„Pamatuji si jen na velikou místnost ve které bylo plno koťátek, ale jinak nikdo jiný. Až jako starší mi došlo, že mě tam přivedla maminka a fotografa jsem neviděla, protože byl za plentou,“ vzpomíná na průběh focení Veronika. Dnes ji je 43 let a je trojnásobnou maminkou.
Na obal Veroniku dostal její tatínek, akademický malíř Karel Fojtů. Ten pracoval v propagačním oddělení pražských čokoládoven a zapojil se do soutěže o návrh krabičky nového rozpustného kakaa. Za svůj ikonický design tehdy dostal dva tisíce korun, malá Veronika žádný honorář nedostala.
Nápad, že na krabici bude portrét malé holčičky byl inspirován reklamami ze západu, kde se fotografie objevovaly často a typografii názvu Granko, která později stala jeho oficiálním logem, namaloval ručně podle knížky s fonty z Anglie.
Granko letos slaví čtyřicet let od svého vzniku a ke snídani nebo ke svačině ho v Česku popíjelo už několik generací. „Granko je fenomén, který prakticky nemá konkurenci. Je to produkt, který nestárne a jde s dobou. Dnešní generaci rodičů připomíná dětství a postupně se stává součástí životů jejich dětí ,“ říká Eva Rybová ze společnosti Nestlé.
Postupem času se obaly začaly objevovat také v jiných variantách. Rok 1997 přinesl změnu původních průhledných dóz i papírových krabic na tmavě modré. O sedm let později se poprvé představily limitované edice s puntíkatými hrníčky. Rok 2016 přinesl první malované limitované edice a v minulém roce byla k dostání limitovaná podzimní exkluzivní edice v plechové zlato-tmavomodré dóze.
Jaká verze obalu Granka se vám nejvíce líbí?
Ke vzniku Granka se váže zajímavý příběh. Jelikož byla v sedmdesátých letech v Československu jen velmi omezená zahraniční nabídka granulovaného kakaa, tehdejší vedení Čokoládoven Praha se rozhodlo vytvořit produkt, který by se kakau ze západu vyrovnal, dobře chutnal a snadno se rozpouštěl. Zatímco receptura vznikla poměrně rychle, horší to bylo s názvem. V roce 1978 se tak konala veřejná soutěž o pojmenování nového kakaového výrobku.
Podmínkou soutěže bylo vymyslet název, který by vystihl výrobek a byl zároveň uplatnitelný na další plánované řady. Do soutěže bylo zasláno přes 800 návrhů. Za nejlepší název nového produktu bylo vybráno Granko, které představovalo zkratku označení GRANulované KakaO. O výhru se nakonec rozdělilo sedm výherců, kteří měli naprosto identický návrh. Každý z nich dostal 428 Kčs.
Granko se začalo vyrábět v závodu Soja Kolín a během osmdesátých let se měsíční výroba pohybovala kolem 180 tun měsíčně. Dnes se ho vyrobí a prodá přibližně 3 500 tun za rok. Od roku 1997 patří Granko pod značku Orion, která spadá pod švýcarské Nestlé.