Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Při vstupu do výrobní haly návštěvníky uvítá poster s pěti hlavními částmi letounu. Nejsložitější je díl nesoucí výzbroj.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Kostra gripenů se skládá z hliníku, oceli, ale čím dál větší podíl tvoří uhlíkaté materiály, které jsou lehčí.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Přední díl gripenu je dlouhý zhruba dva metry. Celý letoun pak dosahuje 14,1 metru, dvousedadlový je ještě o 70 cm delší.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Průhled přední částí stroje. Tudy bude proudit vzduch do motoru. Ten gripenům dodává společnost Volvo.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - V hale, kde se montují jedny z nejrychlejších strojů na světě, panuje naprostá čistota a klid přerušovaný jen vysíláním rádia.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Montéři připravují připojení jedné z nejdůležitějších součástí stroje - křídel.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - "Polotovary" letadel mají žluto-šedou barvu. Do charakteristické šedé je přelakován těsně před dokončením.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - "Polotovary" letadel mají žluto-šedou barvu. Do charakteristické šedé je přelakován těsně před dokončením.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Na osmdesát tisíc dílů gripenů je spojeno 120 tisíci nýtky. Všechno se montuje ručně.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Švédský montér stojí v budoucím kokpitu letadla.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Ocas letadla. Celý letoun má na výšku 4,5 metru. Na konec ocasu ještě přijde kormidlo.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Ocas letadla. Celý letoun má na výšku 4,5 metru. Na konec ocasu ještě přijde kormidlo.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Ocas letadla. Celý letoun má na výšku 4,5 metru. Na konec ocasu ještě přijde kormidlo.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Jednotlivé díly letouny jsou polepeny plánky, podle kterých se montéři při "skládání" strojů řídí.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Jednotlivé díly letouny jsou polepeny plánky, podle kterých se montéři při "skládání" strojů řídí.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Pod rukama zkušených montérů se dosud prázdné útroby gripenů pomalu začínají plnit.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripeny se vyrábějí ve dvou verzích. Na snímku je jednomístná verze C. V Linköpingu se ale montuje i dvousedadlový model D.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripeny se vyrábějí ve dvou verzích. Na snímku je jednomístná verze C. V Linköpingu se ale montuje i dvousedadlový model D.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripeny jsou přizpůsobeny i pro doplňování paliva přímo ve vzduchu. Teleskopická sonda je vidět v pravo dole.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Teleskopická sonda pro doplňování paliva za letu.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripeny z Linköpingu létají kromě Švédska také v Česku, Maďarsku a Jihoafrické republice. Další kontrakty se připravují.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripen je při montování neustále ve vzduchu, země se nedotkne.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripen je při montování neustále ve vzduchu, země se nedotkne.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripen je při montování neustále ve vzduchu, země se nedotkne.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - V Linköpingu se ročně vyrobí dvacet stíhaček. Pracuje na nich pět stovek mechaniků.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - V Linköpingu se ročně vyrobí dvacet stíhaček. Pracuje na nich pět stovek mechaniků.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Výroba se blíží do finále. V této fázi výroby je už namontováno i kormidlo. Na snímku je vidět zadní část letounu.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Výroba se blíží do finále. Těsně pod kormidlem je umístěna černá skříňka, která je ve skutečnosti červená.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Výroba se blíží do finále. Těsně pod kormidlem je umístěna černá skříňka, která je ve skutečnosti červená.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Zadní kola jsou od sebe vzdálena 2,4 metru. Vzdálenost předních a zadních kol je 5,2 metru.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Zprvu prázdný gripen se pomalu plní. Bez nákladu letoun váží 6,8 tuny. Maximální vzletová váha včetně výzbroje je 14 tun.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Letoun se pomalu zakrývá. Brzy opoustí výrobní halu.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - V útrobách letadla se skrývají počítače a také 30 kilometrů kabelů.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Montéři se po hale pohybují na tříkolkách.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Hotový gripen se přesouvá do vedlejší haly. Tam ho čeká řada testů.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Hotový gripen se přesouvá do vedlejší haly. Tam ho čeká řada testů.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Do nádrží gripenu se vejde 3000 litrů paliva, stejné množství pak mohou nést přídavné nádrže.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Starý typ SK-60 se dnes používá už jen k výcviku.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Starý typ SK-60 se dnes používá už jen k výcviku.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Kokpit starého SK-60 je ještě plný mechanických přístrojů. U gripenu je vše digitální.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Kokpit starého SK-60 je ještě plný mechanických přístrojů. U gripenu je vše digitální.
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Gripen poprvé stojí na "vlastních".
Autor: David Votruba, iDNES.cz
Gripen se montuje z pěti hlavních částí - Stará SK-60 v barvách švédského královského letectva.
Autor: David Votruba, iDNES.cz