Obliba nákupů přes internet stále stoupá.

Obliba nákupů přes internet stále stoupá. | foto: Profimedia.cz

Móda na internetu ve znamení pohodlí: chování zákazníků se změnilo, říká Glami

  • 2
V týdnu vyhlášení karantény klesly tržby internetovým prodejcům s módou téměř o pětinu, Češi se ale k nákupům rychle vrátili. Velký nárůst prodeje zaznamenaly například sandály, vyplývá z dat internetového vyhledávače módy Glami. V kurzu je teď oblečení na doma či spodní prádlo.

První případy nákazy novým typem koronaviru se v tuzemsku potvrdily 1. března. Hned poté klesl zájem Čechů o některé módní kategorie. Například u kabelek to bylo až o 41 procent.

Zákaz volného pohybu platí od 16. března, na který ve stejném týdnu navázala povinnost mít na veřejnosti zakrytá ústa a nos. V tomto týdnu módní e-shopy zaznamenaly největší pokles. Dařilo se pouze kategorii šál a šátků, která vzrostla o 633 procent. 

Nicméně velmi rychle se znovu začalo dařit i dalšímu zboží. Prodej sandálů posílil o 62 procent. „Lidé si je pravděpodobně kupovali na doma,“ míní manažerka Glami Kristýna Rakovská. Kategorie kalhot a oděvů pro děti a kojence vzrostly shodně o 48 procent.

Z dotazníkového šetření Glami mezi 150 e-shopy vyplynulo, že karanténa způsobila změnu zákaznického chování. Češi začali více kupovat levnější zboží, častěji se zajímali o dobu doručení, pětina zákazníků se dotazovala na bezpečnost doručení.

Koronavirus v Česku

Sestra Jitka z Kongregace sestar karmelitek oblékla před velikonočními svátky...
Skokani na trampolíně u pražského Rudolfina v rámci venkovní akce souboru Cirk...
Lidé nakupují v hobbymarketu Hornbach v pražských Řepích. Prodejny musí aktivně...

Podobně je tomu i ve světě. Podle serveru Women’s Wear Daily ve Spojených státech nepřestává růst poptávka po spodním prádle od té doby, co mají Američané zůstávat doma. Prodej domácího oblečení od oznámení prvních restriktivních opatření vzrostl v USA o čtyřicet procent.

Podle dat šetření Glami vzrostl prodej spodního prádla během března v tuzemsku o 26 procent. Češi investují i do svého fyzického zdraví a nakupují oblečení v kategorii sport, která zaznamenala nárůst o 21 procent. 

Příležitost zkusit něco nového

Kvůli koronaviru a vládním opatřením polovina českých internetových prodejců s módou zaznamenala snížení návštěvnosti webu. Více než půlka obchodníků proto snížila marketingové náklady. Spolupráce s agenturami a nezávislými profesionály pozastavilo dvacet procent e-shopů, třináct procent snižovalo platy a devět procent propouštělo.

Se záměrem zlepšení výkonnosti e-shopu zahájilo 35 procent prodejců původně neplánované slevové kampaně. Osvědčila se komunikace bezpečnosti dopravy a rozšíření nabídky o roušky a další ochranné pomůcky.

Na otázku Glami, jaká mají očekávání do budoucnosti, odpověděla víc jak polovina e-shopů (55,4 procent), že potřebují současný stav přežít a počkat na lepší časy. Téměř 35 procent internetových prodejců s módou uznává, že koronavirus na ně má velký vliv, ale období berou jako příležitost přizpůsobit strategii a zkusit něco nového. Koronavirus za hrozbu pro online módní průmysl vůbec nepovažuje přibližně desetina e-shopů.

Komfort je měřítkem naší doby

Historii domácích oděvů popisuje francouzský deník Le Figaro. „Oblečení na doma se objevilo koncem 18. století. Šlo o lehký a široký oděv určený k nošení v budoárech,“ říká historik módy Xavier Chaumette. V takovém odění se nepřijímali ani nejbližší přátelé. Dámy nosily přiléhavý kabátec se živůtkem a pánové župan. „Byly to oděvy určené pro intimní okamžiky a měly chránit před chladem ve špatně vytopených šlechtických palácích,“ uvádí Chaumette.

Odklad nájmu není řešení, říká majitel módních značek Pietro Filipi a Kara

Koncem 19. století začal londýnský obchod Liberty prodávat kimona s širokými rukávy, která si dámy oblékaly místo županu. Inspiroval se japonskou látkou a vytvořil svůj proslulý květovaný kabát, z něhož vznikly první domácí šaty. Ty byly určeny pro obyčejný život, například do zahrady vedle vily.

Tento oděv inspiroval domácí oblečení v 50. letech minulého století. Reklama jej zpopularizovala ve Spojených státech. Šaty s květinovými vzory, s knoflíky po celé délce a ustřižené pod koleny nosily po válce Američanky a pak Evropanky, které se vrátily domů, aby se staraly o děti a pečovaly o domácnost.

Dnes kalhoty určené pro jogging nahradily kalhoty pro cvičení jógy. Tyto elastické legíny, které se objevily v ulicích Los Angeles v roce 2010, následně zaplavily New York a pak metropole celého světa. 

,