Heslo socialismu: Kdo nekrade, okrádá rodinu. Vedli taxikáři, opraváři a řezníci

  5:52aktualizováno  5:52
Kdo patřil v socialistickém Československu k ekonomickým vítězům, tedy nejbohatším lidem? Každý, kdo měl přístup k nedostatkovému zboží či službám. A takových věcí nebylo málo. Být řezník, zelinář, taxikář nebo automechanik, to bylo za minulého režimu terno.

Na konci osmdesátých let se už zcela bez skrývání razilo heslo: Kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu. | foto: Archiv DP Praha

Alespoň pro lidi, kteří v tom uměli chodit. Čerstvé maso, mandarinky a banány, dobře opravené auto či cihly na dům byly totiž dostupné jen za odpovídající "všimné".

Šedý byznys tak kvetl ve všech částech ekonomiky a kvůli tomu ze společnosti, kde si měli být všichni rovni, časem začali vyčnívat lidé, kteří si byli trochu rovnější. Na konci osmdesátých let se už zcela bez skrývání razilo heslo: Kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu.

Dobrý byznys kolem aut a taxíků

"Na skladech se evidovala hodnota zboží náhradních dílů, málokoho zajímalo, co za zboží tam je. Když byly potřeba nějaké součástky na melouch, vyměnily se se skladnicí za jiné, které automechanikům zůstaly z oprav aut v dílně. Jinými slovy: součástky, které se na auta měly dát a nedaly," uvedl bývalý automechanik ze známého pražského Trabantservisu. Podle něj také nebylo neobvyklé, že si automechanici do práce vozili auta, která spravovali soukromě. Samozřejmě s posvěcením vedoucího, který za mlčení dostal odpovídající odměnu.

Deset mýtů o životě za Husáka

Bylo dobře? Jak se žilo v socialistickém Československu

Velmi solidní přivýdělky bokem měli i taxikáři, kteří za minulého režimu patřili k té části populace, která měla vyšší příjmy, než činil průměr populace. Samozřejmě ne oficiálně.

"Taxikáři se striktně dělili na dvě skupiny. Ta první drtila poctivě kilometry a občas si vydělávala výměnou marek od zákazníků, a ta druhá, to byla elita. Ta měla právo jezdit na taková místa, jako byly pražské hotely Alcron, Jalta, Intercontinental, Internacionál, Forum nebo pražské letiště. Na tyto štafly se samozřejmě drtivá většina z nich dostala tím, že uplatila někoho v Dopravním podniku, který v osmdesátých letech taxislužbu zaštiťoval. Pak ještě existovala třetí skupina, která se za taxikaření jen schovávala a jela například v prostituci," uvedl bývalý taxikář, který ihned po revoluci začal podnikat.

Dnes má úspěšný autoservis nedaleko Prahy. V osmdesátých letech vozil přidělenou volhou především firemní zákazníky a zahraniční klientelu a kontakty z této doby mu výrazně pomohly v byznysu po revoluci.

"Řada taxikářů si za komunistů hrála na něco, co nebyla. Všude totiž měli díky přístupu k valutám otevřené dveře a kdekdo si z nich sednul na zadek. Svých konexí také dokázali patřičně využít a sehnat tak prakticky cokoli," uvedl podnikatel.

Kšeftování s masem vynášelo

Slušné peníze se daly vydělat i v pohostinství. "Vcelku běžnou praxí bylo nahrazování kvalitních mas těmi méně kvalitními či dohody se závozníky, kteří na faktuře dodali více masa než ve skutečnosti a "ušetřené" maso se prodalo na černém trhu. Zisk si pak dělil závozník s kuchařem, který nad nesouhlasícím množstvím masa přivřel oči," říká kuchař, který za minulého režimu prošel předními pražskými podniky.

Bohužel se tato praxe zachovala v mnoha restauracích dodnes. A to jak zaměňování druhu masa, tak nesouhlasící faktury.

Za komunismu se však nešidilo jen v restauracích. Rány od "šetrných" pracovníků dostávaly například i školní kuchyně. "Kontroly skladových zásob se musely dělat každý týden a pak se kuchařky musely ještě kontrolovat, jestli dětem do jídla dávaly skutečně to, co tam opravdu být mělo. Kdo to tak nedělal, nemohl mít v kuchyni pořádek, protože se rozkrádala před očima," vzpomíná bývalá školní hospodářka.

Vydělat uměli i sami řezníci. "Dvakrát za týden přivezli žádané věci jako vepřové ocásky nebo játra, a ty se prodávaly zásadně pod pultem pro známé. Platilo se za to samozřejmě víc a pro zboží se chodilo dozadu. Nedostatkovým zbožím byl i uheráček, který se máčel celou noc, aby byl těžší," uvedla bývalá řeznice.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží se svléká donaha. Drogerie Rossmann zavedla bezobalový prodej

Drogistický řetězec Rossmann se připojil k prodejcům, kteří nabízejí zákazníkům možnost stočit si některé výrobky pro...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky
Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Co je české, to je hezké. Tuzemští spotřebitelé věří tradičním značkám

Nejdůvěryhodnější jsou pro Čechy tradiční české značky. Vyplývá to z ankety Důvěryhodná značka, ve které odpovídaly...

České domácnosti plýtvají jídlem ve velkém. Ročně ho vyhodíme za miliardy

Třetina potravin, které ročně celosvětově vyprodukujeme, končí v odpadcích. Mohly by přitom nasytit až tři miliardy...

Večírek s DJ místo semináře. Kontroloři kritizují ministerstvo průmyslu

Čerpání peněz z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vázlo, z technické pomoci hradilo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz