Úterý 26. května 2020, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. května 2020 Filip

Google hledá v Česku lidi a peníze

  1:00aktualizováno  1:00
Tři roky trvalo společnosti Google, jedné z nejbohatších internetových firem, získat českou adresu pro svůj stejnojmenný vyhledávač. Otevřít kamennou pobočku a získat zaměstnance přímo v Česku chce nejnavštěvovanější vyhledávač na světě daleko rychleji.

"Už jsme v Česku založili společnost, právně existujeme. Získali jsme internetovou doménu a teď hledáme místo, kam se velmi rychle nastěhujeme," říká Dennis Woodside, ředitel Googlu pro rozvíjející se trhy, který má na starosti území od Moskvy na severu po jihoafrické Kapské Město.

Minulý měsíc se najatým právníkům podařilo s českým majitelem stránek google.cz dohodnout na podmínkách převodu této adresy na americkou společnost. Cena nebyla zveřejněna.

Podle Woodsida je získání adresy, na kterou nyní přesměrovává české návštěvníky z domovské ".com" stránky, jen první krok k cestě za větším podílem na místním internetovém a reklamním trhu.

"Ostatní (z velkých internetových firem) ještě v Česku neinvestovali. Vidíme to jako příležitost pro nás," říká.

Google žije téměř stoprocentně z prodeje reklamy na svých webových stránkách. Cena, kterou vyhledávač inkasuje za jedno kliknutí, se vytváří automaticky podle zájmu inzerentů.

Například američtí právníci platí i přes tisíc korun za jeden klik na odkaz, který se objeví při hledání slov "dopravní nehoda" nebo "azbestóza". To vše v naději, že jim klient v nouzi přinese velký byznys.

"Inzerenti chtějí reklamu, která je měřitelná. Myslím, že budeme úspěšní i tady," říká Woodside. Loni tímto způsobem Google "naklikal" 6,1 miliardy dolarů a vydělal skoro 1,5 miliardy čistého zisku. Pro srovnání: podobné výnosy měl loni celý energetický kolos ČEZ.

Investoři věří v rychlý růst vyhledávače, proto cení firmu na 2,5 bilionu korun: pětkrát výš než ČEZ. Na růst českého trhu s online reklamou sází i Woodside. "Náš byznys je založen na reklamě. Formy se mohou měnit. Například odkazy v mobilech, to je příležitost v Česku, protože jejich rozšíření je tady velké," říká.

V Česku se v různých formách internetové reklamy otočí letos až 1,5 miliardy korun. To jsou zhruba jen tři procenta z celkových dvou miliard dolarů, na které Woodside odhaduje velikost celého českého trhu s reklamou.

"V USA to je pět šest procent. Nevím, jak to bude v České republice, ale určitě to poroste," říká Woodside.

Nyní hledá do čela české pobočky vhodného šéfa, který bude mít na starosti vytvoření týmu lidí pro prodej reklamy a marketing. Ten se bude prát o 150 až 300 milionů korun, které české firmy utratí za cílený nákup "kliků" ve vyhledávačích.

Google sice umí mluvit česky už čtyři roky, ale reklama na něm se dosud prodávala z ciziny. "Věnuje se nám už delší dobu česky hovořící člověk v Irsku. Změny se proto budou asi týkat menších firem," říká Ondřej Fryc, spolumajitel sítě internetových obchodů Internet Mall, který patří k velkým inzerentům.

Podíl vyhledávače Google na přísunu návštěvníků k českým webům se podle posledního měření služby Navrcholu pohybuje na úrovni třiatřiceti procent. Toto číslo však zahrnuje i návštěvníky z ciziny.

Jedničkou byl podle stejného měření český Seznam s 48procentním podílem na vyhledávání. "Jsme dvojka na trhu, co se týká vyhledávání za Seznamem," říká Woodside.

Domácímu internetu dominují návštěvností Seznam, Centrum, iDNES.cz a Atlas. Nejvíc zřejmě pocítí větší aktivitu Američanů v Česku Atlas, jehož příjmy jsou nejtěsněji spojené s vyhledáváním.

"Ambice Atlasu jsou růstové, ale určitě se zintenzivní boj o českého uživatele," říká k tomu David Duroň, šéf Atlasu.

"Byla jen otázka doby, kdy sem přeskupí lidi. Ti chytří počítali, že se to stane už v roce 2005," říká Ondřej Tomek, spolumajitel a šéf portálu Centrum, který začal investovat do vlastního zpravodajství.

Úplně všech se dotkne souboj o chytré hlavy, Google totiž v Česku zvažuje i vytvoření vývojového centra.

"Jestli najdeme vhodného člověka a lidi, kteří ho doplní, vytvoříme malý tým i v České republice. Uvidíme, jaké lidi přilákáme. Hledáme talent, ať je kdekoliv," říká Woodside.

A peníze na lanaření lidí Google má. Ve firmě pracuje asi tisíc dolarových milionářů a pět miliardářů, byť peníze získali vstupem na burzu, a ne měsíční mzdou.

  • Nejčtenější

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Premium Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...

  • Další z rubriky

Zahrádky otevřely téměř dvě třetiny restaurací, jejich tržby jsou poloviční

Venkovní prostor před restaurací využilo podle společnosti Storyous 60 procent podniků. Jejich tržby činí okolo...

Strojírenský veletrh se bude konat, shodla se vláda s odbory a zaměstnavateli

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně by se měl letos uskutečnit. Shodli se na tom zástupci vlády, zaměstnavatelů a...

GDPR ani za dva roky spousta firem nepochopila. Většina si ale ví rady

Uplatňování Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se sice výrazně zlepšilo, ale správné používání tohoto...

Doba nákupu pro seniory byla zbytečná, tvrdí obchodníci. Konec vítají

Vláda od úterý zrušila omezení nákupní doby. Ranní „bezpečnější“ nákupy mezi seniory stále měly oblibu, podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz