Češi se učí nakupovat se skenerem. U pokladny už jen zaplatí

  • 536
Po samoobslužných pokladnách přišla do Česka další novinka, která má usnadnit nakupování - přenosné skenery. Zboží jimi zákazník sám načte kdekoliv na prodejně a u pokladny už jen zaplatí. Systém spustil řetězec Globus, zatím jen ve svém hlavním hypermarketu v Čakovicích. Rozšířit by se mohl příští rok.

Český maloobchod začíná dohánět zpoždění v zavedení služby, která už je zhruba deset let zaběhlá v západní Evropě. Systém "self-scanning" běžně funguje například ve Španělsku, Francii nebo Belgii. V Česku má za sebou teprve tři měsíce pilotního provozu, během nichž se do systému zapsalo pět tisíc zákazníků. Nová služba totiž neumožňuje nakupovat anonymně.

Další karta do vaší peněženky

A jak to vlastně celé funguje? Po registraci na své jméno získá zákazník kartu "Scan&Go", podobnou té zákaznické. Před vstupem do nákupní zóny si pomocí ní vyzvedne přenosný skenovací přístroj.

Mašinka, kterou je možné zavěsit do košíku, slouží k načítání čárových kódů u zboží. Na dotykové obrazovce se objevuje seznam nakoupeného zboží a jeho celková cena. Vybrané věci je možné i vracet nebo libovolně měnit jejich počet.

Malý rozdíl je u nakupování pečiva a dalších věcí, které neobsahují čárový kód. Ten je umístěn poblíž, například na koši s pečivem, a po naskenování je třeba zadat i počet.

Systém má umožňovat i vracení určitého počtu stejného zboží. V tom případě se na displeji skeneru stiskne ikona "minus", naskenuje se čárkový kód a vybere se počet kusů.

Při testovacím nákupu iDNES.cz nicméně systém nedovolil vrátit část koblih, ale zrušil vždy všechny koblihy v nákupním seznamu. Počet kusů totiž po naskenování kódu zadat nešlo.

Nákup se platí u samoobslužné pokladny, kde je možné načítat i různé slevy. Výhodou je, že se zboží nemusí z košíku vykládat na pás, ale pouze se zaplatí. Zkušenosti přitom ukázaly, že při nákupu tradiční cestou se z košíku a do košíku manipuluje až pětkrát. Také skenování zboží při nákupu je velmi rychlé.

Globus si nový systém pochvaluje. O jeho rozšíření však vedení ještě nerozhodlo. "Potřebujeme další tři měsíce, abychom připravili podklady a čísla pro rozhodnutí, za jakých podmínek je řešení možné nasadit," říká IT konzultant Globusu Miroslav Exner. Podle něj investice do zavedení na prodejně v Čakovicích dosáhla několika milionů korun.

Pro nezletilé přístroj není

Systém by měl v praxi ušetřit náklady na obsluhu pokladen. Přesto se však bez lidského zásahu neobejde. Nákupy se totiž v některých případech kontrolují. Pokyn k tomu dá obsluze při placení právě hláška ze skeneru.

Rozhovor s Miroslavem Exnerem

Vše o platebním systému Scan&Go s IT konzultantem společnosti Globus, rozhovor v časopise Retail Info Plus.

A přesně to se stalo i redaktorům iDNES.cz při testovacím nákupu. "Kritéria jsou různá, roli může hrát časté odečítání a přičítání položek při nákupu nebo délka pobytu na prodejně a obsah košíku," vysvětlil redakci pracovník obsluhy. Přesné informace si však firma samozřejmě střeží.

Při testovacím nákupu se nám také stalo, že skener ukazoval asi o třicet korun vyšší platbu, než jaká byla po kontrole pokladním. "Toto se může stát. Jednalo se o okamžitou změnu ceny, která se provedla během dne. Vzhledem  k offline řešení není možné, aby se tato nová cena přenesla do skeneru hned během nákupu, nicméně pokladny jsou aktualizované," vysvětlila to mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Rozšíření skenerů do dalších prodejen mohou podle Globusu nahrávat i další ekonomické ukazatele. Košíky jsou údajně plnější než v jiných případech, průměrně obsahují kolem 40 položek. V tržbách na zákazníka drtí tento způsob nakupování klasické i samoobslužné nákupy o desítky procent.

Během tří měsíců systém "Scan&Go" zaznamenal 20 tisíc nákupů a frekvence návštěv stoupá. "Zákazník je nesmírně loajální," hodnotí Exner. Průměrnému uživateli je 40 let, řetězec však tvrdí, že v systému nakupují všechny věkové skupiny. Jednu skupinu zákazníků přesto sama firma vyloučila. Komu nebylo 18 let, musí si počkat.

Mobilní skenery jsou podle jednatele společnosti Wincor Nixdorf Stanislava Zrcka logickou evolucí, protože samoobslužné pokladny jsou vhodné pro nákupy do deseti položek. Jednatel firmy, která v Globusu realizuje technické inovace pro obsluhu zákazníků, říká, že dalším evolučním krokem budou 360 stupňové skenportály, jakési tunely, které automaticky naskenují veškeré položky v košících. "Je to třikrát rychlejší než klasická pokladna," tvrdí Zrcek. Odhadl, že portály by se mohly objevit asi za tři roky.

Sledovat zákazníky nechceme, slibuje Globus

Scan&Go

Program vyvinula společnost Globus ČR ve spolupráci s partnery Wincor Nixdorf ČR (kompletní realizace systému), německým dodavatelem pokladních systémů AWEK, nizozemskou firmou Re-Vision a dodavatelem skenerů Motorola Solutions.

Globus připouští, že systém je i silný marketingový nástroj pro sledování nákupního chování zákazníků. Technické možnosti dokonce umožňují pomocí bezdrátové sítě a metody takzvané triangulace vyhodnocovat v reálném čase pohyb skenerů, to znamená zákazníků, na prodejně. Řetězec však uplatnění v praxi odmítá. "Globus tuto možnost ani do budoucna nezvažuje," ujistila mluvčí Pavla Hobíková.

Firma ovšem uvažuje o spuštění dalších modulací skeneru, například zobrazování vlastních nákupních seznamů vytvořených na internetovém profilu nebo rozšíření informací o potravinách. Například celiaky by skener varoval, pokud sáhnou po výrobku obsahujícím lepek, stejně tak by se pomocí něho měly dát snadno zjistit třeba informace o nutriční hodnotě potravin.