Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dopravní stavby příští rok dostanou 106 miliard, projekty však chybí

  • 62
Ministerstvo dopravy chce příští rok za dopravní stavby utratit přes sto miliard korun, téměř dvojnásobek letošních výdajů. V praxi to může přinést zdražení stavebních prací. Stavbaři ale před přehnaným optimismem varují, podle nich nejsou totiž stavby dostatečně připravené.

S velkými útratami počítá návrh Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), přes který tečou peníze na většinu dopravních staveb v tuzemsku. Na příští rok počítá s příjmy a výdaji ve výši 106 miliard korun.

Návrh přichází v době, kdy mají dva největší příjemci dotací - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) - problém peníze vyčerpat. Za prvních sedm měsíců je totiž z rozpočtu SFDI na letošní rok ve výši 67 miliard korun vyčerpáno 19 miliard, tedy pouhých 28 procent.

Podle ředitele SFDI Tomáše Čočka jde zatím o návrh, který byl sestaven podle podkladů příjemců a jejich požadavků. Z nich vyplývá velký optimismus jak na železnici, tak u silničářů. „Cílem bylo demonstrovat schopnost sektoru pracovat na velkém portfoliu akcí a prostředky čerpat. Je nám jasné, že ne všechny akce dospějí k uskutečnění, základem je ale dočerpat zdroje EU,“ řekl Čoček.

Za co peníze utratit?

Návrh počítá s 58 miliardami na železnici a 45 miliardami na silniční stavby. Zejména ŘSD má potíže vyčerpat i přidělené evropské peníze a kvůli tomu vymýšlí alternativní plán, za co je utratit. SFDI navíc přišlo s nápadem navýšit podíl peněz ze státního rozpočtu o téměř deset miliard na stavby silnic, které nelze financovat z evropských peněz. „Existuje významný objem projektů zejména na silnicích I. tříd,“ uvádí se v návrhu, který má MF DNES k dispozici.

Do seznamu největších staveb na silnicích se řadí například pokračování modernizace D1 nebo práce na dálnici D3, příští rok by se mělo začít podle plánů rovněž s prvními úseky R35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí. Stát nicméně dosud nevykoupil potřebné pozemky. V materiálu naopak stále chybí stavba Pražského okruhu. 

Na železnici bude pokračovat mimo jiné stavba koridoru z Prahy do Českých Budějovic, miliardy míří také do rekonstrukcí některých železničních stanic.

Je to nereálné, soudí podnikatelé

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš si nemyslí, že se tolik peněz podaří skutečně prostavět. „Je to sice velkolepé číslo, ale připravenost staveb je tragická kvůli amatérismu odpovědných institucí,“ tvrdí Matyáš. 

Podobně se vyjadřuje dopravní expert a někdejší šéf SFDI Pavel Švagr, který považuje rozpočet za nereálný. „Chybí připravenost staveb, v roce 2013 se reálně ze SFDI prostavělo 49 miliard korun. Za uplynulé čtyři roky prošlo stavebnictví značným útlumem z důvodu nedostatku zakázek, jeho současná kapacita se dá odhadnout na 75 miliard ročně. Nemá cenu stavět vzdušné zámky,“ řekl Švagr.

Šéf SFDI Tomáš Čoček se přesto domnívá, že potenciál vyčerpání je silný. „Největším otazníkem je připravenost ŘSD, u železnic bude spíše problém výlukový plán,“ dodává Čoček. Staveb totiž může být tolik, že výluky by příliš omezily běžný provoz. 

Velkorysý rozpočet má ještě jeden nezanedbatelný problém: možné hrozby odebrání dotací jiným projektům. Jen za loňský rok SFDI našel nedostatky u zakázek v hodnotě 3,9 miliardy korun. Teď záleží na finančních úřadech, zda kvůli tomu příjemcům dotace neseberou.

Namístě jsou také obavy, že přetlak peněz v segmentu dopravy může mít velký vliv na ceny stavebních prací. Podobně se tak stalo po spuštění evropských dotací v roce 2007. Do soutěží se tehdy běžně hlásila jen jedna až dvě firmy, vysoutěžená cena byla často vyšší než odhadovaná. K podobnému stavu už teď dochází na SŽDC a stavební firmy v železničním stavitelství se už do některých soutěží ani nehlásí, protože mají kapacitu naplněnou.