v mobilních telefonech, se hlasová biometrie zaměřuje na způsob mluvy. Obsah hovoru není podstatný.
  • Algoritmus porovnává přes tisíc různých charakteristik mluvy. Dělí se na fyzické (jako tvar a velikost hrtanu, kde vzniká hlas) a behaviorální (týkající se chování).
  • Používá se hlavně pro ověření identity volajícího do zákaznických center, zejména v bankách či u telekomunikačních operátorů. Hlasovou biometrii také využívají vlády, tajné služby, bezpečnostní složky či armáda.

Ověření pomocí hlasu – čili hlasová biometrie – je zatím v Česku prakticky neznámé. Spořitelna se stane první bankou, která ji využije v ostrém provozu. V zahraničí jde přitom o celkem běžný způsob, jak firmy ověřují volající zákazníky.

Technologie snímá hlas volajícího, porovnává ho s uloženým hlasovým vzorkem a následně určí, zda jsou oba hlasy shodné. S uložením vzorové nahrávky musí klient souhlasit, jde obvykle o půlminutový až minutový záznam, který vznikne během běžného rozhovoru s operátorem. Hlas je u každého člověka jedinečný, podobně jako třeba otisk prstu. 

„Ověření hlasovou biometrií přináší klientům především výrazně větší komfort při ověřování totožnosti. Nemusí si pamatovat heslo pro telefonní bankovnictví, a přesto bezpečně identifikujeme jejich totožnost,“ říká ředitel digitálního bankovnictví České spořitelny Filip Zeman.

Zákaznickou linku České spořitelny dnes pro služby telefonního bankovnictví – tedy pro zjištění zůstatku na účtu či zadání platebního příkazu – pravidelně využívá zhruba 70 tisíc klientů. Čtvrtina z nich službu využívá výlučně, nepoužívají internetové bankovnictví ani nechodí do poboček. 

Na Slovensku se ověření klienta výrazně zrychlilo

„Hlasová biometrie se dnes používá hlavně v anglicky mluvících zemích. Ale myslím, že až to Česká spořitelna začne praktikovat, obrátí se na nás i další firmy z Česka. Z jiných zemí máme zkušenost, že to jde docela rychle,“ říká Břetislav Beránek, ředitel pro bezpečnostní systémy americké softwarové firmy Nuance.

Podvodníci se podle něj obvykle zaměřují hlavně na největší firmy. „A když ta největší ověření hlasem nainstaluje, začnou pak útočit na druhou či třetí. Třeba ve Velké Británii to v roce 2012 nainstalovala Barclays a v dalších bankách začaly rychle narůstat ztráty způsobené podvodnými útoky,“ říká Beránek.

Nuance má více než pět set klientů po celém světě, kteří používají hlasovou biometrii. Jsou mezi nimi hlavně banky – například britská HSBC, kanadská Royal Bank of Canada či americká Tatra banka. A také telekomunikační operátoři jako Verizon, Vodafone či T-Mobile, ale zatím ne jejich české pobočky. 

Platnost vašeho hesla brzy vyprší, navždy. Banky sázejí na biometrii

V Česku ověření pomocí hlasu před několika lety plánovala Raiffeisenbank, nakonec od toho však upustila. Její sesterská Tatra banka hlasovou biometrii používá už téměř pět let, hlasový vzorek si v bance za tu dobu vytvořily stovky tisíc klientů. Podle slovenské banky ze skupiny Raiffeisen se díky nasazení hlasové biometrie na třetinu zkrátil čas, který je potřebný pro ověření klienta.

Spořitelna se však při telefonických hovorech nespolehne jen na hlasovou biometrii. Většinu požadavků, které souvisejí s telefonickým bankovnictvím, budou moci klienti uskutečnit jen z předem definovaného telefonního čísla.
V krizových situacích, pokud bude například třeba zablokovat ukradenou platební kartu, bude stačit ověření hlasem, ať už klient zavolá z jakéhokoliv čísla. Svůj hlasový vzorek si tak budou moci uložit všichni klienti, kteří budou chtít službu využít.

Alternativou k hlasové biometrii je nová aplikace George klíč pro chytré telefony, která umožňuje zabezpečené a autorizované volání na zákaznickou linku bez nutnosti ověření hlasem nebo heslem.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Špína i mrtví ptáci. Inspekce loni zavřela 178 restaurací a obchodů

Restaurace Quán Tú Truong v pražské tržnici Sapa. Jeden z několika místních...

Pokud něco jíte, dejte si pauzu. Pohled do loni uzavřených restaurací a podniků, které pracují s potravinami, je...

Ekonomika poroste o 3 procenta. Investujte, radí firmám Hospodářská komora

Ilustrační snímek

Růst české ekonomiky letos dosáhne tří procent, pokud nebude ohrožen mezinárodní obchod kvůli brexitu nebo obchodním...

Česku hrozí arbitráž za převzetí OKD, podle exvlastníka šlo o znárodnění

Horníci NWR. Ilustrační snímek

Britská společnosti Jenner & Block, která je likvidátorem společnosti New World Resources (NWR), označila státní...

Najdete na iDNES.cz