Flotila soukromých tryskáčů roste, kupují je miliardáři

  1:00aktualizováno  1:00
Letět za byznysem v pohodlí soukromého tryskáče je mezi podnikateli a manažery působícími v Česku čím dál víc v kurzu. Privátní letectví zažívá rozmach: jen letos přiletí minimálně tři nové stroje, jejichž hodina letu stojí přes dvě stě tisíc korun.

Soukromým tryskáčem typu Embraer Legacy 600 se pochlubila firma ABS Jets miliardáře Patrika Tkáče. Koho bude vozit, společnost tají. | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Ekonomika roste, přibývá firem i lidí, kteří si pořízení letadla v hodnotě stovek milionů korun mohou dovolit.

"Souvisí to s tím, jak ekonomika roste a Česko bohatne," říká obchodní ředitel ABS Jets Jan Váňa, který se specializuje na správu privátních letadel. Firma patřící do skupiny okolo finanční skupiny J&T v úterý představila páté letadlo, o které se bude starat.

Šestnáctimístný embraer střední třídy si koupil investor, který si vybral pro registraci zkratku OKGGG. Šťastný majitel letounu, který podle ceníku přijde na půl miliardy korun, si přál zůstat v anonymitě. Tento, původem brazilský embraer však bude k dispozici i k pronájmu.

Na diskrétnosti je celý byznys soukromých letadel postaven, jména zákazníků jsou tabu. Skupina J&T, pod kterou ABS Jets patří, spolupracuje s finančníkem Pavlem Tykačem, podnikatelem ve sportu Antonínem Charouzem či podílníkem v PPF Jiřím Šmejcem.

Podle jednoho zdroje byl zájemcem o nový letoun spolumajitel pekárenského řetězce United Bakeries (dříve Odkolek a Delta Pekárny) Jaroslav Pařík. Ten je i většinovým vlastníkem společnosti Time Air, která provozuje menší soukromá letadla. Prostřednictvím mluvčího společnosti však podíl na koupi nového embraeru odmítl.

Novou cessnu pronajme Travel Service
V červnu přiletí nová proudová cessna, kterou bude pronajímat společnost Travel Service. Ta se zatím specializuje na lety pro cestovní kanceláře, provozuje však i pravidelné linky pod značkou Smart Wings. V červenci přibude v Praze další letadlo do správy ABS Jet, Bombardier Learjet.

Pořízení a provoz letadla ve vlastní režii jsou velkou investicí. Dvě posádky na stroj, pravidelné prohlídky, údržba a řádově desítky nalétaných hodin ročně přijdou majitele zhruba na padesát milionů korun. Část nákladů spojených s provozem letadla pomohou pokrýt peníze z jeho pronájmu. Ne všichni vlastníci si však přejí, aby do jejich letadla sedal někdo cizí.

"Jsou takoví, kteří to nechtějí, zejména první roky, kdy letadlo mají," říká Váňa z ABS Jets. Letos čeká Váňa prudký růst využití letadel, o která se stará, počet letů má stoupnout ze 1400 na 2500. V roce 2009 chce v Praze otevřít i certifikované servisní středisko právě pro brazilský Embraer, což se má stát jedním z hlavních zdrojů příjmu.

Letadlo "poslouží" třicet let
Životnost stroje za půl miliardy je kolem třiceti let. Lidí, kteří si vlastní tryskáč mohou v tuzemsku dovolit, jsou desítky – nejčastější odhady se pohybují mezi dvaceti až čtyřiceti. Další desítky si je pak mohou pronajímat.

Bílá místa na mapě potencionálních firem i podnikatelů se však postupně zaplňují. Kromě embraerů se rozšířily řady i dražších verzí značky Cessna. Tři – poslední přibyly podle leteckého rejstříku loni – provozuje opavská Silesia Air. S ní létá například management největší firmy v zemi – mladoboleslavské Škody Auto.

"Nemyslím si, že by tu poptávka tak závratně rostla, přibývá tu jen letadel," míní jednatelka Silesia Air Petra Karhánková. Pro podnikatelské skupiny, které mají zájmy i mimo Česko, je pořízení vlastního letadla chladnou ekonomickou kalkulací.

Let v tryskáči za cenu byznys třídy klasických letů
Při vyšší obsazenosti letadla totiž vychází cena za sedačku podobně jako letenka v byznys a první třídě u klasických aerolinek. Pro člověka zvyklého na ekonomickou či byznys třídu klasických aerolinek může být návštěva v tryskáči střední třídy mírným šokem.

Například v představeném embraeru v prostoru, kde by v jiném letadle byly desítky sedaček, jich je jen šestnáct. I když slovo sedačka není pro rozkládací křesla v béžové kůži tím pravým výrazem. Kabinu je možné rozdělit na dvě části, v jedné nechybí ani pohovka.

Nevýhodou je nízká kabina. Lidé s vyšším vzrůstem se tak musí při chůzi krčit. Výběr letušek je omezen jejich výškou, aby mohly volně procházet kabinou. Kokpit letadla se od větších strojů příliš neliší, na každém letu musí být dva piloti.

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Vyhazov od státu. Ve státní službě ubude přes 2000 míst, rozhodla vláda

K lednu příštího roku ubude ve státní službě meziročně 2089 míst, o schválení návrhu ministerstva vnitra informovala...

Česká pošta prodala za stamiliony bývalý pražský klášter z 19. století

Česká pošta po letech našla kupce bývalého kláštera svatého Gabriela na pražském Smíchově. Areál z 19. století, kde...

Tratit za pracovní úraz a nemoc z povolání budeme méně. Náhrady se zvýší

Náhrada za ztrátu výdělku po pracovním úrazu či po nemoci z povolání se od ledna zvýší. Zvedne se totiž průměrný...

Premium

Česká whisky už není sci-fi. Malí výrobci destilátů konkurují velkým značkám

Slivovice a ovocné destiláty domácí produkce zná každý. V poslední době se ale malí čeští výrobci začínají tlačit i do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz