Pondělí 18. října 2021, svátek má Lukáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. října 2021 Lukáš

Francouzský železniční sprinter slaví kulatiny

  1:00
Rychlík TGV se řítí z Paříže do bretaňského Rennes. Jeho obrovskou rychlost si neuvědomíte, dokud nevykouknete z okna. Auta na dálnici, která vede souběžně s kolejemi, vlaku nestačí, šedivý železniční šíp s modrým lemováním je nechává daleko za sebou a ani se přitom "nezapotí".

Rychlovlak TGV | foto: Profimedia.cz

360kilometrovou vzdálenost zvládne za 2 hodiny a 10 minut. Přesně na čas.

TGV se stal francouzskou chloubou před 25 lety, kdy byla spuštěna první linka tohoto vysokorychlostního vlaku mezi Lyonem a Paříží. Nyní patří k Francii stejně neodmyslitelně jako Eiffelovka, bageta nebo třeba pétanque.

Příliš "pomalá" letadla
Navíc v ekonomicky stagnující zemi působí jako hospodářský dravec, který se ve své expanzi odmítá zastavit.

Jeho vnitrostátní i mezinárodní síť se stále rozrůstá a rychle přibývají i pasažéři. Jen ve Francii vzrostl počet cestujících od roku 2000 do roku 2005 z 65 milionů na 80. Dalších 20 milionů lidí se loni svezlo supervlakem mimo její území.

Obsazenost v loňském roce dosáhla velmi slušných 70 procent a ze zisků TGV přitékají peníze do státní firmy SNCF, která provozuje téměř veškerou železniční dopravu ve Francii. Z nich se však kromě nových investic musí splácet dluhy, které způsobil náročný vývoj rychlovlaku.

Třicátník Gérard Jouon, programátor z Rennes, vysvětluje, proč dává přednost TGV před autem: "Kdybych jel domů vozem, zaplatím stejnou sumu za benzin a dálniční poplatky. Ale cestoval bych minimálně o hodinu a půl déle, pokud bych neuvízl někde v zácpě. A navíc se nemusím starat o parkování."

Dalšími nespornými plusy jsou pro něj šetrnost vlaku k životnímu prostředí a bezpečnost. Za čtvrtstoletí provozu v něm při velmi řídkých nehodách nezahynul ani jeden člověk.

Na TGV nepřesedlali jen automobilisté. Také vzdušní pasažéři se z letadel přeorientovali na "třípísmenkový" rychlík. I když airbusy a boeingy dokážou vyvinout vyšší rychlost, celková cesta je pro zákazníka vlakem kratší. Na nádraží totiž stačí přijít deset minut před odjezdem a cestující má stále dost času na koupi lístku a usednutí na přidělené místo.

Policisté před nástupem dělají jen namátkové kontroly, žádné prověrky letištního typu. Navíc nezdržuje ani odbavení. A hlavně TGV - na rozdíl od aerolinek, které přistávají na periferii měst - dopraví klienta z centra až do centra.

Není se co divit, že hlavní francouzská letecká společnost Air France musela zrušit množství linek, které se pro ni staly kvůli konkurenci supervlaků nerentabilní.

TGV dělá všechno možné, aby si pasažéry předešel. Zakoupenou jízdenku si lze před odjezdem neomezeně a vždy bezplatně vyměnit. Když někomu vlak před nosem ujede, může si do hodiny bez poplatku vyzvednout nový lístek do stejné destinace.

TGV nabízí také přepravu zavazadel z domu do domu. Po příjezdu spoje, který se zpozdí o více než třicet minut, vrací na nádraží třetinu ceny. Taková přátelskost k zákazníkovi se vidí málokdy.

Jen v pozitivech lze mluvit také o komfortu uvnitř. Vagony jsou předpisově čisté, fialová sedadla pohodlná, spolucestující způsobně s telefonickými hovory chodí k toaletám, aby nerušili ostatní.

Typické železniční kodrcání je omezeno na minimum. Pouze v okamžicích, kdy na vedlejší koleji z opačného směru profičí jiný rychlík, sebou souprava na chvilku zamává jako při menším zemětřesení a pak se zas navrací ke svému poklidnému "sprintu".

Na palubě si zájemci mohou vypůjčit i filmová DVD nebo si do notebooku nainstalovat počítačové hry. To opravdu není vlak a la České dráhy.

Drahota na kolejích
Jediné, co Francouzům na TGV vadí, jsou ceny. Jednosměrná jízdenka do největšího bretaňského města vyjde na 50,20 eura (v době špičky dokonce na 63,30 eura).

"Politici na nás chtějí, abychom se chovali šetrně k životnímu prostředí, ale při takových sumách to nejde. Už ve dvou je finančně mnohem výhodnější jet autem.
TGV dnes používají jenom ti, kdo jsou dostatečně bohatí, aby si mohli dovolit ekologický způsob života," říká pětadvacetiletý počítačový analytik David Bezier z Rennes.

Právě kvůli vysokým cenám vlaků a kvůli tomu, že ve Francii neexistují autobusová spojení mezi velkými městy, se v zemi v posledních letech rychle rozvíjí fenomén, kterému se v Česku říká spolujízda.

Pokud si pomocí internetu Francouzi "stopnou" svého řidiče, mohou jet z Paříže do Rennes za pouhých 16 eur. Zvláště mezi studenty je tento způsob dopravy velmi oblíbený.

Dráhy tomu čelí podle receptu nízkonákladových leteckých společností a snaží se nalákat tento typ zákazníků internetovým prodejem levných jízdenek na omezený počet míst.

"Nejzáhadnější je, proč lístky na přímých TGV jsou levnější než ty s přestupem. Například přímý spoj Rennes-Lyon vyjde o 20 eur levněji než cesta po stejné trase, která se kvůli dvěma přestupům protáhne o více než tři hodiny. To nemá logiku," podivuje se David Bezier a sarkasticky k tomu podotkne: "Cenová politika TGV je vyloženě francouzská."

Autoři: ,

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vláda promine za listopad a prosinec 21 % DPH za elektřinu a plyn

Za listopad a prosinec promine vláda lidem daň z přidané hodnoty za elektřinu a za plyn. Chce tak kompenzovat prudký...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

E-shopy si opět polepšily. Největší obraty hlásí prodejci zlata a mincí

Obrat českých e-shopů ve třetím kvartálu podle společnosti Shoptet dosáhl 46,8 miliardy korun. Meziročně si internetoví...

Rostoucí ceny plynu zvýší náklady i krematoriím. Ta čekají, kam až vyšplhají

Rychle rostoucí ceny energií, především plynu, způsobí i zdražení kremací. Zvýšení ceny oznámila už minimálně jedna...

V Česku přibudou stovky kilometrů placených silnic, zdraží přepravu zboží

Premium Ministerstvo dopravy potichu připravilo další rozšíření mýtného zpoplatnění na silnicích nižších tříd. Po dvou letech...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....