Podvodníci dostali novou překážku, banka ověřuje totožnost podle hlasu

  10:00aktualizováno  10:00
Česká spořitelna jako první tuzemská banka zavádí technologickou novinku, díky které operátor ověří totožnost volajícího jen podle hlasu. Podle lidí z oboru je ověření pomocí hlasové biometrie ve srovnání s heslem nebo pinem bezpečnější a spíše umožní odhalit případný pokus o zneužití.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejspíš se s tím setkali už všichni. Zavoláte na call centrum do banky, protože potřebujete vyřídit něco, co internetové bankovnictví neumožňuje. A hlas na druhé straně vás vyzve, abyste mu sdělili například čtvrtou a druhou číslici z hesla pro telefonický kontakt, aby bylo zřejmé, že mluví právě s vámi. Jenže ne každý si ho v tu chvíli vybaví. Pokus o ověření se v takovém případě buď protáhne, nebo zcela ztroskotá.

Největší tuzemská banka, Česká spořitelna s 4,7 milionu klientů, teď přichází s novou metodou, jak ověřit klienta, který zavolá na zákaznickou linku. Už nebude třeba pamatovat si hesla. Postačí, když klient promluví a systém automaticky rozpozná, že je opravdu tím, za koho se vydává.

Hlasová biometrie

  • Lidský hlas lze použít k identifikaci člověka jedinečným způsobem. Je podobně unikátní jako otisk prstu. Hlasová biometrie je technologie, která slouží k získávání osobních hlasových vzorků a ověřování totožnosti pomocí hlasu.
  • Na rozdíl od systému rozpoznání řeči, který používají například virtuální asistenti v mobilních telefonech, se hlasová biometrie zaměřuje na způsob mluvy. Obsah hovoru není podstatný.
  • Algoritmus porovnává přes tisíc různých charakteristik mluvy. Dělí se na fyzické (jako tvar a velikost hrtanu, kde vzniká hlas) a behaviorální (týkající se chování).
  • Používá se hlavně pro ověření identity volajícího do zákaznických center, zejména v bankách či u telekomunikačních operátorů. Hlasovou biometrii také využívají vlády, tajné služby, bezpečnostní složky či armáda.

Ověření pomocí hlasu – čili hlasová biometrie – je zatím v Česku prakticky neznámé. Spořitelna se stane první bankou, která ji využije v ostrém provozu. V zahraničí jde přitom o celkem běžný způsob, jak firmy ověřují volající zákazníky.

Technologie snímá hlas volajícího, porovnává ho s uloženým hlasovým vzorkem a následně určí, zda jsou oba hlasy shodné. S uložením vzorové nahrávky musí klient souhlasit, jde obvykle o půlminutový až minutový záznam, který vznikne během běžného rozhovoru s operátorem. Hlas je u každého člověka jedinečný, podobně jako třeba otisk prstu. 

„Ověření hlasovou biometrií přináší klientům především výrazně větší komfort při ověřování totožnosti. Nemusí si pamatovat heslo pro telefonní bankovnictví, a přesto bezpečně identifikujeme jejich totožnost,“ říká ředitel digitálního bankovnictví České spořitelny Filip Zeman.

Zákaznickou linku České spořitelny dnes pro služby telefonního bankovnictví – tedy pro zjištění zůstatku na účtu či zadání platebního příkazu – pravidelně využívá zhruba 70 tisíc klientů. Čtvrtina z nich službu využívá výlučně, nepoužívají internetové bankovnictví ani nechodí do poboček. 

Na Slovensku se ověření klienta výrazně zrychlilo

„Hlasová biometrie se dnes používá hlavně v anglicky mluvících zemích. Ale myslím, že až to Česká spořitelna začne praktikovat, obrátí se na nás i další firmy z Česka. Z jiných zemí máme zkušenost, že to jde docela rychle,“ říká Břetislav Beránek, ředitel pro bezpečnostní systémy americké softwarové firmy Nuance.

Podvodníci se podle něj obvykle zaměřují hlavně na největší firmy. „A když ta největší ověření hlasem nainstaluje, začnou pak útočit na druhou či třetí. Třeba ve Velké Británii to v roce 2012 nainstalovala Barclays a v dalších bankách začaly rychle narůstat ztráty způsobené podvodnými útoky,“ říká Beránek.

Nuance má více než pět set klientů po celém světě, kteří používají hlasovou biometrii. Jsou mezi nimi hlavně banky – například britská HSBC, kanadská Royal Bank of Canada či americká Tatra banka. A také telekomunikační operátoři jako Verizon, Vodafone či T-Mobile, ale zatím ne jejich české pobočky. 

Platnost vašeho hesla brzy vyprší, navždy. Banky sázejí na biometrii

V Česku ověření pomocí hlasu před několika lety plánovala Raiffeisenbank, nakonec od toho však upustila. Její sesterská Tatra banka hlasovou biometrii používá už téměř pět let, hlasový vzorek si v bance za tu dobu vytvořily stovky tisíc klientů. Podle slovenské banky ze skupiny Raiffeisen se díky nasazení hlasové biometrie na třetinu zkrátil čas, který je potřebný pro ověření klienta.

Spořitelna se však při telefonických hovorech nespolehne jen na hlasovou biometrii. Většinu požadavků, které souvisejí s telefonickým bankovnictvím, budou moci klienti uskutečnit jen z předem definovaného telefonního čísla.
V krizových situacích, pokud bude například třeba zablokovat ukradenou platební kartu, bude stačit ověření hlasem, ať už klient zavolá z jakéhokoliv čísla. Svůj hlasový vzorek si tak budou moci uložit všichni klienti, kteří budou chtít službu využít.

Alternativou k hlasové biometrii je nová aplikace George klíč pro chytré telefony, která umožňuje zabezpečené a autorizované volání na zákaznickou linku bez nutnosti ověření hlasem nebo heslem.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Kellner, Křetínský a Havrlant se poperou o Heureku. Bude stát 7,5 miliardy

Majitel Rockaway capital a výkonný ředitel Mall Group Jakub Havrlant.

Skupina Mall Group prodá internetový srovnávač cen Heureka za zhruba 7,5 miliardy korun. Hospodářským novinám to řekl...

Hospoda na každém rohu. Gastronomii je v Česku daří

Při vaření se používá hodně postupů, které v anglické terminologii u nás nejsou...

Počet restaurací v Česku se za posledních devět let zdvojnásobil. Podle analýzy poradenské společnosti Bisnode je...

Cigarety jsou věcí minulosti. Karlovy Vary vytáhnou do boje s kouřem

ilustrační snímek

Karlovy Vary se rozhodly jít cestou některých světových metropolí a stát se v rámci České republiky prvním „městem bez...

Najdete na iDNES.cz